مقایسه ایرانِ قبل و بعد از انقلاب،

مقایسه ایرانِ قبل و بعد از انقلاب، می‌تواند واقعیت‌های مهمی را برای نسل‌های پس از انقلاب آشکار کند انقلاب اسلامی را شروع دگرگونی های بزرگ وبنیادی در ایران و کشور‌های منطقه دانست.
بازدید : 10450
زمان تقریبی مطالعه : 27 دقیقه
تاریخ : 01 بهمن 1397
مقایسه ایرانِ قبل و بعد از انقلاب،

مقایسه ایرانِ قبل و بعد از انقلاب، می‌تواند واقعیت‌های مهمی را برای نسل‌های پس از انقلاب آشکار کند انقلاب اسلامی را شروع دگرگونی های بزرگ وبنیادی در ایران و کشور‌های منطقه دانست.

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری از آذربایجان شرقی؛ مقایسه ایرانِ قبل و بعد از انقلاب، می‌تواند واقعیت‌های مهمی را برای نسل‌های پس از انقلاب آشکار کند  انقلاب اسلامی را شروع دگرگونی های بزرگ وبنیادی در ایران و کشور‌های منطقه دانست.در توصیف انقلاب همین کفایت میکند که امام خمینی(ره) از انقلاب اسلامی با عنوان‌هایی مانند « معجزه قرن » و « انفجار نور » یاد کرده است. فرا رسیدن دهه فجر و سالروز پیروزی انقلاب اسلامی، فرصت خوبی برای مرور، انقلاب اسلامی و دستاوردهای آن در حوزه‌های مختلف می‌باشد. هر چه از پیروزی انقلاب اسلامی فاصله میگیریم، اهمیت بررسی موضوع دستاوردهای انقلاب اسلامی و اهمیت بیان دستاوردها و پیشرفت‌ها در حوزه علم و فن آوری بیش‌تر می‌شود.

 

در چنین شرایط حساس کشور که هجمه های مختلفی وارد میشود، اهمیت تبیین دستاوردهای انقلاب و جمهوری اسلامی به‌عنوان یک وظیفه معین می‌گردد. در این گزارش سعی است با مروری به مهم‌ترین دستاوردهای علمی انقلاب اسلامی و پیشرفت‌های جمهوری اسلامی در حوزه علمی و فن آوری به این وظیفه عمل گردد.

 

برای درک واقعیات انقلاب اسلامی و دستاوردهای ارزشمند جمهوری اسلامی در حوزه علمی و فن آوری، توجه به وضعیت ایران در دوران رژیم طاغوت یک ضرورت است. بدون توجه به شرایط داخلی و خارجی ایران در دوران ماقبل از انقلاب اسلامی، نمی‌توان به عظمت دستاوردهای این انقلاب خدایی و دستاوردهای ارزشمند جمهوری اسلامی در دوران ما بعد از انقلاب اسلامی پی برد. بر همین اساس، به اختصار وضعیت علمی و فنآوری ایران در زمان رژیم طاغوت بررسی می‌شود.

 

 

عقب‌ماندگی علمی و فناوری کشور ایران در دوران قبل از انقلاب، برای ایرانیان با سابقه فرهنگی و تمدنی بسیار آزاردهنده بود. غلبه بر این عقب‌ماندگی، عبور از مرزهای دانش و دستیابی به پیشرفته‌ترین فناوری‌ها با هدف ایجاد تمدن نوین اسلامی، از آرمان‌های انقلاب اسلامی است. در سال‌های گذشته رهبر فرزانه انقلاب اسلامی، با تمرکز بر روی تولید علم در ایران و مطرح نمودن موضعاتی چون جنبش نرم‌افزاری و جهاد علمی، زمینه‌های خوبی را برای پیش‌رفت در عرصه علوم وفنون نوین در کشور فراهم ساختند. پیش‌رفت‌های علمی و دستیابی جمهوری اسلامی به برخی از فناوری‌های نوین در سال‌های اخیر، به‌گونه‌ای حیرت‌انگیز است که غربی‌ها به شدت نگران شده و یکی علل تشدید فشارهای آنان بر ایران با بهانه‌هایی از جمله موضوع هسته‌ای، تلاش می‌کنند تا جلوی پیشرفت‌های ایران را بگیرند. شاخص‌های زیر می‌تواند تا حدودی نمایشگر این پیش‌رفت‌ها باشد.

 

سرعت پیش‌رفت علمی در ایران براساس گزارش محافل علمی بین‌‌المللی، 11 برابر سرعت متوسط رشد علم در جهان است. این عدد نشان می‌دهد که ایران با چه سرعت بالایی در حال کم‌کردن فاصله خود نسبت به کشورهای پیش‌رفته جهان بوده و با این سرعت می‌تواند روزی از تمامی‌ کشورها در عرصه تولید علم جلو نبرند. اکنون ایران در جایگاه دوازدهم علم جهان قرار دارد.

در حالی که قبل از انقلاب اسلامی، نزدیک به 70 درصد بزرگسالان کشور بی‌سواد بودند و کم‌تر از 40 درصد کودکان می‌توانستند به مدرسه بروند، اکنون رقم باسوادی در کشور به عدد 100 درصدی در حال نزدیک شدن است. نهضت سوادآموزی با توجه به تاکید ارزش علم در اسلام، یکی از اقدامات بسیار خوب نظام جمهوری اسلامی در ایران بود. بزرگسالان بی‌سوادی از طریق همین نهضت سوادآموزی، موفق شدند پا به عرصه تحصیلات تکمیلی نهاده و با کسب تخصص‌ها و مهارت‌هایی زندگی خود را متحول سازند.

 

 

در دوران قبل از انقلاب اسلامی، تعداد 154 هزار دانشجو در تعداد محدودی دانشگاه یا مراکز آموزش عالی و آن هم در چند کلان‌شهر کشور تحصیل می‌کردند. اکنون تعداد 119 دانشگاه و مرکز آموزش عالی دولتی، 28 مرکز آموزش عالی وابسته به دستگاه‌های اجرایی، 295 دانشگاه غیرانتفاعی، 550 دانشگاه پیام نور، 385 دانشگاه آزاد اسلامی، 739 مرکز آموزش عالی علمی و کاربردی، 274 مرکز آموزش فنی حرفه‌ای و تربیت عملم در کشور فعال بوده و در این دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی، بیش از 4 میلیون دانشجو به تحصیل اشتغال دارند.

 

مقایسه وضعیت آموزش عالی در ایرانِ قبل و بعد از انقلاب، در سرشماری سال 1355 و سال 1390 نمایانگر دستاوردهای قابل توجهی است:

 

 

نرخ سواد از 47% در سال 55 به 93% در سال 90 رسیده است.

-پوشش متقاضیان تحصیل در دوره متوسطه از 23% به 85% افزایش یافته است.

-جمعیت دارای تحصیلات عالیه از 310000 نفر به 5474000 نفر در سال 90 رسیده است.

-تعداد دانشجویان از 170000 نفر به 4000000 نفر افزایش یافته است.

-تعداد دانشجویان دکتری تخصصی با رشد 60 برابری از 9458 نفر به 580638 نفر افزایش یافته است.

-ایران در سال 55 در هیچ  عرصه‌ای قطب علمی نبوده؛ در حالیکه تا سال 90 در 142 حوزه به قطب علمی رسیده است.

-در سال 55 رشد رتبه علمی ایران 52 جهان بوده و در سال 90 به رتبه 17 جهان رسیده است.

 

 

 

 

 

برخی از نتایج این پیش‌رفت‌های علمی و فناوری را می‌توان در حوزه‌های زیر ملاحظه کرد:

 

 

۱-  دستاوردهای ارزشمند در حوزه نانو، لیزر و ... از دیگر آثار پیش‌رفت‌های علمی و فناوری ایران بعد از انقلاب است. علم نانو تحولات بزرگی را در جهان ایجاد کرده و در ایران این نوع علم از جایگاه و م وقعیت خوبی برخوردار شده است. با توجه به حوزه‌های کاربرد نانو از قبیل تولید و انباشت دارو، تشخیص بیماری‌ها، سم‌زدایی از آب، افزایش بهره‌‌وری در کشاورزی، انباشت و نگهداری محصولات کشاورزی و مواد غذایی، کنترل آفات و سالم‌سازی هوا، در آینده آثار این دستاوردها در زندگی مردم قابل لمس خواهد بود. ایران اکنون رتبه 12 جهانی را در حوزه نانو دارد.

 

 

 

 

۲- جمهوری اسلامی ایران، در حال تبدیل شدن به قطب پزشکی در غرب آسیا می‌باشد. در دوران قبل از انقلاب اسلامی، از یک طرف پزشکان خارجی حتی در شهرهای بزرگ فراوان بودند و از طرف دیگر بسیاری از بیماران برای درمان راهی کشورهای غربی و حتی سرزمین‌های اشغالی می‌شند، لکن امروز از یک طرف دیگر، بیمارستان‌های پیش‌رفته ایران، پذیرای بیماران از دیگر کشورهای منطقه برای درمان و انجام پیش‌رفته ترین عمل‌های جراحی می‌باشند.

 

۳- دانش پزشکی در ایران خصوصاً در حوزه‌هایی چون سلول‌های بنیادین، ترمیم ضایعات نخاعی، تولید داروهای راهبردی، شبیه‌سازی حیوانات و ... پیش‌رفت‌های چشمگیری داشته و ایران در ردیف اولین‌ها قرار گرفته است.

 

۴- ورود به باشگاه فضایی جهان از دیگر آثار و نتایج دستاوردهای علمی و فناوری کشور در دوران پس از انقلاب است. دانش و فناوری فضایی در اختیار تعداد محدودی از کشورهای جهان است. اکنون جمهوری اسلامی در منطقه، تنها کشور دارای این دانش و فناوری، آن هم به صورت بومی است. تاکنون چند ماهواره با ماهواره‌بر تولید داخل در مدار زمین قرار گرفته و در آینده ماهواره‌های پیش‌رفته‌تر از سوی جمهوری اسلامی به فضا پرتاب خواهد شد. ایران اکنون جز شش کشور طراح، سازنده و پرتاب‌کننده ماهواره در جهان است.

 

 

۵- رشد و توسعه صنعت خودروسازی، رشد و توسعه صنعت فولاد و آلومینیوم، رشد و توسعه صنعت کشتی‌سازی، رشد و توسعه صنعت هواپیما‌سازی، و پیش‌رفت‌های علمی و فنی کشور در ساخت اسکله‌ها، حفر چاه‌های نفت و گاز، ساخت پالایشگاه، ساخت سد، ساخت سیلو، ساخت بزرگراه‌ها و انواع سازه‌های فلزی و بتنی، از جمله دیگر آثار رشد علمی و فناوری در کشور می‌باشد.

 

 

 

۶-  جمهوری اسلامی اکنون کشوری هسته‌ای شده و عملاً عضو باشگاه هسته‌ای جهان است. به‌‌رغم همه تحریم‌ها و تهدیدها، ایران با تلاش‌ها و مجاهدت‌های جوانان و متخصصین خود، به چرخه کامل سوخت‌ هسته‌ای (غنی‌سازی) دست یافته و از نظر دانش علمی و فناوری در این عرصه در ردیف 7-8 کشور پیش‌رفته جهان قرار گرفته است. انرژی هسته‌ای در عرصه‌های مختلف پزشکی، دامپزشکی، صنعت، کشاورزی، تولید برق و ... کاربرد دارد. بدون تردید با تثبیت و نهادینه شدن چرخه سوخت در ایران، این دستاورد بسیار ارزشمند، آثارش در تمامی عرصه‌های مذکور آشکار خواهد شد. کشورهای زورگو و سلطه‌گر زمانی اجازه دسترسی کشوری چون ایران به یک کیلوگرم اورانیوم غنی شده را نمی‌دادند، امروزه در داخل کشور با تأسیسات کاملاً بومی، چندین تن کیک زدر به UF6 تبدیل شده، چند تن اورانیوم غنی شده با غنای زیر 5 درصد و چند صد کیلوگرم اورانیوم با غنای 20 درصد در داخل تولید شده است.

 

نگاهی به دستاوردهای انقلاب اسلامی

 

صدور فرمان حضرت امام (ره) درباره ی «سلمان رشدی» مرتد به خاطر توهین به مقدسات اسلام، یکی از دست آوردهای انقلاب اسلامی ایران است که این اقدام شجاعانه باعث تحقیر شدید دنیای غرب و عزت و سربلندی برای اسلام شد.

نگاهی به دستاوردهای انقلاب اسلامی

 

بیش از سی سال از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی می‌گذرد. این انقلاب پدیده ای الهی و مبارک بود که در اواخر قرن بیستم ، جهان را به لرزه درآورد و نور امید را در دل مسلمانان و مستضعفان عالم روشن کرد. اکنون پس از گذشت سه دهه از عمر گرانمایه ی این شجره ی پر امید، نیکوست به بازخوانی برخی دست آوردهای آن پرداخته شود تا برخی نینگارند که به سادگی به بار نشسته و در حفظ آن کوشاتر باشند.

 

این انقلاب عظیم، دست آوردهای فراوانی در داخل و خارج از کشور داشته و سال ها طول می کشد تا همه ی آثار و نتایج این پدیده ی الهی آشکار و مورد تحلیل قرار گیرد. در این مقاله گوشه ای از ابعاد وسیع آن مورد بررسی قرار می گیرد.

 

1-دست آوردهای سیاسی انقلاب اسلامی

 

الف- سیاست داخلی

 

1-حاکمیت اسلام بر پایه ولایت فقیه : هدف اصلی و اساسی ادیان الهی ، رشد و تکامل بشر بر مبنای توحید، از طریق دعوت به مبارزه با کفر و شرک و الحاد بوده است. قدرت های استکباری جهان برای چپاول دست رنج توده های محروم، نغمه ی« جدایی دین از سیاست »را مطرح کردند و با این توطئه توانستند بر جنبه های فکری ، فرهنگی ، دینی و ملی جوامع اسلامی استیلا یافته ، منابع مادی و ذخایر زیر زمینی آن ها را به غارت ببرند و عجز و یأس را بر جوامع اسلامی حاکم گردانند. پیروزی انقلاب اسلامی در ایران بر چنین عقیده و نغمه ای خط بطلان کشید و نهضت اسلام را تبدیل به پدیده ای منسجم و جهانی نمود .

 

امام خمینی (ره) در ادامه ی قیام خود؛ تنها به مبارزه با حکومت های غاصب و ضد اسلامی اکتفا نکرد بلکه به منظور ایجاد حاکمیت الهی بر اساس موازین اسلام ( در عمل ) اصل مقدس ولایت فقیه را مطرح و زمام امور جامعه اسلامی را خود در دست گرفت و رهبری سیاسی – مذهبی را عینیت بخشید و توانست چهره ی مخدوش جهان اسلام را اصلاح کرده، تأثیر فوق العاده ای بر جهان اسلام و کشورهای جهان سوم بگذارد.

 

2-سرنگونی استبداد 2500 ساله شاهنشاهی در ایران :

 

یکی از افتخارات موهوم پادشاهان ایران، نظام کهن شاهنشاهی در ایران بود که خاندان پهلوی نیز خود را وارث آن قلمداد می کرد. این خاندان برای از بین بردن فرهنگ اسلامی در کشور؛ سعی می کرد. با هزینه های گزاف از اموال و منابع این ملت ستم دیده، فرهنگ شاهنشاهی را جای گزین فرهنگ اسلام بنماید.

 

به این منظور جشن های متعددی از جمله جشن های 2500 ساله را، آن هم با بدترین شکل فساد و فحشا برگزار کرد تاریخ هجری را به تاریخ شاهنشاهی تبدیل کرد؛ و تعویض نام ها و نیز وضع قوانین غیر دینی را به منظور محو دین از جامعه اسلامی ایران به انجام رسانید. امام خمینی ( ره) پس از سقوط رژیم شاهنشاهی در اولین پیام خود به ملت شریف ایران فرمودند :

 

«من به این پیروزی که برای ملت ایران پیدا شده است تبریک می گویم. یک شاهنشاهی ظالم دو هزار و پانصد ساله را شما ملت ایران، با مشت و با همتی بزرگ و ایمانی راسخ سرنگون کردید و توجه به پشتیبانی هایی که از او می شد نکردید.»

 

3-ارتقای مشارکت سیاسی و آگاهی های مردم :

 

برگزاری انتخابات در جوامع انقلابی، آن هم در اولین ماه های بعد از انقلاب امری دور از انتظار است چرا که با وجود توطئه های جهانی ممکن است انتخابات آزاد، باعث روی کار آمدن ضد انقلاب یا   بهانه ای برای کوبیدن این جوامع از طرف مجامع استعماری شود. امام خمینی (ره) با آگاهی های فراوانی که به مردم می دادند و با اعتمادی که به مردم داشتند.

 

حاکمیت بر سرنوشت مردم را به خودشان سپردند: از جمله ی آن ها انتخابات نظام جمهوری اسلامی ، انتخابات قانون اساسی ، انتخابات خبرگان ، انتخابات ریاست جمهوری و نمایندگان مجلس است که در همان سال اول انقلاب برگزار شد.  این کار غیر مترقبه فقط و فقط به جهت حضور آگاهانه ی مردم در صحنه های متعدد انقلاب بوده است امام خمینی (ره) با اشاره به این دست آورد عظیم فرمودند : «نقطه ی روشنی که در این اواخر عمر برای من امیدبخش است همین آگاهی و بیداری نسل جوان و نهضت روشنفکران است که با سرعت در حال رشد است.»

 

4-کسب استقلال و آزادی :

 

علت اصلی عقب ماندگی و بدبختی مردم  مسلمان جهان، در سرسپردگی و وابستگی حکومت های آن ها به استکبار است و راه رهایی از این بدبختی، کسب استقلال است. همان طوری که درباره ی هر فرد، مسأله استقلال وعدم استقلال مطرح است. درباره ی جامعه نیز چنین مساله ای در سطحی بسیار بالاتر مطرح است با یک نگاه سطحی به نقشه ی سیاسی جهان مشاهده می شود که بعضی از کشورها فرمانده هستند و بعضی فرمانبر. در کشور ما نیز قبل از انقلاب این وضع حاکم بود.

 

غرب و به خصوص آمریکا با تاراج منابع اقتصادی ما به شکل های گوناگون کشورمان را به صورت مستعمره در آورده بودند به طوری که در هیچ موردی ما به خود متکی نبودیم. ولی این ملت تصمیم گرفت با همتی مردانه قید و بندهای بندگی را پاره کند و استقلال سیاسی، اقتصادی، علمی، فرهنگی و فکری خودش را به دست آورد و خودش برای خودش فکر کند و تصمیم بگیرد.

 

ب- سیاست خارجی

 

1- اصل نه شرقی و نه غربی :

 

از اصول مسلم و خدشه ناپذیر حاکم بر سیاست خارجی که در قانون اساسی جمهوری اسلامی به آن تصریح شده، اصل «نه شرقی نه غربی» است. زمانی که جهان به دو بلوک شرق و غرب تقسیم شده بود و شاه نیز به عنوان یکی از مهره های اصلی آمریکا در خاورمیانه، سیاست های تجاوزگرانه ی غرب و به خصوص آمریکا را پیاده می کرد، بقیه ی کشورهای مسلمان وجهان سوم نیز چاره ای نمی دیدند جز این که تحت سیطره ی یکی از دو قطب حاکم  زمان قرار بگیرند. انقلاب اسلامی در چنین موقع حساسی با شعار نه شرقی نه غربی نظام سلطه در جهان را درهم شکست و در مقابل دشمنان، چون کوهی استوار ایستاد و استقلال خود را حفظ کرد. امام راحل(ره) درباره ی این سیاست می فرمایند:

 

«ما نه تحت حمایت آمریکا و نه تحت حمایت شوروی و نه تحت حمایت هیچ قدرتی نیستیم. آن چیزی که شما می خواستید، جمهوری اسلامی بود. آن چیزی را که شما می خواستید نه شرقی نه غربی بود و این حاصل است این را حفظش کنید.»

 

1- تحقیر آمریکا :

 

جنایت و ستم گری های آمریکا نسبت به مردم ایران چه قبل و چه بعد از انقلاب. آن  قدر زیاد هست که امام خمینی (ره) از آمریکا به عنوان شیطان بزرگ یاد می کردند به همین جهت مبارزه با این غول استعمارگر همواره یکی از اصول عمده ی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در طول مبارزات ملت قهرمان ایران بوده است.

 

در طول نیم قرن گذشته، هیچ حادثه ای به اندازه ی انقلاب اسلامی نتوانسته به حیثیت بین المللی آمریکا ضربه وارد کند. سقوط رژیم شاهنشاهی که به عنوان مدافع و حافظ منافع آمریکا در منطقه عمل می کرد، اخراج ده ها هزار کارشناس و مستشار آمریکایی از ایران ، خروج از پیمان سنتو که برای حفظ منافع آمریکا تشکیل شده بود ، اشغال لانه ی جاسوسی و دستگیری دیپلمات های جاسوس و ده ها نمونه ی دیگر از جمله موارد تحقیر آمریکاست.

 

نامشروع اعلام کردن اسرائیل و به رسمیت نشناختن مذاکرات صلح خاورمیانه و اعلام مبارزه تا سرنگونی این رژیم غاصب که از حمایت های همه جانبه ی غرب و به خصوص آمریکا برخوردار است، از دیگر محورهای اصلی سیاست خارجی جمهوری اسلامی به شمار می رود تا جایی که حتی ورزشکاران ایرانی نیز حاضر به مصاف با ورزشکاران رژیم صهیونیستی در میدان های ورزشی نیستند. مقابله ی علنی و آشکار آمریکا علیه انقلاب اسلامی ایران نتیجه ی این ضربات پیاپی است که به حیثیت بین المللی آمریکا وارد شده است. یکی دیگر از دست آوردهای سیاست خارجی جمهوری اسلامی ، چرخش به سوی جهان عدم تعهد و حمایت از نهضت-های آزاد ی بخش است.

 

2- دست آوردهای فرهنگی انفلاب اسلامی

 

الف- نفی مظاهر فرهنگی غرب و مقابله با تهاجم فرهنگی

 

استعمار نو، شگردهای خود را برای غارت اموال و منابع کشورهای جهان سوم بر پایه ی سلطه ی فرهنگی استوار ساخته است؛ بیگانه ساختن مسلمانان از فرهنگ اصیل اسلامی، از بارزترین توطئه های استعمارگران در تثبیت سلطه بر کشورهای اسلامی بوده است.

 

امام خمینی (ره) با درک عمیق از علل عقب ماندگی مسلمانان، آن ها را چنین مورد خطاب قرار می دهد: «چنان غرب در نظر یک قشری از این ملت جلوه کرده است که گمان می کنیم غیر از غرب، دیگر هیچ چیز نیست. این وابستگی فکری ، عقلی و مغزی غربی، منشأ اکثر بدبختی های ملت ها و ملت ما نیز است».

 

پس از انقلاب اسلامی ، احیای فرهنگ اسلامی و ارزش های آن مورد توجه قرار گرفت و علاوه بر مراکز آموزشی کشور، رسانه های گروهی  اعم از صدا و سیما ، روزنامه ها ، مجلات و حتی سینما ، تئاتر و سایر وسایل هنری و فرهنگی در جهت رشد فرهنگی جامعه ی اسلامی به کار گرفته شدند.

 

یکی از مظاهر بارز مقابله با تهاجم فرهنگی غرب ، تلاش در جهت تحقق عدالت اجتماعی در ایران بود . شرکت های چند ملیتی، با غارت منابع داخلی ما  - اعم از نیروی کار ، مواد اولیه ارزان و ...- فقر و تنگ دستی را بر سراسر کشور ما گسترده بودند . در داخل کشور نیز مرفهین بی درد و وابسته به نظام طاغوت ، سرمایه ی کشور را در دست داشتند. در این کشور حاکمیت سرمایه و سرمایه داری برقرار بود .

 

دست آورد انقلاب در این زمینه دگرگون ساختن ملاک های برتری اجتماعی، از بعد اقتصادی به تقوا بود. حضرت امام خمینی (ره) بارها و بارها با ذکر رنج های بی شماری که بر اقشار محروم اجتماع رفته، اصرار داشتند که بزرگ ترین افتخار در نظام اسلامی خدمت به محرومین است .

 

یکی دیگر از دست آوردهای فرهنگی انقلاب، مشخص شدن جایگاه واقعی زن مسلمان در خانه و اجتماع بود. براساس خودباختگی فرهنگی و رواج ارزش های غربی در عصر پهلوی ، هویت  زن مسلمان ایرانی مورد تهدید واقع شده بود به تدریج در جامعه  فرهنگ برهنگی و بی عفتی رواج می یافت و از فعالیت های اجتماعی و مفید زنان کاسته می شد .

 

پس از انقلاب اسلامی جایگاه زن در جامعه ی اسلامی تبیین شد و همان گونه که زنان در جریان انقلاب فعالیت داشتند پس از انقلاب نیز به جایگاه واقعی که مسئولیت در برابر مصالح اجتماعی و سیاسی جامعه و حضور فعال در صحنه های مختلف بود دست یافتند.

 

ب- عمومی شدن آموزش و ارتقای سطح علمی جامعه

 

پیش از پیروزی انقلاب اسلامی ایران به رغم هیاهوی زیادی که در تبلیغ رشد فرهنگی کشور و مبارزه با بی سوادی می-شد، درصد بسیار زیادی از مردم ایران، حتی در شهرها بی سواد بودند. در نظام جمهوری اسلامی به خصوص پس از پایان جنگ نهضت مدرسه سازی و افزودن فضای آموزشی به وسیله ی دولت رشد شتابنده ای یافت به طوری که هر سال بیش از صد هزار متر مربع به فضای آموزشی کشور اضافه می گردد.

 

نهضت سوادآموزی در باسواد کردن میلیون ها نفر از کسانی که از نعمت خواندن و نوشتن محروم بودند. موفقیت چشم-گیری داشته است. تعداد دانشجویان، قبل از انقلاب اسلامی 160 هزار نفر بود و اکنون به بالای یک میلیون نفر رسیده است که این آمار نشان از رشد فرهنگی مردم و آموزش نیروهای متخصص و مورد نیاز کشور دارد . در راستای همین رشد فرهنگی ، قدرت ابتکار و خلاقیت اقشار ملت به ثمر نشسته است به طوری که جهان هر ساله شاهد پیروزی های نخبگان ایرانی در رشته های مختلف در سطوح جهانی است .

 

3- دست آوردهای اقتصادی انقلاب اسلامی

 

الف- بازسازی اقتصاد تک محصولی

 

اقتصاد ایران در رژیم پهلوی، نمونه ی کامل اضمحلال اقتصاد ملی کشورهای جهان سوم در نظام سرمایه داری بین الملل بود. کشوری که در اواخر عمر رژیم پهلوی با فروش بی دریغ نفت ، تلاش داشت به معیارهای رشد و توسعه ی غربی دست یابد.

 

در همین راستا کشاورزی ایران که در گذشته ی نه چندان دور، نیازهای مردم را تأمین می کرد در سایه ی واردات محو شد و در پرتو حاکمیت هزار فامیل ، اقتصاد ایران به زایده ی نظام سرمایه داری جهانی تبدیل گشت. ولی انقلاب اسلامی از همان روزهای اول روح برابری و نفی استثمار را در پیکر نیمه جان اقتصاد کشور دمید و هر چند جنگ تحمیلی باعث شد که مدتی این برنامه به عقب بیفتد ولی پس از پایان جنگ طی، دو برنامه ی 5 ساله با هماهنگی مردم و دولت، سازندگی آغاز گردید.

 

حجم سازندگی در این مدت کوتاه به حدی سریع بوده که اعجاب جهانیان را بر انگیخته است علاوه بر بازسازی خرابی-های جنگ تحمیلی که یک نمونه ی کوچک آن از بین رفتن چندین شهر و صدها روستای کشور را شامل می شد، طرح های بزرگی اجرا شده که از جمله آن ها می توان از مجتمع فولاد مبارکه ، فولاد اهواز ، سد ساوه ، سد مارون و سد پانزده خرداد و کارخانجات متعدد سیمان ، نیروگاه های مختلف برق ، راه آهن بافق ، بندر عباس و سرخس - مشهد - جین ، پروژه های مختلف در امور کشاورزی ، صنعتی - پالایشگاهی ، نفت و گاز و پتروشیمی و - نام برد که هر کدام نیاز به توضیح فراوان دارند .

 

راه اندازی این طرح ها و هم چنین طرح هایی که تا پایان برنامه ی دوم توسعه به بهره برداری می رسد تا حد زیادی چهره ی مملکت ما را دگرگون می کند . به ثمر رسیدن این طرح ها باعث می گردد کشور ما  از اقتصاد تک محصولی نجات یافته ، صادرات غیر نفتی افزایش یابد و ثروت کشور در مسیر عدالت اجتماعی و توزیع عادلانه قرار گیرد.

 

4-دست آوردهای نظامی انقلاب اسلامی

 

1-دفاع قهرمانانه در مقابل حملات رژیم بعث

 

پس از پیروزی انقلاب اسلامی استکبار جهانی و ایادی داخلی آن، برای ساقط نمودن جمهوری اسلامی توطئه های فراوانی را به اجرا در آوردند که همه ی این توطئه ها به شکست انجامید. از جمله ی این توطئه ها می توان از هجوم گسترده-ی نظامی رژیم «بعث عراق» نام برد که با دفاع قهرمانانه ی نیروهای مسلح و مردم ، نقش بر آب شد و متجاوزان با خفت و خواری بیرون رانده شدند .به رغم برتری فوق العاده ی نیروهای مسلح ما اعم از ارتش ،‌سپاه و بسیج از لحاظ فرماندهی ،‌معنویت، روحیه و.. نسبت به دشمن متجاوز ، ما توانستیم به اهداف کامل خود دست یابیم .

 

به هر حال در طول تاریخ کشورمان، این اولین جنگی بودکه بر ما تحمیل شد ولی در پایان آن ،متجاوز با همه ی پشتوانه ای که داشت نتوانست به ذره ای از اهدافش دست یابد ضمن این که در پایان جنگ با اعلام دبیر کل سازمان ملل مبنی بر متجاوز بودن رژیم بعث ، پیروزی ایران در سطح جهانی به ثبوت رسید . بهترین تحلیل در مورد دست آورد جنگ تحمیلی، از امام خمینی (ره) است که فرمودند : «ما انقلاب مان را در جنگ به جهان صادر نموده ایم.

 

ما مظلومیت خویش و ستم متجاوزان را در جنگ ثابت نموده ایم ما در جنگ پرده از چهره جهان خواران کنار زدیم. ما در جنگ دوستان و دشمنان مان را شناخته ایم. ما در جنگ به این نتیجه رسیده ایم که باید روی پای خودمان بایستیم. ما در جنگ ابهت دو ابرقدرت شرق و غرب را شکستیم ... تنها در جنگ بود که صنایع نظامی ما از رشد آن چنانی بر خوردار شد و از همه مهم تر استمرار روح اسلام انقلابی در پرتو جنگ تحقق یافت .»

 

2-تشکیل سپاه و بسیج :

 

یکی از افتخارات انقلاب اسلامی تشکیل سپاه و بسیج به فرمان امام خمینی (ره) بود. این دو نهاد مقدس از بدو تشکیل، درگیر جنگ های ناخواسته و تحمیلی از سوی ابرقدرت ها و مزدوران داخلی آن ها در کردستان، خوزستان، سیستان و بلوچستان ... و در نهایت متجاوزان رژیم بعث عراق بودند و توانستند با اهدای خون پاک شان درخت انقلاب را آبیاری کنند وآن را از گزند ضد انقلاب محفوظ بدارند.در سایه ی این فداکاری ها بود که سپاه و بسیج در قلب امت مسلمان بیش از پیش جای گرفت و مظهری از اخلاص و تعهد و ایثار شد .

 

به طوری که امام خمینی (ره) در دیدارهای مختلف از آن ها این چنین یاد می کردند:«من از سپاه راضی هستم و به هیچ وجه نظرم از شما برنمی گردد اگر سپاه نبود کشور هم نبود... ای کاش من هم یک پاسدار بودم. بسیج لشکر مخلص خداست من همواره به خلوص و صفای بسیجیان غبطه می خورم و از خدا  می خواهم تا با بسیجیانم محشور گرداند، چرا که در این دنیا افتخار این است که خود بسیجی ام ... بسیج میقات پا برهنگان و معراج اندیشه، پاک اسلامی است که تربیت یافتگان آن، نام و نشان در گم نامی و بی نشانی گرفته اند.»

 

3-خودکفایی نظامی

 

در حال حاضر بیشتر جنگ افزارهایی که در ارتش و سپاه به کار گرفته می شود ساخت کارخانجات داخل است پیشرفت-های قابل ملاحظه ای که در تولید انواع موشک ها ، توپ ها ، خمپاره اندازها ، تهیه قطعات یدکی هلکوپترها و هواپیماها و سیستم های کنترل را داری. توسط ارتش، سپاه  و  وزارت دفاع صورت گرفته نمونه های روشنی از خودکفایی نظامی است .

 

علاوه بر تولید تجهیزات نظامی، کشورمان در حال حاضر از نظر تعمیر و نگهداری و مدرنیزه کردن سلاح های جنگی و آموزش افراد، به مرز استقلال دفاعی رسیده به طوری که می توان گفت نیروهای مسلح ایران در حال حاضر در ردیف قوی-ترین ارتش های دنیا قرار گرفته است.

 

5-دست آوردهای جهانی انقلاب اسلامی

 

انقلاب اسلامی ایران، علاوه بر دستاوردها و آثار ارزشمندی که برای ملت ایران داشته است دارای ره آوردهای بسیاری نیز برای همه ی محرومان و مستضعفان بوده است که به خاطر محدودیت مقاله به تعدادی از آن ها به صورت گذرا اشاره می-گردد.

 

1-تجدید حیات اسلام در جهان

 

مقام معظم رهبری، یکی از مهم ترین دست آوردهای انقلاب اسلامی را تجدید حیات اسلام در جهان خوانده و فرمودند :«علی رغم گذشت بیش از یک صد و پنجاه سال از برنامه ریزی مدرن و همه جانبه علیه اسلام، امروز در سراسر دنیا یک حرکت عظیم اسلامی به وجود آمده  است که به موجب آن اسلام در آفریقا ، آسیا و حتی در قلب اروپا حیات جدیدی را باز یافته و مسلمانان به شخصیت و هویت واقعی خود پی برده اند.»

 

ابعاد مختلف این تجدید حیات را در ظهور جنبش های اسلامی، از شرقی ترین نقاط آسیا تا آمریکا  می توان مشاهده کرد اگر صدها هزار نفر در کنار کاخ سفید شعار «الله اکبر» سر می دهند و مرکز شرک و ظلم جهانی را به لرزه در می آورند، به اعتراف دشمنان انقلاب اسلامی این خودباوری از تأثیرات انقلاب اسلامی ایران است .

 

از میان جنبش های اسلامی که پس از پیروزی انقلاب اسلامی شکل گرفتند می توان از انتفاضه ی فلسطین، حزب الله لبنان، جبهه ی نجات اسلامی الجزایر، نهضت مسلمانان مصر، جبهه های اسلامی در سودان، کشمیر، عراق، ترکیه، آذربایجان و ... نام برد که با شعار الله اکبر علیه استکبار جهانی به پا خواسته اند .

 

پیام های امام خمینی (ره) به مسلمانان به خصوص در موسم حج که خواستار وحدت مسلمانان در برابر استکبار جهانی بود، باعث می شد که روح تازه ای در کالبد مسلمانان جهان دمیده شود. در یکی از این پیام ها امام  می فرماید: «هان ای مسلمانان جهان و مستضعفان تحت سلطه ی ستم گران به پاخیزید و دست اتحاد به هم دهید و از اسلام و مقدرات خود دفاع کنید و از هیاهوی قدرتمندان نهراسید که این قرن به خواست خداوند قادر، قرن غلبه ی مستضعفان بر مستکبران و حق بر باطل است».

 

به دنبال این پیام های وحدت بخش بود که بازگشت به تفکر دینی به خصوص دین اسلام آغاز شد. به عنوان نمونه چهل درصد از جمعیت پنج میلیونی مسلمانان آمریکا به تازگی به اسلام گرویده اند و اگر این روند ادامه یابد. تا پایان قرن حاضر، اسلام به عنوان دومین دین عمده در آمریکا اعلام خواهد شد.

 

گرایش شدید به دین؛ یکی از دست آوردهای انقلاب اسلامی در خارج ایران است. پس از انقلاب اسلامی صدها کتاب در مورد نقش مذهب در اجتماع و سیاست به بازارهای جهان آمده و بسیاری از دانشگاه های جهان به تحقیق درباره ی مذهب پرداخته در حالی که قبل از آن دین را افیون توده ها می دانستند .

 

2-پیش بینی فروپاشی شوروی سابق

 

پیش بینی فروپاشی شوروی سابق  را نیز باید از دست آوردهای انقلاب اسلامی شمرد. در حالی که هیچ یک از تحلیل گران سیاسی دنیا فروپاشی این قدرت بزرگ را پیش بینی نمی کردند امام خمینی (ره) با شناختی که از قدرت اسلام داشتند این پیش بینی دقیق را نمودند و در پیامی به رهبر شوروی سابق اعلام کردند که صدای شکستن استخوان های کمونیسم به گوش می رسد و از این پس کمونیسم را باید در موزه های تاریخی سیاسی جهان بررسی کرد.

 

صدور فرمان حضرت امام (ره) درباره ی «سلمان رشدی» مرتد به خاطر توهین به مقدسات اسلام، یکی دیگر از دست-آوردهای انقلاب اسلامی ایران است این اقدام شجاعانه باعث تحقیر شدید دنیای غرب و عزت و سربلندی برای اسلام شد و رهبری انقلاب ثابت کردند که هر جا به مقدسات مسلمانان توهین شود با همه ی توان و علیرغم اصول جاری حاکم بر روابط بین الملل، در مقابل آن با تمام توان خواهند ایستاد . دست آوردهای دیگری مانند گرایش زنان مسلمان به حجاب ، بازگشت به خویشتن در بین مسلمانان تلاش غرب برای شناخت اسلام و تشیع و ... نیز از جمله دست آوردهای انقلاب در خارج از کشور است.

 

فهرست منابع :

 

انقلاب و ریشه ها ، حبیب الله طاهری، ص 254-259 .

 

صحیفه نور، ج5 ، ص75.

 

صحیفه نور، ج1، ص220.

 

پیرامون انقلاب اسلامی، شهید مطهری، ص 159-160 .

 

صحیفه نور، ص62-63.

 

جمهوری اسلامی،13/10/58.

 

رسالت، 13/10/71.

 

صحیفه نور، 21، ص94 .

 

صحیفه نور، ج21، ص52 .

 

کیهان، 22/9/1369.

 

صحیفه نور، ج15، ص125 .

 

روزنامه سلام، 28/3/1370 .

 

منبع: ماهنامه پیام زن - شماره

دیدگاه های کاربران

Amrl
پنج شنبه 03 اسفند 1402 - 14:36
،gdjurcjjhoych8y
محمد
شنبه 30 دی 1402 - 18:43
درپاسخ به نظر m عرض می کنم شما سنتان چقدر است آیا زمان شاه بودید . شما می دانید که شاه با درآمد صادرات 6 میلیون بشکه در روز چه می کرد ؟ امکانات زیرساختی از قبیل راه . راه آهن فرودگاه ، سد . پالایشگاه وآب و برق و گاز و و در کشور چقدر بود . چند کیلومتر آزادراه توی این کشور احداث کردند ؟ چقدر دانشگاه داشتیم ؟ یادتان نرفته که بیشتر مراکز درمانی ما با دکترهای هندی و بنگلادشی و پاکستانی و ... اداره می شد ؟ صنعت دفاعی ما چی داشت ؟ صنایع لوازم خانگی ما چقدر بود ؟ از نظر علمی کجای دنیا بودیم ؟ من خودم متولد 1337 هستم نمی توانم بگویم سختی زجر کشیدم تا دیپلم گرفتم برای اینکه یک روستازاده بودم و محروم از همه چیز. من نمی گویم مشکلات نیست . سوء مدیریت نیست . ولی انصافا وقتی مشکلات و بدبختیهای مردم روستای زمان شاه را بیاد می آورم فقط به درگاه خدا میگم خدایا فقط می توانم بگویم که از شکر این همه نعمت عاجزم . فکر آخرتتان هم باشید
m
پنج شنبه 28 دی 1402 - 14:38
مهمترین مزیت زمان شاه، ثبات و ارامش و قانونمندی بود، و دروغ و شیادی و حرامخواری و فساد حکومتی با این وسعت رایج نبود و منابع ملی بطور خودسرانه به هر سوی جهان اهدا و حیف و میل نمیشد که مثلا انقلاب صادر شود انهم انقلابی که اثار بسیار زیانبارش در چند دهه حکومت ناب اسلامی، همه را از دین و دنیا بیزار کرده.

ارسال دیدگاه

مطالب و مقالات مرتبط

بیانیه گام دوم انقلاب دارای مبانی قرآنی استواری است و با نگاهی عمیق برگرفته از متون اسلامی اعم از قرآن، سیره انبیاء و ائمه طاهرین علیه‌السلام است که نقشه راه ادامه کار انقلاب و متکی بر تجربیات چهل ساله آن است.
انقلاب اسلامی ایران
بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی
سخنان امام خمینی (ره) در مورد پیروزی انقلاب اسلامی
دست آوردهای انقلاب اسلامی در بیانات مقام معظم رهبری
آسیب شناسی انقلاب اسلامی:
دستاوردهای انقلاب اسلامی.
آرمان های انقلاب اسلامی:
آرمان ها، دستاوردها و آسیب شناسی انقلاب اسلامی:
رخدادهای سال 56 تا پیروزی انقلاب اسلامی:
انقلاب سفید شاه و پیامدهای آن
روز شمار انقلاب اسلامی
جریانی منحرف از انقلاب اسلامی
بهار در زمستان « شعر انقلاب اسلامی »
انقلاب اسلامی و رهبری امام خمینی (ره)
فتح الفتوح انقلاب اسلامی ایران در عراق
انقلاب اسلامی و رهبری
شعری در باره انقلاب اسلامی با تصویر
منابعی مهم در شناخت انقلاب اسلامی
انقلاب اسلامى و چرايى و چگونگى رخداد آن‏

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی