عاشورا نقطه اوج امانت ادای انسان بود

امام حسین(ع) سردار پرشکوه و شکست ناپذیر روزگار و قهرمان یارانی که در برابر ذلت و تحقیر سر فرود نیاورده بودند، به عصرها و نسلها درس جوانمردی و شرافت و مرگ پر افتخار در زیر سایه شمشیرها را داد.
بازدید : 2595
زمان تقریبی مطالعه : 4 دقیقه
تاریخ : 05 مهر 1396
عاشورا نقطه اوج امانت ادای انسان بود

حسین(ع) سلطان عشق ، عباس(ع) ساقی عشق ، زینب(س) شاهد عشق و سجاد(ع) راوی عشق اند، اکنون کاروان عشق به کربلا رسیده است و خود عشق آقا امام حسین(ع) آمده است تا در کربلا بر تارکِ تاریخ، مُهر شجاعت و جوانمردی و جاودانگی بنوازد، و با عطشی کوتاه در یک نیم روز همه تاریخ را سیراب کند، تاریخی که در یک نیم روز وام دار ظهر عاشورا شد.

و چه کوتاه بود فاصله زمانی بالا رفتن دست علی (ع) در ظهر غدیر، و بالا رفتن صدای یا ابتای حضرت فاطمه الزهرا(سلام علیها) در پشت در سوخته، و بالا رفتن سر حسین(ع) بر نیزه در ظهر عاشورا.

ماه محرم است، ماهی که عشق و مردانگی و شرف، در عطش عشق به حسین (ع) معنا گرفت، امام حسین سردار پرشکوه و شکست ناپذیر روزگار، و قهرمان یارانی که در برابر ذلت و تحقیر سر فرود نیاورده بودند، به عصرها و نسلها درس جوانمردی و شرافت، و مرگ پر افتخار در زیر سایه شمشیرها را داد.

امام حسین(ع) با شهادت خود و یاران و اصحاب و اولادش توانست خلق و خوی منفی ترس و یاس مسلمانان را کنار بزند و اخلاق منفیِ ذلت پذیرانه و شكست ‏پذیرانه آنها را دگرگون سازد، و در ملت اسلام حماسه و غیرت و شجاعت و سلحشوری به وجود آورد.

قیام امام حسین(ع) تجلی اخلاقِ عزت و سرافرازی، در برابر اخلاقِ ذلت و تسلیم ‏پذیری بود، نوعی اخلاق بلند نظرانه كه دیدگاه انسان را به دنیا و زندگی و دلبستگی‏ های آن دگرگون می ‏سازد.

امام حسین(ع) ماندگارترین باور را بر پهنه زمانه نگاشت، و به همه آنهائی كه جهاد را تنها در توانستن مى ‏فهمند و به آنهائی كه پیروزى بر خصم را تنها در غلبه می دانند، آموخت كه شهادت نه یك جان باختن كه یك انتخاب است.

قیام عاشورا نشاني از زوال ظلم و بيداد بود، و امام حسين(ع) در ظهر عاشورا در مقابل طاغوت های زمان، به همه بشریت درس سازندگي و كوبندگی داد، و راه فنای ظالم و شكستن ستمكار را به فدايی دادن و فدايی شدن دانست.

امام حسین (ع) بر بیداد و فریبی که داشت اسلام را ریشه کن می کرد قیام کرد، و در ظهر عاشورای سال61 هجری به شیعیانش یاد داد که می توان با قدرتِ حق، باطل را تا ابد محكوم کرد و داغ باطل بودن باطل را بر پیشانی حكومتهای شيطانی زد.

عاشورا نقطه اوج امانت ادای انسان بود و شهادت امام حسین (ع) در عین اندوه فراوان، نشانه فتح نهائی روح اسلام واقعی بود، و تسلیم کامل به اراده الهی به شمار می رفت، عاشورا جاهلیت به وجود آمده را ازبین بُرد، و امت اسلام را از ظلمت جهل و خفت و گمراهی رهایی بخشید.

در اثر قیام عاشورا بنیاد كاخ ظلم واژگون گردید و اسلام تجدید حیات یافت، امام حسین (ع) با حركات قهرمانانه خود شخصیت معنوی مسلمانان را بیدار و احیاء كرد، در آنها حماسه‏ای را كه مرده بود زنده كرد و احساس بردگی و اسارتی را كه در تمام دوره معاویه بر روح جامعه اسلامی حاکم شده بود را از بین برد.

عاشورای حسینی تبلور یک الگوی راهبردی در هر زمان برای احیای دین و ارزشهای معنوی در اندیشه ها، جان ها، زندگی ها و تربیت و سازندگی است، که اگر به درستی تبیین گردد و با واقعیات جاری زندگی انسان و فرهنگ جامعه در هر زمان به اجرا درآید، آن جامعه بیمه می ‌گردد و شکست در آن معنا ندارد.

همه ساله عاشقان حقیقت در دهه محرم و به ویژه روز عاشورا را ، روز اظهار ارادت به اسوه جهاد و آزادگی و شهادت قرار می دهند.

عزاداری برای سیدالشهدا امام حسین(ع) یکی از بزرگترین مصادیق بزرگداشت شعائر الهی و نشانه پروامندی دل ‌هاست، و ما سلام و درود می فرستیم به ساحت مقدس امام حسین (علیه السلام)، که با یاران و اولاد و اصحاب با وفایش، با نثار جان خويش آيين حيات بخش الهى را زنده كرد، و در روز عاشورا به حفظ ارزشها و زدودن تحريف ها علیه بدعت‏ هايى كه نااهلان بر دين جدش وارد ساخته بودند به مبارزه برخاست.

قیام عاشورا صحنه درگیری حق و باطل بود و دامنه تأثیر آن تا ابدیت کشیده شده است، اینک انقلاب اسلامي ايران پرتويي از پیام عاشورا و انقلاب عظيم الهي آن است، انقلابی که كاخ ستمِ یزیدیان زمانه را با خون در هم كوبيد و كاخ های سلطنت شیاطین را فرو ريخت.

دیدگاه های کاربران

هیچ دیدگاهی برای این مطلب وارد نشده است!

ارسال دیدگاه

مطالب و مقالات مرتبط

درسی که باید از امام رضا در رویدادهای سیاسی آموخت / تحکیم نظام اسلامی در اولویت رفتار امام رئوف بود
بررسی نقش امام سجّاد (ع) در پاسداشت نهضت عاشورا
حماسه ي تاريخي عاشورا و آمار و ارقام
مرزبانی از فرهنگ عاشورا - محمود مهدی پور
تحلیل شعارها و رجزهای عاشورا ( دکتر رفیعی )
عبرتهای عاشورا در کلام رهبری
متن کامل زیارت عاشورا
قصه معراج
وصیت نامه امام علی علیه السلام
ویژه نامه ولادت امیرالمومنین علی (ع)
یکصد و ده سرمشق از سخنان حضرت على علیه السلام
105حدیث از حضرت امام جواد علیه السلام
سمانه مادر گرامي امام هادي،
127 حديث از حضرت امام هادي عليه السلام
امامان اهل بيت عليهم السلام در گفتار اهل سنت (امام محمد باقرعلیه السلام )
فاطمه زهرا عليهاالسلام
فضايل و سيره امام حسين در كلام بزرگان
شهادت نامه امام حسين (علیه السلام) بر پايه منابع معتبر برگرفته از دانشنامه امام حسين (علیه السلام) جلد 1
173 حديث از حضرت امام حسين عليه السلام
کرامات امام حسین علیه السلام بعد از شهادت

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی