هفته وحدت بر مسلمان راستین و پیروان حقیقی رسول گرامی اسلام مبارک باد

مروری بر تفسیر آیه وَاعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ اللّهِ جَمِيعًا وَلاَ تَفَرَّقُواْ
بازدید : 2722
زمان تقریبی مطالعه : 7 دقیقه
تاریخ : 13 دی 1393
هفته وحدت بر مسلمان راستین و پیروان حقیقی رسول گرامی اسلام مبارک باد

وَاعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ اللّهِ جَمِيعًا وَلاَ تَفَرَّقُواْ

دعوت به سوى اتحاد
در آيه بحث نهايى كه همان ((مساءله اتحاد و مبارزه با هر گونه تفرقه )) باشد مطرح شده و مى فرمايد: ((همگى به ريسمان الهى چنگ بزنيد، و از هم پراكنده نشويد)) (و اعتصموا بحبل الله جميعا و لا تفرقوا)
درباره اينكه منظور از ((حبل الله ))
(ريسمان الهى ) چيست ؟ مفسران احتمالات مختلفى ذكر كرده اند، بعضى مى گويند منظور از آن قرآن است ، و بعضى مى گويند اسلام ، و بعضى ديگر گفته اند منظور خاندان پيامبر و ائمه معصومين هستند.
در رواياتى كه از پيامبر صلى اللّه عليه و آله و ائمه اهل بيت نقل شده نيز همين تعبيرات گوناگون ديده مى شود، مثلا در تفسير در ((الدر المنثور)) از پيغمبر اكرم صلى اللّه عليه و آله و در كتاب ((معانى الاخبار)) از امام سجاد (عليه السلام ) نقل شده كه فرمودند: ((حبل الله قرآن است ))، و در تفسير ((عياشى )) از امام باقر (عليه السلام ) كه فرمود: ((ريسمان الهى آل محمد صلى اللّه عليه و آله مى باشند، كه مردم ماءمور به تمسك به آن هستند.))

ولى نه اين احاديث و نه آن تفسيرها، هيچ كدام با يكديگر اختلاف ندارند، زيرا منظور از ريسمان الهى هر گونه وسيله ارتباط با ذات پاك خداوند است ، خواه اين وسيله ، اسلام باشد، يا قرآن ، يا پيامبر و اهل بيت او، و به عبارت ديگر تمام آنچه گفته شد، در مفهوم وسيع ((ارتباط با خدا)) كه از معنى ((حبل الله )) استفاده مى شود، جمع است .
تعبير به (حبل الله ) براى چيست ؟
نكته جالب اينكه تعبير از اين امور به ((حبل الله )) در واقع اشاره به يك حقيقت است ، كه انسان در شرائط عادى و بدون داشتن مربى و راهنما، در قعر دره طبيعت ، و چاه تاريك غرائز سركش ، و جهل و نادانى باقى خواهد ماند. و براى نجات از اين دره و بر آمدن از اين چاه نياز به رشته و ريسمان محكمى دارد كه به آن چنگ بزند و بيرون آيد، اين رشته محكم همان ارتباط با خدا از طريق قرآن و آورنده قرآن و جانشينان واقعى او مى باشد، كه مردم را از سطوح پائين و پست بالا برده و به آسمان تكامل معنوى و مادى مى رسانند.
دشمنان ديروز و برادران امروز
سپس قرآن به نعمت بزرگ اتحاد و برادرى اشاره كرده و مسلمانان را به تفكر در وضع اندوه بار گذشته ، و مقايسه آن ((پراكندگى )) با اين ((وحدت )) دعوت مى كند، و مى گويد: ((فراموش نكنيد كه در گذشته چگونه با هم دشمن بوديد ولى خداوند در پرتو اسلام و ايمان دلهاى شما را به هم مربوط ساخت ، و شما دشمنان ديروز، برادران امروز شديد)) (و اذكروا نعمة الله عليكم اذ كنتم اعداء فالف بين قلوبكم فاصبحتم بنعمته اخوانا)
و جالب توجه اينكه كلمه نعمت را دو بار در اين جمله تكرار كرده و به اين طريق اهميت موهبت اتفاق و برادرى را گوش زد مى كند.

نكته ديگر اينكه مساءله تاءليف قلوب مؤ منان را به خود نسبت داده ، مى گويد: ((خدا در ميان دلهاى شما الفت ايجاد كرد)) و با اين تعبير، اشاره به يك معجزه اجتماعى اسلام شده ، زيرا اگر سابقه دشمنى و عداوت پيشين عرب را درست دقت كنيم كه چگونه كينه هاى ريشه دار در طول سالهاى متمادى در دلهاى آنها انباشته شده بود، و چگونه يك موضوع جزئى و ساده كافى بود آتش جنگ خونينى در ميان آنها بيفروزد مخصوصا با توجه به اينكه مردم نادان و بى سواد و نيمه وحشى معمولا افرادى لجوج و انعطاف ناپذيرند، و به آسانى حاضر به فراموش كردن كوچكترين مسائل گذشته نيستند، در اين صورت اهميت اين ((معجزه بزرگ اجتماعى )) اسلام آشكار مى شود، و ثابت مى گردد كه از طرق عادى و معمولى امكان پذير نبود كه در طى چند سال ، از چنان ملت پراكنده و كينه توز و نادان و بى خبر، ملتى واحد و متحد و برادر بسازند.
اعتراف مورخان و دانشمندان
اهميت موضوع فوق (وحدت و برادرى در ميان قبائل كينه توز عرب ) از نظر دانشمندان و مورخان حتى دانشمندان و مورخان غير مسلمان مخفى نمانده و همگى با اعجاب فراوان از آن ياد كرده اند، به عنوان نمونه :
((جان ديون پورت )) دانشمند معروف انگليسى مى نويسد:((... محمد يك نفر عرب ساده ، قبائل پراكنده كوچك و برهنه و گرسنه كشور خودش را مبدل به - يك جامعه فشرده و با انضباط نمود و در ميان ملل روى زمين آنها را با صفات و اخلاق تازه اى معرفى كرد، و در كمتر از سى سال ، اين طرز و روش امپراطور قسطنطنيه را مغلوب كرد، و سلاطين ايران را از بين برد. سوريه و بين النهرين و مصر را تسخير كرد و دامنه فتوحاتش را از اقيانوس اطلس تا كرانه درياى خزر و تا رود سيحون بسط داد.
((توماس كارل )) مى گويد: ((خداوند عرب را بوسيله اسلام از تاريكيها بسوى روشنائيها هدايت فرمود، از ملت خموش و راكدى كه نه صدائى از آن مى آمد و نه حركتى محسوس بود، ملتى بوجود آورد كه از گمنامى بسوى شهرت ، از سستى بسوى بيدارى ، از پستى بسوى فراز، و از عجز و ناتوانى بسوى نيرومندى سوق داده شده ، نورشان از چهار سوى جهان مى تابيد. از اعلان اسلام يك قرن بيشتر نگذشته بود كه مسلمانان يك پا در هندوستان و پاى ديگرى در اندلس نهادند و بالاخره در همين مدت كوتاه اسلام بر نصف دنيا نورافشانى مى كرد)).
((دكتر گوستاولوبون )) به اين حقيقت اين چنين اعتراف كرده است :((... تا زمان اين حادثه حيرت انگيز يعنى ((اسلام )) كه دفعتا نژاد عرب را به لباس جهانگيرى و خلاق معانى بما نشان داد، هيچيك از قسمتهاى عربستان نه جزء تاريخ تمدن شمرده مى شد و نه از حيث علم يا مذهب نشانى از آن بود.
((نهرو)) دانشمند و سياستمدار فقيد هندى در اين باره مى نويسد:((... سرگذشت عرب و داستان اينكه چگونه به سرعت در آسيا و اروپا و افريقا توسعه يافتند و فرهنگ و تمدن عالى و بزرگى را بوجود آوردند يكى از شگفتيهاى تاريخ بشرى مى باشد، نيرو و فكر تازه اى كه عربها را بيدار ساخت و ايشان را از اعتماد بنفس و قدرت سرشار ساخت ((اسلام )) بود...)).
سپس قرآن مى گويد:((شما در گذشته در لبه گودالى از آتش بوديد كه هر آن ممكن بود در آن سقوط كنيد و همه چيز شما خاكستر گردد))، اما خداوند شما را نجات داد و از اين پرتگاه به نقطه امن و امانى كه همان نقطه برادرى و محبت بود رهنمون ساخت . (و كنتم على شفا حفرة من النار فانقذكم منها)
((شفا)) در اصل لغت به كناره چاه و يا خندق و مانند آن گويند، و شايد اطلاق ((شفه )) بر لب نيز بهمين مناسبت باشد، و همچنين استعمال اين كلمه در بهبودى از بيمارى نيز بخاطر آن است كه انسان در كناره ((سلامت و تندرستى )) قرار مى گيرد.
در اينكه منظور از ((نار)) در آيه آتش دوزخ است يا آتش هاى اين جهان در ميان مفسران گفتگو شده است ، ولى با توجه به مجموع آيه چنين بنظر مى رسد كه نار كنايه از جنگها و نزاعهائى بوده كه هر لحظه در دوران جاهليت به بهانه اى در ميان اعراب شعله ور مى شد، قرآن مجيد باين جمله اوضاع خطرناك عصر جاهليت را منعكس مى سازد كه هر لحظه خطر جنگ و خونريزى آنها را تهديد مى كرد و خداوند در پرتو نور اسلام آنها را از آن وضع نجات داد و مسلما با نجات يافتن از وضع خطرناك گذشته از آتش سوزان دوزخ نيز نجات يافتند.
در پايان آيه براى تاءكيد بيشتر مى گويد: ((خداوند اين چنين آيات خود را روشن مى سازد تا هدايت شويد)) (كذلك يبين الله لكم آياته لعلكم تهتدون ).
بنابراين هدف نهايى هدايت و نجات شما است و چون پاى منافع و سرنوشت شما در ميان است بايد به آنچه گفته شد اهميت فراوان دهيد.
نقش اتحاد در بقاى ملتها
با تمام گفتگوهايى كه درباره اثر اعجاز آميز اتحاد در پيشرفت اهداف اجتماعى و سربلندى اجتماعات گفته شده است ، مى توان گفت هنوز اثر واقعى آن شناخته نشده است .

امروز سدهاى عظيمى در نقاط مختلف جهان برپا شده كه مبداء توليد بزرگترين نيروهاى صنعتى است و سرزمينهاى وسيعى را زير پوشش آبيارى و روشنائى خود قرار داده است ، اگر درست فكر كنيم مى بينيم اين قدرت عظيم چيزى جز نتيجه بهم پيوستن قدرتهاى ناچيز دانه هاى باران نيست و آنگاه به اهميت اتحاد و كوششهاى دسته جمعى انسانها واقف مى شويم .
در احاديث فراوانى كه از پيامبر و پيشوايان بزرگ اسلام به ما رسيده به لزوم و اهميت اين موضوع با عبارات مختلفى اشاره شده است :
در يك مورد پيغمبر اكرم صلى اللّه عليه و آله مى فرمايد: ((المؤ من للمؤ من كالبنيان يشيد بعضه بعضا؛ افراد با ايمان نسبت به يكديگر همانند اجزاى يك ساختمانند كه هر جزئى از آن جزء ديگر را محكم نگاه مى دارد)).
و نيز فرمود: ((المؤ منون كالنفس الواحدة ؛ ((مؤ منان همچون يك روحند)).
و نيز مى فرمايد: ((مثل المؤ منين فى توادهم و تراحمهم كمثل الجسد الواحد اذا اشتكى بعضه تداعى سائره بالسهر و الحمى ؛ مثل افراد با ايمان در دوستى و نيكى به يكديگر همچون اعضاى يك پيكر است كه چون بعضى از آن رنجور شود و به درد آيد اعضاى ديگر را قرار و آرامش نخواهد بود)).

تفسیر نمونه - آیت الله مکارم شیرازی

دیدگاه های کاربران

هیچ دیدگاهی برای این مطلب وارد نشده است!

ارسال دیدگاه

مطالب و مقالات مرتبط

آغاز هفته وحدت برعموم مسلمانان مبارك باد
به مناسبت هفته وحدت میلاد نبی مکرم اسلام (ص) و امام جعفر صادق (ع) محفل معنوی ختم سوره یاسین در مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت منهاج عشق آباد برگزار شد
عید مبعث بر پیروان توحید بویژه مسلمانان مبارک باد
27 آذر سالروز شهادت دکتر مفتح و روز وحدت حوزه و دانشگاه را گرامی می داریم
هفته دفاع مقدس بر امت ایثارگر و مقاوم ایران مبارک باد
هفتم ذی‌الحجه سالروز شهادت جانسوز پنجمین پیشوای مؤمنان، امام محمد باقر(ع) بر همه پیروان آن حضرت تسلیت باد.
سالگرد قیام 19 دیماه قم گرامی باد
روز بزرگداشت شاعر نامی ایران زمین سعدی گرامی باد
روز بزرگداشت سید جمال الدین اسد آبادی گرامی باد
بیست و چهارم ذی الحجه روز نزول آیه ولایت و همچنین روز مباهله گرامی باد
سالروز ارسال پیام تاریخی امام راحل (ره) به گورباچوف گرامی باد
حلول ماه مبارک رمضان ماه بندگی خالصانه خداوند بر همه مؤمنان مبارک باد
ماه مبارک رمضان بر همه مؤمنین جهان مبارک باد
میلاد سراسر نور نبی مکرم اسلام (ص) و حضرت امام جعفر صادق (ع) مبارک باد
مجموعه ای از اشعار زیبا تقدیم به پیروان و محبان مولا
اسقف ارامنه ارومیه: پیروان آیین مسیحیت به حرکت جاودانه امام حسین اعتقاد دارند
فرازهایی از خطبه رسول اکرم (ص) در استقبال از ماه مبارک رمضان
خطیه حضرت رسول اکرم (ص) درباره ماه مبارک رمضان
خطیه حضرت رسول اکرم (ص) درباره ماه مبارک رمضان
عفاف و حجاب، تجلّي عزّت بانوي مسلمان

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی