انتظارات امام عسکري از شيعيان

سید جواد حسینی
بازدید : 3498
زمان تقریبی مطالعه : 4 دقیقه
تاریخ : 07 بهمن 1393
انتظارات امام عسکري از شيعيان

انتظارات امام عسکري از شيعيان
انتظارات و توقعات امام حسن عسکري (عليه السلام) به عنوان آخرين امامي که در جامعه حضور عيني داشته، و بعد از او غيبت صغري و کبرا فرزندش مهدي موعود (عليه السلام) آغاز مي‏گردد و براي مدت مديدي مردم و جامعه از درک حضور او محروم خواهند بود قابل اهميت و دقت است، و مي‏تواند رهنمودهاي گرانبها و ارزشمندي باشد براي دوران غربت تشيع و دوراني که غبار غم هجرت مولا و محبوبشان بر دلها و پيشاني آنها سايه افکنده است، اينک به گوشه‏هايي از انتظارات حضرتش مي‏پردازيم.
انديشه و تفکر
اساس تمام پيشرفتهاي مادي و معنوي بشر در طول تاريخ، انديشه و تفکر از يک طرف، و سعي و تلاش و عمل از طرف ديگر بوده است. اگر بشر قرن بيستم و بيست و يکم از نظر صنعتي و تکنولوژي به موفقيتهاي چشمگيري دست‏يافته، بر اثر انديشه و تلاش بوده است; چنان که پيشرفتهاي معنوي جوامع و افراد نيز بر اثر بهره‏وري از توان عقل و تفکر و قدرت عمل و تلاش بوده است. پيامبران، امامان و بندگان صالح الهي همگي اهل فکر و تعقل بوده‏اند، در منزلت ابوذر امام صادق (عليه السلام) فرمود: «بيش‏ترين عبادت اباذر که رحمت‏خدا بر او باد، انديشه و عبرت اندوزي بود»[1] . 
قرآن اين کتاب الهي و آسماني براي انديشه و تفکر، ارزش والا و حياتي قائل است و زيباترين و رساترين سخنان را درباره ارزش دانش و تعقل، و دقت و تفقه بيان نموده است در قرآن بيش از هزار بار کلمه «علم‏» و مشتقات آن که نشانه باروري انديشه است تکرار شده و افزون بر 17 آيه به طور صريح انسان را دعوت به تفکر نموده، بيش از 10 آيه با کلمه «انظروا; دقت کنيد» شروع شده است. بيش از پنجاه مورد کلمه عقل و مشتقات آن به کار رفته است و در چهار آيه نيز قاطعانه به تدبر در قرآن امر شده است.[2] . 
و همچنين از کلمه فقه و تفقه و امثال آن بهره جسته است.[3] . 
با توجه به اين اهميت انديشه و تفکر است که امام حسن عسکري (عليه السلام) از شيعيان خويش انتظار دارد، که اهل انديشه و تفکر باشند. لذا فرمود: «عليکم بالفکر فانه حياة قلب البصير و مفاتيح ابواب الحکمة ; بر شما باد به انديشيدن! پس به حقيقت، تفکر موجب حيات و زندگي دل آگاه و کليدهاي دربهاي حکمت است.[4] . 
انسانهايي که با عقل انديشه نکنند و با چشم جانشان در ديدن حقايق دقت‏ بخرج ندهند در روز قيامت نابينا محشور مي‏شوند. 
امام حسن عسکري (عليه السلام) اين حقيقت را با گوشزد کردن آيه‏اي از قرآن براي اسحاق بن اسماعيل نيشابوري در طي نامه‏اي چنين بيان مي‏کند: «اي اسحاق! خداوند بر تو و امثال تو از آن‏هايي که مورد رحمت الهي قرار گرفته و همچون تو داراي بصيرت خدا دادي مي‏باشند، نعمت‏خويش را تمام کرده است... پس به يقين بدان اي اسحاق که هرکس از دنيا نابينا بيرون رود، در آخرت هم نابينا و گمراه خواهد بود. اي اسحاق! چشمها نابينا نمي‏شوند، بلکه دلهايي که در سينه‏ها هستند نابينا مي‏شوند. (بر اثر انديشه نکردن) و اين سخن خداوند در کتاب متقن خويش است آنجا که از زبان انسان ستم پيشه بيان مي‏کند[5] : «پروردگارا چرا مرا نابينا محشور نمودي با اين که داراي چشم بودم؟ (خداوند در جواب) مي‏فرمايد: همان گونه که آيات ما براي تو آمد و تو آنها را فراموش کردي، امروز نيز تو فراموش خواهي شد.»[6] . 
گاه امام حسن عسکري با گوشزد اين خطر که عده‏اي در جامعه عبادت را منحصر در انجام نماز و خواندن نمازهاي مستحبي و گرفتن روزه‏هاي واجب و مستحب مي‏دانند، بدون آنکه در رمز و راز آن انديشه کنند و يا در زمان و اوضاع آن تعقل نمايند، جايگاه ويژه انديشه و تفکر را اينگونه بيان مي‏فرمايد: «ليست العبادة کثرة الصيام و الصلوة و انما العبادة کثرة التفکر في امر الله[7]  ; عبادت به بسياري نماز و روزه نيست، همانا عبادت تفکر بسيار در امر خداوند است‏».
------------------------------------

1-بحار الانوار ج22 ص431

2- سوره نجل آیه 44 و 69 آل عمران 191

3-المعجم المفهرس محمد فواد عبدالباقی

4-بحار الانوار ج8 ص115

5-تحف العقول ص513-514

6-سوره طه آیه 126

7- اصول کافی چ 2 ص 55

دیدگاه های کاربران

هیچ دیدگاهی برای این مطلب وارد نشده است!

ارسال دیدگاه