تاثیر شفت انگیز سوره حمد در شفا و بهبود سریع بیماری ها

حضرت آیت الله جوادی آملی گفت: در خیلی از موارد شخصی می‌گوید که ببخشید ، اشتباه شده است، چیزی که جلوی این گونه از اشتباهات را بگیرد همین دعا است؛ ما اگر بتوانیم با دعا مشکل عدّه‌ای را حل کنیم خیلی ها نجات پیدا می‌کنند.
بازدید : 6935
زمان تقریبی مطالعه : 12 دقیقه
تاریخ : 22 بهمن 1395
تاثیر شفت انگیز سوره حمد در شفا و بهبود سریع بیماری ها


تاثیر شفت انگیز سوره حمد در شفا و بهبود سریع بیماری ها
حضرت آیت الله جوادی آملی گفت: در خیلی از موارد شخصی می‌گوید که ببخشید ، اشتباه شده است، چیزی که جلوی این گونه از اشتباهات را بگیرد همین دعا است؛ ما اگر بتوانیم با دعا مشکل عدّه‌ای را حل کنیم خیلی ها نجات پیدا می‌کنند.

صدای شیعه: حضرت آیت الله عبدالله جوادی آملی در دیدار رییس و جمعی از کارکنان موسسه پیام غدیر اظهار داشت: اگر دستورهای دینی را باور بکنیم آثار آن ها نیز همراه آن ها است، به ما گفتند سوره مبارکه حمد مخصوصاً اگر هفت بار خوانده شود برای شفای بیماری بسیار خوب است یا قرائت فلان سور‌ه برای رسیدن به فلان مقصد اثر دارد اینها در روایات ما وجود دارد ، برخی ها این را باور کردند و نتیجه هم گرفتند.

وی تصریح کرد: کسانی نظیر مرحوم سیّدبن‌طاووس, بحرالعلوم, ابن‌فهد حلّی کسانی بودند که این قرائت سوره و اثر آن را باور کردند و نتیجه گرفتند.

استاد حوزه علمیه قم افزود: ابن طاووس دستورهای دینی را باور کرد و از عبادت لذّت می‌برد و جریان جشنِ تکلیف از افتخارات ایشان است ، پیش از پیروزی انقلاب سخن از جشن تکلیف نبود اما پس از پیروزی انقلاب به برکت امام راحل و خونهای پاک شهدا جشن تکلیف ایجاد شد.

وی ادامه داد: سیّدبن‌طاووس جشن تکلیف را به عنوان ابتکار و نوآوری داشت و آن نوآوری این بود که وقتی پانزده سالش تمام شد وارد سال شانزدهم شد ، گفت باید شاکر باشم که تا دیروز لایق محضر الهی نبودم که خدا با من سخن بگوید من جزء "یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا" باشم ،چیزی از من بخواهد به من فرمان بدهد و من اطاعت کنم اما امروز که اوّلین روز تکلیف من است یعنی به شانزده سالگی رسیدم پانزده سالگی تمام شد الآن لایق شدم که خدا به من فرمان بدهد بگوید فلان کار را بکن من بگویم چشم ، چون نمردم و به حدّی رسیدم که خدای سبحان به من دستور می‌دهد با من حرف می‌زند مرا مخاطب قرار می‌دهد این روز عید من است.

وی ادامه داد: لذا جشنی گرفت و از عدّه‌ای دعوت کرد، پذیرایی کرده و شیرینی داد ، مردم گفتند چه جشنی است؟ گفت جشن تشریف است نه تکلیف من مشرّف شدم نه مکلّف چون کُلفتی نیست ، شرافت است ما می‌گوییم شخص مکلّف شد این را کلفت و رنج می‌داند ولی او می‌گوید من مشرّف شدم شرافت است.

مفسر قرآن کریم اظهار داشت: اگر یک مرجع تقلیدی و یک کسی کاری اجرا کند می‌شود شرافت، می‌گوید فلان مرجع به من دستور داده که من این کار را انجام بدهم ، اگر ذات اقدس اله به انسان بگوید تو این کار را انجام بده این شرافت نیست؟! ابن‌طاووس این را باور کرد ، کتاب شریف اقبال آن چاپهای رحلی‌اش هفتصد هشتصد صفحه است تقریباً دویست صفحه‌اش مطالب عمیق علمی دارد این بزرگوار در این کتاب می‌فرمایند من کسانی را می‌شناسم یا کسی را می‌شناسم بدون اینکه به آسمان نگاه کند به تقویم نگاه کند مسائل زیجی را بررسی کند مسائل نجومی و هَیَوی را بررسی کند این می‌داند این ماه کسر ندارد.

وی افزود: گاهی کسی منجّم است ، حساب ریاضی می‌کند و سپس در می یابد این ماه 29 روز است یا 30 روز یا وقتی که غروب روز بیست و نهم شد می‌رود استهلال می‌کند ، ماه را می‌بیند ، این می‌گوید 29 روز است اما هنوز ماه نیامده حساب نکرده می‌گوید من می‌دانم این ماه کسر دارد یا ندارد در چند جای اقبال این فرمایش را دارند بعد یک جا پرده‌برداری می‌کند می‌گوید من این طوری هستم این نه امام بود نه امام‌زاده البته جزو برکات امام‌زاده است این راهی است که رفتنی است حالا او چطور باور کرد و به اینجا رسید ما چطور باید باشیم.

حضرت آیت الله جوادی آملی ابراز داشت: اگر یک حمد بخوانیم برای شفای بیماری لااقل اثر بکند این راه دارد این درمان کردن که مثلاً یک بار حمد خواندن یا هفت بار حمد خواندن گاهی اوقات شخصی مانند مسیح(ع) است که با یک جمله بیماری را درمان می‌کند یا مرده‌ای را زنده می‌کند ، البته آن معجزه است آن از ما نه متوقّع است نه مقدور ما است، اما آنکه موظّفیم وظیفه ما است ،مقدور ما نیز می باشد، باید این راه را طی کنیم و نمی‌کنیم این است که اگر یک بار حمد خواندیم یا هفت بار حمد خواندیم یقیناً اثر دارد.

وی افزود: اثر خواندن حمد در چند بخش است ، اول کسی که بخواهد بیمارش درمان بشود یا خودش مریض است می‌خواهد معالجه بکند این فکرش هدایت می‌شود که در بین این پزشکان به کدام پزشک مراجعه کند هدایت فکر به اینکه من نزد کدام طبیب بروم به برکت این دعاست ،حالا که رفت نزد آن طبیب ، طبیبی که بیماران فراوان می‌آیند و سرش هم شلوغ است او در بین انحای بیماری کدام بیماری را تشخیص بدهد و چگونه تشخیص بدهد که بیماری این بیمار از کدام قبیل است به برکت دعا حل می‌شود.

مفسر قرآن کریم ابراز داشت: رهبری فکر طبیب و مصونیّت او از اشتباه به وسیله همین حمد است ، سومین بخش این است که پس از آن که طبیب تشخیص داد که بیماری این بیمار چیست در بین داروها کدام دارو شفابخش است همین حمد یا آن هفت حمد اثر دارد که فکر طبیب را هدایت بکند به تشخیص داروی شفابخش.

استاد حوزه علمیه قم یادآور شد: حال کسی که نسخه را گرفته به کدام داروخانه برود که داروی تاریخ مصرف گذشته و بی‌اثر را به او ندهد رهبری فکر این بیماردار به اینکه کجا برود و از کدام داروخانه تهیه کند به برکت این حمد است ، وقتی مراجعه کرده به داروفروش او اشتباه نکند نسخه را عوضی نپیچد به برکت همین حمد است ، وقتی که آورد به بیمارستان به پرستار داد پرستار اشتباهی تزریق نکند یا اشتباهی مصرف نکند به برکت همین حمد است.

حضرت آیت الله جوادی آملی ادامه داد: این حمد یا هفت حمد در هدایت و رهبری افکار همه اینها اثر دارد ، معنای اینکه از قرآن شفا بگیرید تنها این نیست که کسی حمد بخواند فوراً بیمار معالجه بشود آن شدنی است اما برای خواص ، بالاتر از این هم هست اما برای خواص ولی حدّاقل برکت این حمدها این است.

وی خاطر نشان کرد: در خیلی از موارد شخصی می‌گوید که ببخشید ، اشتباه شده است، چیزی که جلوی این گونه از اشتباهات را بگیرد همین دعا است ، حالا چه کار کنیم که این حداقل از ما بر بیاید چه برای خودمان چه برای دیگران که اگر ما دعا کردیم لااقل مشکل مردم از این راه، حل بشود و این وظیفه ما است، ما اگر بتوانیم با دعا مشکل عدّه‌ای را حل کنیم خیلی ها نجات پیدا می‌کنند.

وی افزود: ابن طاووس این حرفها را باور کرده است ، این روایات را همه ما نقل می‌کنیم، چند بار هم نقل کردیم اما او باور کرد ، عمل کرد و آن این است که وجود مبارک رسول گرامی(ص) ائمه(ع) و اهل بیت(ع) فرموده اند که "طهّروا أفواهکم فإنّا طُرُق القرآن" یعنی دهنتان را پاک کنید برای اینکه قرآن می‌خواهد عبور بکند نه تنها دندانتان را مسواک بکنید، این یکی از وظایف ماست نفرمود "طهّروا أسنانکم" فرمود: "طهّروا أفواهکم" دستوراتی که دارد مربوط به اَسنان جمع سِن یعنی دندان آن مربوط به مسواک است که مسواک کردن مستحب است اما فرمود دهن را پاک کنید نه غذای آلوده برود نه حرف بد از این دهن بیرون بیاید این دهن را پاک نگه بدارید برای اینکه می‌خواهد قرآن عبور کند.

استاد حوزه علمیه قم افزود: ابن طاووس این را باور کرد ، نه حرف بد زد ، نه غذای شبهه‌ناک خورد ، نه حرف خلاف از او شنیده شد ، نه کسی را رنجاند ، نه بیراهه رفت نه راه کسی را بست ،آب چشمه آب پربرکتی است که صدها سال می‌جوشد خیلی شفاف است و از گِل و لای در می‌آید ، درون خاک درون گل که لوله‌کشی نیست ،خداوند فرمود من دوتا کار می‌کنم یکی در درون یکی در بیرون ، در بیرون فرمود "سَلَکَهُ یَنَابِیعَ فِی الْأَرْضِ" دو راهی‌ها ، سه راهی‌ها، ورود ممنوعها ، خروج ممنوعها را من زیر زمین بررسی می‌کنم فرمود این آبهایی که از بالا به وسیله باران می‌آید من این را وقتی از بالا می‌آید که آلوده است با گل و لای وقتی هم درون گِل می‌رود که معلوم است ولی من همه آنها را تصفیه می‌کنم موقع خروج هم هیچ اجازه نمی‌دهم که گرد و خاک مخلوط بشود شفاف می‌جوشد.

وی ادامه داد: خدا فرمود "سَلَکَهُ یَنَابِیعَ فِی الْأَرْضِ" ینبوع یعنی چشمه می‌شود منبع جوشش آب ، این آب را از بین گل و لای در می‌آورم و شفاف است این برای بیرون ، از نظر درون هم فرمود این شیر شفاف حیوانات این طور نیست که آنجا لوله‌کشی باشد این شیر بین دو جدار خون و آلودگی و کثافتها عبور می‌کند "مِن بَیْنِ فَرْثٍ وَدَمٍ لَّبَناً خَالِصاً" فرث یعنی همان آلودگی مدفوع،دَم هم یعنی خون ، فرمود یک طرفش آلودگی است یک طرفش هم خون است بین این دو آلوده ما شیر شفاف در می‌آوریم.

استاد حوزه علمیه قم افزود: پس همه کار از دست خدا برمی‌آید ، دیگر اینکه ما عملاً می‌بینیم که فرمود: "مِن بَیْنِ فَرْثٍ وَدَمٍ" فرمود بین این دو آلودگی ما شیر شفاف در می‌آوریم "لَّبَناً خَالِصاً" آن‌گاه اگر همین شیر که حالا جوشید و همان آب که از چشمه جوشید اگر بخواهد از یک نهر آلوده عبور بکند آلوده می‌شود ، قرآن که طیّب و طاهر و شفاف است باید از دهن پاک در بیاید آن وقت آن یک حمد چندین اثر دارد ، اینها حرفهای ابن‌طاووس است این باور کرده که فرشته‌هایی با ما هستند مثل اینکه ما اگر یک مهمان محترم داشته باشیم بالأخره ادب را حفظ می‌کنیم.

وی ادامه داد: ابن طاووس کاملاً باور کرده این آیه قرآن را که می فرماید"وَإِنَّ عَلَیْکُمْ لَحَافِظِینَ ٭ کِرَاماً کَاتِبِینَ ٭ یَعْلَمُونَ مَا تَفْعَلُونَ" و باور کرده و کاملاً می‌داند که همراهانی دارد خیلی هم باادب می‌نشیند باادب حرف می‌زند، باادب نگاه می‌کند ، هرگز نگاهش هرزه نیست ، هرگز حرفش هرزه نیست ،هرگز غذایش هرزه نیست ،یک عدّه محترمها با آن ذهن هستند ،این را باور کرده کتاب محاسبةالنفس‌اش این است که این قسمت طرف راست را خیلی تطهیر کنید این قسمت طرف چپ را تطهیر کنید نگذارید حرف بد به گوشتان برسد اینجا فرشته‌ها نشستند.

مفسر قرآن کریم افزود: خداوند در سوره مبارکه ق دارد "مَا یَلْفِظُ مِن قَوْلٍ إِلَّا لَدَیْهِ رَقِیبٌ عَتِیدٌ" رقیب را رقیب می‌گویند ، برای اینکه رقبه می‌کشد ، اینکه می‌گویند سرکشی کرد ، در امتحانات می‌بینید آن کسی که سرکشی می‌کند یعنی کاملاً سرش را بالا می‌برد ، ببیند چه کسی تقلّب می‌کند چه کسی تقلّب نمی‌کند ، این را می‌گویند سرکشی کردن آن که رقبه می‌کشد سر می‌کشد او را می‌گویند مراقب, رقیب این است. مراقب باش! مراقب باش! یعنی رقبه بکش, یعنی گردن بکش.

وی اظهارداشت: فرمود دوتا فرشته است که همه اینها سرکشی می‌کنند هر کدام از اینها عتیدند مستعدّدند و آماده‌اند ﴿مَا یَلْفِظُ مِن قَوْلٍ إِلَّا لَدَیْهِ رَقِیبٌ عَتِیدٌ﴾ هم این یکی رقیبِ عتید است نه «رقیبٌ و عتید» هم این یکی رقیبِ عتید است که حَسنات را بررسی می‌کند هم آن یکی رقیب عتید است که سیّئات را ـ معاذ الله ـ بررسی می‌کند آن وقت ما می‌شویم راحت, یک چند روزی سخت است بعداً انسان بوی بد گناه را رنج می‌برد این را وجود مبارک پیغمبر فرمود, فرمود گناه بد بوست خب اگر کسی شامّه‌اش بسته باشد این سطل زباله را که جابه‌جا می‌کند این متأثّر نیست که چون شامّه‌اش بسته است.

استاد حوزه علمیه قم بیان داشت: وجود مبارک حضرت رسول (ص)فرمود: «تعطّروا بالإستغفار» خودتان را با استغفار معطّر کنید «لا تفضحنّکم روائح الذّنوب» بوی بد گناه یک وقت رسوایتان نکند اینکه می‌بینید یک وقت یک شخصی بالأخره سقوط می‌کند آبرویش می‌رود بر اثر آن سیّئات قبلی است فرمود گناه بدبوست آبروبر است مواظب باشید. این روایاتی است که خیلیها خواندیم خیلیها گفتیم خیلیها شنیدیم, اما ابن‌طاووس باور کرده این حرف را می‌گویند در بین رعایای امّت ائمه(علیهم السلام) امام‌اند در بین امّت و شاگردان, افرادی مثل سیّدبن‌طاووس مثل بحرالعلوم مثل ابن‌ فهد حلّی کم است, کم است یعنی شکل اینها را باور کردند و جدّی گرفتند که خب یک عدّه فرشته‌اند "وَإِنَّ عَلَیْکُمْ لَحَافِظِینَ ٭ کِرَاماً کَاتِبِینَ".

حضرت آیت الله جوادی آملی اظهار داشت: این صریح قرآن است که یک عدّه با شما هستند همه کارهای شما را بررسی می‌کنند خب اگر ما بدانیم چند نفر با ما هستند فرشته‌اند, ملکوتی‌اند خب مواظب خودمان هستیم دیگر, آن وقت راحتیم نه بیراهه می‌رویم نه راه کسی را می‌بندیم آن بزرگوارها از همین حمد از همین ادب از همین نماز دو رکعتی و چهار رکعتی آن قدر لذّت می‌برند که هیچ کدام ما از خوردن و پوشیدن لذّت نمی‌بریم.

دیدگاه های کاربران

هیچ دیدگاهی برای این مطلب وارد نشده است!

ارسال دیدگاه