ولادت حضرت فاطمه (س)

فاطمه (س) الگوی حیات زیبا نویسنده :محمد جواد مروجی طبسی
بازدید : 3232
زمان تقریبی مطالعه : 4 دقیقه
تاریخ : 01 آذر 1394
ولادت حضرت فاطمه (س)

ميلاد نور

مدت ها بود كه زنان عرب از خديجه همسر گرامى رسول خدا صلى اللَّه عليه و آله و سلم بخاطر ازدواج با آن حضرت، فاصله گرفته بودند.

هاله اى از غم و اندوه او را گرفته بود و در خانه هيچ مونسى نداشت تا در نبود پيامبر صلى اللَّه عليه و آله و سلم با او انس بگيرد كه ناگه سكوت مطلق شكسته شده و جنين با مادر خود سخن گفته و دلداريش مى دهد. اين بماند كه در اين مدت با مادر خود چه مى گفت و چه مى شنيد زيرا تاريخ به درستى از اين گفتگوهاى اسرارآميز پرده برنداشته چرا كه مادر مومنان آن را در هاله اى از ابهام گذارد. راستى اين جنين كيست و حقيقت او چيست كه ماهها با مادر سخن مى گويد و او آنها را از پيامبر صلى اللَّه عليه و آله و سلم كتمان مى كند.

نوشته اند روزى پيامبر صلى اللَّه عليه و آله و سلم وارد خانه شد شنيد كه خديجه با كسى سخن مى گويد! از روى تعجب پرسيد: اى خديجه! با كه سخن مى گويى؟!

گفت: با اين جنين كه در شكم دارد، اوست كه با من سخن مى گويد و مايه انس من شده است.

پيامبر فرمود: اى خديجه بدان اين جبرئيل است كه به من مى گويد: اين جنين دختر است و خداوند نسل مرا از او قرار داده و از نسلش امامانى به عنوان جانشين من معين خواهد كرد. [ الخرايج، ج 2، ص 524. ] آرى، جهان در انتظار مقدم عالى ترين نمونه زن بود كه تاكنون به خود نديده بود، كه با ميلادش براى زنان عالم هستى، الگو و اسوه قرار گيرد. و اينك... نزديك زايمان خديجه شده، از زنان عرب درخواست كمك كرد، اما آنها را از روى كينه و دشمنى كه با وى داشتند پاسخ منفى دادند و از هر گونه كمك امتناع ورزيدند.

او در اين فكر بود كه چه كند و چه كسى در اين مشكل به كمكش مى شتابد... ناگهان حضور چهار زن بلند بالاى سياه چهره را كه كه گويا از زنان بنى هاشم بوده باشند، در خانه احساس نمود.

خديجه از ديدن آنها لرزه بر اندامش افتاد چرا كه تاكنون آنها را نديده بود... يكى از آنها گفت: اى خديجه! غم مخور، چرا كه ما فرستادگان پروردگار تو مى باشيم ما خواهران تو هستيم. من ساره و اين آسيه دختر مزاحم و آن مريم و آن يكى كلثم خواهر موسى بن عمران است. خداى ما را فرستاد تا در امر زايمان تو را يارى نماييم.

اين چهار زن در طرف راست و چپ و پيش رو و پشت سر خديجه قرار گرفتند، لحظاتى چند اين مولود با سعادت قدم به عرصه گيتى نهاد... آن مولود فاطمه بود... او بدنيا آمد تا زمين را نورانى كند، پس از آن كه آسمانها را از نور خود منور ساخته بود.

از اين روى به هنگام ولادت فاطمه نورى از وجودش پديدار شد كه تمام خانه هاى مكه را در هاله اى از نور فروبرد و در شرق و غرب عالم هستى جايى نبود كه نور فاطمه در آن جا نتابيده باشد.

فاطمه عليهاالسلام را با آب كوثر شستشو داده و در دو پارچه سفيد پيچيده و از او خواستند تا سخن گويد.

فاطمه به اراده پروردگار، لب به سخن گشوده و رسالت و پيامبرى محمد مصطفى صلى اللَّه عليه و آله و سلم و ولايت على مرتضى عليه السلام و امامت يازده فرزندش را گواهى داد. [ الخرايج و الجرايح، ج 2، ص 524. ] مورخان سال روز ميلاد با سعادت فاطمه را بيستم ماه جمادى الثانى سال پنجم بعثت نگاشته اند.

مرحوم مفيد درباره اين روز مبارك مى نويسد:

روز بيستم ماه جمادى الاخر روزى است كه فاطمه زهرا عليهاالسلام دختر رسول خدا صلى اللَّه عليه و آله و سلم متولد گرديد و آن روزى است كه- همه ساله- شادى و سرور مومنين تجديد مى شود، از اين روى مستحب است كه در روز ميلاد فاطمه عليهاالسلام كارهاى نيك انجام پذيرد و صدقه به فقراء و مساكين داده شود. [ مسار الشيعه، ص 31. ]

چند نمونه سؤال :

1- چرا زنان عرب رابطه خود را با حضرت خدیجه (س) قطع کردند ؟

2- مونس و همدم حضرت خدیجه (س) در هنگام بارداری چه کسی بود ؟

3- چهار زنی که هنگام ولادت حضرت فاطمه (س) برای کمک به حضرت خدیجه آمدند چه کسانی بودند ؟

4- اولین جملاتی که حضرت فاطمه (س) بعد از ولادت برزبان آوردند چه بود ؟

5- حضرت فاطمه (س) در چه روز ، ماه و سالی متولد شدند ؟  

دیدگاه های کاربران

هیچ دیدگاهی برای این مطلب وارد نشده است!

ارسال دیدگاه

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی