بیداری اسلامی از نظر قرآن کریم

بازدید : 4819
زمان تقریبی مطالعه : 9 دقیقه
تاریخ : 04 بهمن 1391
بیداری اسلامی از نظر قرآن کریم
فیلم سخنرانی استاد حسن رحیم پور ازغدی / بیداری اسلامی از نظر قرآن کریم

 

دکتر حسن رحیم پور ازغدی در همایش پژوهش‌های قرآنی در جمع شرکت کنندگان در بیست و هشتمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم گفت: کسی که مانوس با ارزش های قرآنی است زندگی اش  قرآنی تر می‌شود و شما قاریان و حافظان که با قرآن انس دارید مصداق این موضوع هستید و این توفیق بزرگی است که خداوند به شما داده است. وی با اشاره به روایتی از پیامبر اکرم (ص) درباره قرائت قرآن  با لحن و صوت زیبا افزود: آن حضرت فرمودند هر چیزی زیبایی و آرایشی دارد و زیبایی قرآن تلاوت آن با صدای خوش و زیباست که به جذابیت قرآن می‌افزاید. همچنین امام صادق (ع) درباره ترتیل قرآن از پیامبر اکرم (ص) نقل کرده‌اند که با صدای خوش قرآن بخوانید و به موقع مکث کنید و این با  قرائت قرآن به صورت ترتیل  محقق می‌شود.

این استاد دانشگاه در ادامه با اشاره به  آسیب‌ها و خطراتی که قاریان قرآن  را تهدید می‌کند گفت: یک خطر اصالت دادن به صوت و لحن در این گونه مسابقات است  که بیش از اینکه به مفهوم و ارزش‌های آن توجه شود به صوت و لحن زیبا اصالت داده شود و این یک انحراف است که کم کم به زیبا خواندن اصالت پیدا ‌کند. وی ادامه داد پیامبر (ص) فرمودند: مبادا قرآن را با آهنگ اهل فسق بخوانید ، اصالت را فقط به صوت ندهید. آن حضرت فرمودند زمانی می‌آید  که قرآن را خوب می‌خوانند اما، اقتصاد، سیاست، حقوق بشر و خانواده و اخلاقشان قرآنی نیست.

حسن رحیم پور ازغدی با بیان اینکه قلب قاریانی که با اصوات و الفاظ بازی می‌کنند و قلب شنوندگان این اصوات، بیمار و مریض است افزود: زمانی می‌رسد که مردم به جلد زرنگار قرآن توجه می‌کنند کوچکترین و بزرگترین قرآن جهان را  می­سازند اما با معنا و مفهومش کاری ندارند آیا پیامبر از ما اینها را خواستند؟ آنچه از ما خواستند این بود که قرآن را برای تربیت فرد و جامعه معیار قرار دهند نه اینکه با الفاظ  و اصوات آن بازی کنند و ارزش‌های قرآنی را ترک نمایند.

وی با طرح این سوال که آیا حکومت‌های کشورهای اسلامی قرآنی هستند؟ آیا اینکه مسلمانان به لحاظ علمی و اقتصادی عقب افتاده اند یک واقعیت اسلامی است؟ آیا اخلاق قرآنی بین ما حاکم است؟ آیا اینکه قرآن دعوت به وحدت می‌کند ما اینگونه هستیم؟ آیا ذلت امروز مسلمین یک واقعیت قرآنی است؟ آیا قرآن توصیه به دروغ گفتن، فاصله طبقاتی و وابستگی اقتصادی و امثال این مشکلات کرده است؟ آیا اینها همان خطراتی نیست که پیامبر (ص) ما را از آنها بر حذر داشتند افزود: حضرت علی (ع) فرمودند: دورانی خواهد رسید که هیچ چیزپنهان تر از حق و  آشکارتر از باطل نخواهد بود به خدا و پیامبر دروغ می‌بندند و ارزش های غیر اسلامی را به نام اسلام عرضه می‌کنند. و در آن روز هیچ کالایی غریب تر از قرآن نخواهد بود و تلاوت قرآن صوری و لفظی خواهد شد و حقایق قرآن را تحریف خواهند کرد. امروز این پیش بینی پیامبر اتفاق افتاده و مسلمین بر سر این که از هم جدا شوند اتحاد دارند و می‌خواهند رهبر قرآن باشند نه اینکه قرآن رهبر آنها باشد. این همان دورانی است که تنها اسم قرآن وجود دارد و تنها چیزی که از قرآن باقی مانده خط و ظواهر آن است.

استاد حسن رحیم پور ازغدی خطر مهم تر را بازی با معانی ومفاهیم قرآن و تفسیر به رای آن عنوان کرد و گفت: یکی از تفاوت‌های قرآن با انجیل  و تورات این است که اینها همان کتاب و الفاظ اولیه نیستند اما کلمات و لفظ قرآن همان است و هیچ تحریفی در آن صورت نگرفته است. وی با بیان اینکه عده‌ای از مسلمین که قلبشان مریض است از میان آیات محکم و متشابه قرآن سراغ آیات متشابه می‌روند و فتنه ایجاد می‌کنند، افزود: یک عده‌ آیاتی را می‌خوانند و از آن تکفیر سایر فرق و مذاهب اسلامی را اثبات می‌کنند و به این خاطر است که پیامبر (ص) فرمودند: بیشترین چیزی که از امتم نسبت به قرآن می‌ترسم  تفسیر به رای قرآن است و فرمودند هر کس به نام قرآن چیزی را جعل کند و چیزی را به اشتباه به قرآن نسبت دهد در قیامت با لباس آتشین ظاهر خواهد شد  پس آنان که به نام قرآن دنبال تفرقه باشند و ظلم‌ها و استعمارهای سیاسی و اقتصادی را توجیه کنند به خدا ایمان نیاورده‌اند.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه باید در تفسیر آیات متشابه به راسخون در علم که اولین آنها شخص رسول خدا و اوصیاء ایشان هستند مراجعه کنیم، گفت: اگر قبول داریم قرآن نور است پس چرا کشورهای اسلامی در ظلمت  زندگی می‌کنند واگر قرآن حبل‌المتین است چرا کشورهای اسلامی از این ریسمان کمک نمی‌گیرند؟ چرا هنوز قدس شریف در اشغال است و مکه و مدینه منوره در اختیار کسانی است که امر آمریکا و انگلیس را بیشتر از امر خدا و رسولش می‌برند در حالی که خداوند می‌فرماید هر کس به قرآن تمسک کند نجات می‌یابد.

پورازغدی ادامه داد: آیا امروز امت اسلامی، همان امت بالا رفته است که  قرآن می‌خواهد؟ چرا امت اسلامی این قدر بیمار است؟ بیماری جهل، وابستگی، استبداد، استعمار، اشغال و…  . هنوز افغانستان و عراق در اشغال است و برادران و خواهران ما در پاکستان، بوسنی، فلسطین و سایر جاها تحت ستم هستند و در زندان‌ها شکنجه می‌شوند. وی با اشاره به اینکه ائمه معصومین (ع) نیز چنین سفارشاتی برای امت اسلامی دارند گفت: به فرموده حضرت علی (ع) اگر حکومت اسلامی قرآنی باشد قدرت تشخیص حق و باطل را خواهد داشت و قرآن عزتی است که یارانش هرگز شکست نخواهند خورد. حال باید ببینیم پس چرا امروز حتی برخی‌ کشورهای اسلامی آب و نان و گندمشان را از خارج می‌آورند آیا در کشورهای اسلامی آزادی بیان وجود دارد؟آیا می‌شود از حاکمان انتقاد کرد و  آیات سیاسی قرآن را خواند؟

این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با طرح این سوال که آیا مگر قرآن تنها برای لذت بردن صوتی است، افزود: باید ببینیم جرات قرائت آیات مربوط به عدالت اجتماعی را  در جامعه اسلامی داریم؟ ما بایدبه شخصیت ‌هایی همچون بلال حبشی که زیر شکنجه قرآن می‌خواندند احسنت بگوییم. اگر کسی حاضر شد جان و مال و آبرویش را به خاطر ارزش‌های قرآنی بدهد آن وقت قاری، حافظ و تالی قرآن خواهد بود. وی با اشاره به آیاتی از قرآن کریم در ارتباط با ویژگی‌ شخصیت‌های قرآنی مبنی بر اینکه به فرموده قرآن، یاران قرآنی هرگز پست و حقیر نمی‌شوند، گفت: پس چرا مسلمین حقیر و ضعیف هستند؟ قرآن معدن ایمان است آیا امت اسلامی مومن است؟ قرآن چشمه علم است آیا امت اسلامی عالم است؟ قرآن بهشت عدالت است آیا در جوامع اسلامی عدالت برقرار است؟ اینها سوالاتی است که باید با نگاه به وضع کنونی خود به آنها پاسخ دهیم.

این پژوهشگر مسایل دینی و اجتماعی  با بیان اینکه انسانی که قرآن بخواند اما به آن عمل نکند در واقع به ظاهر زنده اما در باطن مرده است، افزود: اگر امت اسلام امت درجه دو در دنیاست به معنای این است که استجابت دعوت خدا و رسولش را نکرده است زیرا خداوند می فرماید اگر شما ایمان بیاورید حیات طیبه به شما می‌دهم. وی همچنین در ادامه سخنان خود با اشاره به اهمیت تفکر و تعقل در آیات قرآن تصریح کرد: چقدر خوب است همان طور که مسابقات قرائت قرآن برگزار می‌شود و این توفیق بزرگی است که برگزار کنندگان جز محییان قرآن هستند. هر شش ماه یک بار نشست‌هایی در رابطه با اقتصاد قرآنی ، خانواده ، سیاست ، حکومت، حقوق بشر، روابط بین الملل و اخلاق قرآنی نیز برگزار شود آن وقت می‌بینیم که چه اتفاقی خواهد افتاد. چرا که خود قرآن راجع به زندگی ما، مسایل و بحران های ماست.

استاد حسن رحیم پور ازغدی با بیان اینکه باید ببینیم آیا در جامعه اسلامی تعقل فعال است، یادآور شد: هدف از نزول قرآن تفکر است. قرآن دنبال «اولوالباب می‌گردد نه تنها اولوالفاظ». امتی در قرآن تدبر نمی‌کند به قلب‌هایشان قفل زده می‌شود و این در بین علمای دین مشاهد می‌شود که در برخی حوزه‌‌های علمیه جهان اسلام درس‌های قرآن در حاشیه سایر دروس قرار می‌گیرد. ازغدی در ادامه با اشاره به آیاتی از قرآن راجع به بیداری اسلامی، انقلاب و مبارزه دربرابر ظلم و استعمار، افزود: در کشورهای اسلامی برخی به عنوان معلم قرآن به جای آموزش ارزش های قرآنی، قرآن و سنت را در خدمت صاحبان زر و زور قرار می‌دهند و قرآن را به نفع آنها تفسیر به رای می‌کنند.

وی تاکید کرد آیات قرآن صریحا درباره انقلاب ومبارزه با ظلم و استبداد صحبت می‌کند. قرآن طرفدار حکومت ربانی است و هیچ نوع حکومت طاغوتی و شیطانی را قبول نمی‌کند مگر اطاعت از خدا و رسول او اولوالامرشان حال باید دید آیا هر کسی که به هر شیوه به جامعه اسلامی حاکم شده ولی الامر است؟ آیا قرآن دستور داده از کسی که اهل فساد و ظلم است و در مراکز فسق و فجور حضور می‌یابد و با اشاره آمریکا و انگلیس و روسیه در کشورهای اسلامی حاکم شده اطاعت کنیم؟ در حالی که خداوند اجازه نداده کفار و مستکبران بر ما حکومت کنند آیا حکومت ها در کشورهای اسلامی اینگونه هستند.

استاد حسن رحیم پور ازغدی خاطر نشان کرد: خداوند فرموده از ظالمان نترسید پس چرا کشورهای اسلامی از استبداد و استکبار می‌ترسند؟ مگر ندیدند چند هزار جوان حزب الله لبنان با دست خالی ارتش تابن دندان مسلح اسراییل را شکست داد: مسلمانان غزه با سی و سه روز مقاومت پیروز شدند اینها وعده‌‌های الهی است و کسی آنها را باور می‌کند که به قرآن ایمان داشته باشد. حکومت آل سعود بوسیدن قبر پیامبر را شرک می‌داند اما خود دست حاکمان  آمریکا و انگلیس را می‌بوسد آیا این شرک  و تفسیر به رای قرآن نیست؟ آیا امروز آمریکا و صهیونیست و حامیان آنها طغیان نکرده‌اند؟ پس چرا امت اسلامی سکوت کرده مگر قرآن کتاب عزت و برتری نیست پس چرا مسلمین ذلیل هستند. وی در پایان تاکید قرآن کتاب انقلاب و مبارزه علیه ظلم است نه کتاب سازش و تسلیم، آنهایی که تسلیم و سازش را توجیه می‌کنند قرآن را نپذیرفته‌اند امروز دشمن خدا و مسلمین از مسلمانان نمی‌ترسد پس معلوم می‌شود که ما به قرآن عمل نمی‌کنیم.

دیدگاه های کاربران

هیچ دیدگاهی برای این مطلب وارد نشده است!

ارسال دیدگاه

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی