خواص بادام زمینی

بازدید : 2986
زمان تقریبی مطالعه : 4 دقیقه
تاریخ : 25 اسفند 1392
خواص بادام زمینی

خواص بادام زمینی

خواص بادام زمینی
مطالعات انجام شده بر روی بادام زمینی نشان داده اند که این گیاه کوچک، دوست بسیار خوبی برای سلامت قلب است و به این دلیل...

 

بادام زمینی از خانواده نخود فرنگی و عدس می‌باشد. گلهای آن روی زمین رشد می‌کنند و بدلیل سنگینی آنها به درون زمین نفوذ کرده و بادامها در آنجا رشد می‌کنند و بزرگ می‌شوند. پوسته بادام زمینی قهوه ای است و حاوی 2 تا 3 عدد مغز بادام زمینی می‌باشد. هر کدام از این دانه های بیضی شکل سفید مایل به کرم است که بوسیله پوسته ای نازک به رنگ قرمز مایل به قهوه ای پوشیده شده است.

فواید بادام زمینی

بادام زمینی منبعی غنی از چربیهای  غیر اشباع شده است، نوعی چربی که در غذاهای مردم مدیترانه یافت می‌شود و برای سلامتی قلب مفید می‌باشد. مطالعات  انجام شده بر روی بادام زمینی نشان داده اند که این گیاه کوچک، دوست بسیار خوبی برای سلامت قلب است و به این دلیل که حاوی چربیهای غیر  اشباع شده می‌باشد باعث کاهش ریسک ابتلاء به بیماریهای قلبی ـ عروقی می‌گردد. بادام زمینی حاوی مواد دیگری نظیر ویتامینE، نیاسین، فولات، پروتئین و منگنز نیز می‌باشد.

بادام زمینی رقیب میوه ها

بادام زمینی نه تنها حاوی اسید اولئیک، چربی مفید موجود در روغن زیتون، می‌باشد بلکه تحقیقات نشان داده اند که این گیاه خوشمزه مانند میوه ها منبعی از آنتی اکسیدان نیز است.

بادام زمینی و سرطان روده

مطالعات نشان داده اند که موادی مغذی در بادام زمینی وجود دارد مانند فولیک اسید، اسید فیتیک، فیتواسترولز،  که تاثیراتی ضد سرطان دارند.

سرطان انتهای روده بزرگ دومین سرطان در کشور‌های در حال توسعه و سومین نوع سرطان در دنیا می‌باشد. در تایوان نه تنها شیوع سرطان روده رو به افزایش است، بلکه مرگ و میر ناشی از این بیماری از سال 1993 ـ 2000 به میزان 74٪ افزایش یافته است.

محققان تایوانی به مدت 10 سال 12.026 مرد و 11.917 زن را مورد آزمایش قرار دادند تا تاثیر ضد سرطان روده را در بادام زمینی بیابند. محققان در این آزمایش از مواد دیگری مانند سیب زمینی، انواع لوبیا، بادام زمینی، ترشیها و غذاهایی که حاوی نیترات نیز هستند استفاده نمودند.

در این تحقیق مشاهده شد که ریسک ابتلاء به سرطان روده در افرادی که بادام زمینی مصرف می‌کردند به اندازه قابل توجهی کاهش یافته است ولی در کسانیکه ترشی مصرف می‌نمودند خصوصاً در زنان ریسک ابتلاء به سرطان روده افرایش یافته است. این تحقیقات نشان داد که مصرف بادام زمینی 2 تا 3 بار در هفته ریسک ابتلا به سرطان روده را 58٪ در زنان و 27٪ در مردان کاهش داده است.

جلوگیری در تشکیل سنگ صفرا

21 سال تحقیق بر روی رژیم تقریباً 80.000 زن نشان داده است که زنانی که حدوداً هر هفته 1 گرم آجیل، بادام زمینی و یا کره بادام زمینی استفاده می‌کنند احتمال ابتلا به سنگ صفرا در آنها حدود 25٪ کاهش می‌یابد.

جلوگیری از عارضه فراموشی

مطالعات انجام شده بر روی بادام زمینی نشان داده است که بادام زمینی به دلیل داشتن نیاسین از مبتلاء شدن افراد به بیماری آلزایمر(فراموشی) جلوگیری می‌نماید. محققان شیکاگویی بر روی تغذیه 3000 نفر در رده سنی 65 سال به بالا تحقیق کردند و سپس میزان فراموشی آنها را به مدت 6 سال سنجیدند. کسانیکه میزان بیشتری نیاسین در تغذیه آنها قرار داشت (22 میلی گرم) به میزان 70٪ پیشرفت بیماری آلزایمر در آنها کمتر از کسانی بوده که از میزان کمتری نیاسین (13 میلی گرم در روز) استفاده کرده‌اند.
 
مواد معدنی موجود در 100 گرم بادام زمینی
 
منگنز  71/0 میلی گرم
ویتامینB3 (نیاسین)  40/4میلی گرم
فولات  53/87 میلی گرم
پروتئین    42/9 گرم

 

* خواص داروئی:
 
بادام زمینی از نظر طب قدیم ایران متعادل است. چون بادام زمینی دارای پروتئین می‌باشد بنابراین از نظر غذایی بسیار مهم است.

1- برای تقویت ریه و طحال مفید است.

2- كلسترول خوب خون را بالا می‌برد.

3- درد معده را از بین می‌برد.

4- نرم كننده سینه است.

5- سرفه خشك را برطرف می‌كند.

6- شیر را در مادران شیر ده زیاد می‌كند.

7- ملین است.

8- بسیار مقو ی است.

9- برای تقویت قوای دماغی مفید است.

10- به هضم غذا كمك می‌كند.

* مضرات

اگر كره بادام زمینی میخرید دقت كنید كه تازه  و از كارخانه مطمئن باشد زیرا در بعضی مواد بادام زمینی و یا كره آن در اثر عدم دقت در تولید، آلوده به قارچ سمی‌افلاتوكسین Aflatoxin می‌شود كه سرطان زا بوده و باعث سرطان كبد می‌گردد.

 تهیه و ترجمه:گروه سلامت سیمرغ ـ مهرنوش نصوری

دیدگاه های کاربران

هیچ دیدگاهی برای این مطلب وارد نشده است!

ارسال دیدگاه