سيماى حضرت فاطمه (س) در روز قيامت

فاطمه (س) الگوی حیات زیبا نویسنده :محمد جواد مروجی طبسی
بازدید : 2978
زمان تقریبی مطالعه : 16 دقیقه
تاریخ : 01 آذر 1394
سيماى حضرت فاطمه (س) در روز قيامت

سيماى فاطمه در روز قيامت

چهره مقدس و ملكوتى فاطمه زهرا عليهاالسلام در تاريخ اسلام آن قدر تابناك و روشن است كه چندان به تحقيق و بررسى نياز ندارد، اما با توجه به ايام شهادت [ اين مقاله در آستانه شهادت فاطمه زهرا عليهاالسلام در مجلّه كوثر شماره 30 به چاپ رسيده است. ] آن بزرگوار شايسته است اندكى درباره ى فضايل حضرتش گفتگو كنيم. بر اين اساس به سراغ روايات نورانى معصومان مى رويم تا با مقام و جايگاه آن حضرت در قيامت آشنا شويم.

كيفيت برانگيخته شدن

برانگيخته شدن و رستاخيز از لحظات بسيار سخت و وحشتناك آينده ى بشر است. زمانى كه معصومان همواره بدان مى انديشيده و گاه از خوف آن بيهوش مى شدند.

فاطمه عليهاالسلام نيز چنين بود و بيشتر بدين زمان مى انديشيد، فكر زنده شدن ، عريان بودن انسان ها در قيامت، عرضه شدن به محضر عدل الهى و... او را در اندوه فرومى برد اميرمؤمنان على عليه السلام مى فرمايد: روزى پيامبر خدا صلى اللَّه عليه و آله و سلم فاطمه وارد شد و او را اندوهناك يافت.

فرمود: دخترم! چرا اندوهگينى؟ فاطمه عليهاالسلام پاسخ داد: پدر جان ياد قيامت و برهنه محشور شدن مردم در آن روز رنجم مى دهد.

پيامبر فرمود: آرى دخترم! آن روز، روز بزرگى است، اما جبرئيل از سوى خداوند برايم خبر آورد من اولين كسى هستم كه برانگيخته مى شوم. سپس ابراهيم و آنگاه همسرت على بن ابى طالب عليه السلام پس از آن خداوند جبرئيل را همراه هفتاد هزار فرشته به سوى تو مى فرستد. وى هفت گنبد از نور بر فراز آرامگاهت برقرار مى سازد. آنگاه اسرافيل لباس هاى بهشتى برايت مى آورد و تو آن ها را مى پوشى.

فرشته ديگرى به نام زوقائيل مركبى از نور برايت مى آورد كه مهارش از مرواريد درخشان و جهازش از طلا. تو بر آن مركب سوار مى شوى و زوقائيل آن را هدايت مى كند.

در اين حال هفتاد هزار فرشته با پرچمهاى تسبيح پيشاپيش تو راه مى سپارند. اندكى كه رفتى، هفتاد هزار حور العين در حالى كه شادمانند و ديدارت را به يكديگر بشارت مى دهند، به استقبالت مى شتابند، به دست هر يك از حوريان منقلى از نور است كه بوى عود از آن بر مى خيزد... آنها طرف راستت قرار گرفته همراهت حركت مى كنند. هنگامى كه به همان اندازه از آرامگاهت دور شدى، مريم دختر عمران همراه هفتاد هزار حورالعين به استقبالت مى آيد و بر تو سلام مى گويد، آنها سمت چپت قرار مى گيرند و همراهت حركت مى كنند. آن گاه مادرت خديجه، اولين زنى كه به خدا و رسول او ايمان آورد، همراه هفتاد هزار فرشته كه پرچمهاى تكبير در دست دارند. به استقبالت مى آيند، وقتى به جمع انسانها نزديك شدى، حوا با هفتاد هزار حورالعين به همراه آسيه دختر مزاحم نزدت مى آيد، و با تو رهسپار مى شود.

حضور فاطمه در ميان مردم

فاطمه جان، هنگامى كه به وسط جمعيت حاضر در قيامت مى رسى، كسى از زير عرش پروردگار به گونه اى كه تمام مردم صدايش را بشنوند، فرياد مى زند، چشمها را فروپوشانيد و نظرها را پايين افكنيد تا صديقه فاطمه، دخت پيامبر صلى اللَّه عليه و آله و سلم و همراهانش عبور كنند.

پس در آن هنگام هيچ كس جز ابراهيم خليل الرحمن و على بن ابى طالب عليه السلام و... به تو نگاه مى كنند. [ بحار الانوار، ج 43، ص 225. ] جابر بن عبداللَّه انصارى نيز در حديثى از پيامبر صلى اللَّه عليه و آله و سلم اين حضور را چنين توصيف مى كند:

«روز قيامت دخترم فاطمه عليهاالسلام بر مركبى از مركبهاى بهشت وارد عرصه محضر مى شود، مهار آن مركب از مرواريد درخشان چهار پايش از زمرد سبز، دنباله اش از مشك بهشتى و چشمانش از ياقوت سرخ است و بر آن گنبدى از نور قرار دارد كه بيرون آن از درونش و درون آن از بيرونش نمايان است، فضاى داخل آن گنبد، انوار عفو الهى و خارج آن پرتو رحمت خدايى است. بر فرازش تاجى از نور ديده مى شود، كه هفتاد پايه از در و ياقوت دارد كه همانند ستارگان درخشان، نور مى افشاند.

در هر يك از دو سمت راست و چپ آن مركب هفتاد هزار فرشته به چشم مى خورد.

جبرئيل مهار آن را در دست دارد و با صداى بلند ندا مى كند: نگاه خود فراسوى خويش گيريد و نظرها را پايين افكنيد، اين فاطمه عليهاالسلام دختر محمد صلى اللَّه عليه و آله و سلم است كه عبور مى كند.

در اين هنگام، حتى پيامبران و انبيا و صديقين و شهدا همگى از ادب ديده فرومى گيرند تا فاطمه عليهاالسلام عبور مى كند، و در مقابل عرش پروردگار قرار مى گيرد. [ فاطمةالزهرا، ص 74، امالى صدوق، ص 16. ]

منبرى از نور براى فاطمه

در ادامه گفتگوى پيامبر با دختر گرامى اش درباره چگونگى حضور وى در عرصه قيامت، چنين مى خوانيم:

سپس منبرى از نور برايت برقرار مى سازند، كه هفت پله دارد و بين هر پله اى تا پله ديگر صفهايى از فرشتگان قرار گرفته اند، كه در دستشان پرچمهاى نور است. همچنين در طرف چپ و راست منبر، حورالعين صف مى كشند، آن گاه بر بالاى منبر قرار مى گيرى، جبرئيل مى آيد و مى گويد: اى فاطمه! آن چه دوست دارى از خدا بخواه.... [ بحار الانوار، ج 43، ص 225. ]

شكايت در دادگاه عدل الهى

اولين درخواست فاطمه عليهاالسلام در روز قيامت، پس از عبور از برار خلق شكايت از ستمگران است. جابر بن عبداللَّه انصارى از پيامبر صلى اللَّه عليه و آله و سلم چنين نقل مى كند:

هنگامى كه فاطمه عليهاالسلام در مقابل عرش پروردگار قرار مى گيرد خود را از مركب به زير انداخته اظهار مى دارد: الهى و سيدى، ميان من و كسى كه مرا آزرده و بر من ستم روا داشته داورى كن، خدايا بين من و قاتل فرزندم حكم كن. [ امالى صدوق، ص 16. ] بر اساس روايتى ديگر پيامبر اكرم صلى اللَّه عليه و آله و سلم فرمود: دخترم فاطمه در حالى كه پيراهن هاى خونين در دست دارد وارد، محشر مى شود پايه اى از پايه هاى عرش را در دست مى گيرد و مى گويد: يا عدل يا جبّار أحكم بينى و بين قاتل ولدى، اى خداى عادل و غالب بين من من و قاتل فرزندم داورى كن. قال فيحكم لإبنتى و ربّ الكعبة، به خداى كعبه سوگند به شكايت دخترم رسيدگى مى شود و حكم الهى صادر مى گردد. [ مناقب على بن ابى طالب، ص 63. ]

ديدار حسن و حسين

دوّمين خواسته ى فاطمه عليهاالسلام در روز قيامت از خداوند چنين است: خدايا حسن و حسين را به من بنمايان. در اين لحظه امام حسن و امام حسين به سوى فاطمه عليهاالسلام مى روند در حالى كه از رگهاى بريده حسين عليهاالسلام خون فوران مى كند. [ بحار الانوار، ج 43، ص 220. ] پيامبر خدا صلى اللَّه عليه و آله و سلم مى فرمايد: هنگامى كه گفته مى شود وارد بهشت شو، مى گويد: هرگز وارد نمى شوم تا بدانم پس از من با فرزندانم چه كرده اند؟ به وى گفته مى شود: به وسط قيامت نگاه كن. پس بدان سمت مى نگرد و فرزندش حسين عليه السلام را مى نگرد كه ايستاده و سر در بدن ندارد، دخت پيامبر ناله و فرياد سر مى دهد.

فرشتگان نيز (با ديدن اين منظره) ناله و فرياد برمى آورند. [ بحار الانوار، ج، 43 ص 221. ] امام صادق عليه السلام مى فرمايد: حسين بن على عليه السلام در حالى كه سر مقدسش را در دست دارد مى آيد، فاطمه عليهاالسلام با ديدن اين منظره ناله اى جانسوز سر مى دهد. در اين لحظه هيچ فرشته مقرب و پيامبر صلى اللَّه عليه و آله و سلم مرسل و بنده مؤمنى نيست مگر آن كه به حال او مى گريد. [ بحار الانوار، ج، 43 ص 220. ] در اين موقعيت خداوند به خشم آمده به آتشى به نام «هبهب» كه هزار سال در آن دميده شده تا سياه گشته و هيچ آسودگى در آن راه نمى يابد و هيچ اندوهى از آن جا بيرون نمى رود، دستور مى دهد كشندگان حسين بن على عليه السلام را برگير و جمع كن... آتش به فرمان پروردگار عمل كرده، همه آن ها را برمى چيند. [ بحار الانوار، ج، 43 ص 222. ]

شفاعت براى دوستان اهلبيت

سومين درخواست فاطمه عليهاالسلام در روز قيامت از پروردگار شفاعت از دوستان و پيروان اهل بيت است كه مورد قبول حق قرار مى گيرد و دوستان و پيروانش را مورد شفاعت قرار مى دهد.

امام باقر عليه السلام مى فرمايد: هنگامى كه فاطمه عليهاالسلام به در بهشت مى رسد، به پشت سرش مى نگرد، ندا مى رسد، اى دختر حبيب! اينك دستور داده ام به بهشت بروى نگران چه هستى؟ فاطمه عليهاالسلام جواب مى دهد: اى پروردگار، دوست دارم در چنين روزى با پذيرش شفاعتم مقام و منزلتم معلوم شود. ندا مى رسد: اى دختر حبيبم برگرد و در اين مردم بنگر و هر كه در قلبش دوستى تو با يكى ار فرزندات نهفته است داخل بهشت كن. [ تفسير فرات كوفى، ص 114. ] امام باقر عليه السلام در روايتى ديگر مى فرمايد: در روز قيامت بر پيشانى هر فردى، مؤمن يا كافر نوشته شده است. پس به يكى از محبان اهل بيت كه گناهانش زياد است دستور داده مى شود به جهنم برده شود، در آن هنگام فاطمه عليهاالسلام ميان دو چشمش را مى خواند كه نوشته شده است دوست دار اهل بيت، پس به خدا عرضه مى دارد: الهى و سيدى، تو مرا فاطمه عليهاالسلام ناميدى و دوستان و فرزندانم را به وسيله من از آتش دور ساختى و وعده تو حق است.

ندا مى رسد: فاطمه عليهاالسلام راست گفتى: من تو را فاطمه ناميدم، و به وسيله تو دوستان و پيروانت و دوستان فرزندانت و پيروانشان را از آتش دور گردانيدم و وعده من حق است و هرگز تخلف نمى كنم. اين كه مى بينى بنده ام را به دوزخ مى برند، بدين جهت بود كه درباره اش شفاعت كنى و شفاعتت را بپذيرم تا فرشتگان، پيامبران، رسولان و همه مردم از منزلت و مقامت آگاهى يابند حال بنگر دست هر كه را كه بر پيشانى اش مومن نوشته شده بگير و بهشت ببر. [ بحار الانوار، ج، 43 ص 15. ]

شفاعت دوستان فاطمه از ديگران

عظمت و مقام حضرت فاطمه در روز قيامت چنان است كه خداوند به خاطر فاطمه عليهاالسلام به دوستان آن حضرت نيز مقام شفاعت مى دهد.

امام باقر عليه السلام به جابر فرمود: جابر، به خدا سوگند، فاطمه عليهاالسلام با شفاعت خود در آن روز شيعيان و دوستان را از ميان اهل محشر جدا مى سازد، چنان كه كبوتر دانه خوب را از دانه بد جدا مى كند. هنگامى كه شيعيان فاطمه عليهاالسلام همراه وى به در بهشت مى رسند، خداوند در دلشان مى افكند كه به پشت سر بنگرند. وقتى كه چنين كنند، ندا مى رسد، دوستان من اكنون ه شفاعت فاطمه عليهاالسلام را در حق شما پذيرفتم، نگران چه هستيد؟ آنان عرضه مى دارند: پروردگارا، ما نيز دوست داريم در چنين روزى مقام و منزلت ما براى ديگران آشكار شود.

ندا مى رسد: دوستانم برگرديد و هر كه را به خاطر دوستى فاطمه عليهاالسلام شما را دوست داشت و نيز هر كه به خاطر محبت فاطمه عليهاالسلام به شما غذا، لباس، يا آب داده و يا غيبتى را از شما دور گردانيده همراه خود وارد بهشت كنيد. [ تفسير فرات، كوفى، ص 114. ]

 

به سوى بهشت

فاطمه عليهاالسلام پس از شفاعت از دوستان و فرزندانش و رسيدگى به شكايتش در دادگاه عدل الهى به فرمان خدا، با جلال و شكوه خاصى وارد بهشت مى شود.

پيامبر اكرم صلى اللَّه عليه و آله و سلم مى فرمايد: روز قيامت دخترم فاطمه عليهاالسلام در حالى كه لباس هاى اهدايى خداوند را كه با آب حيات آميخته شده پوشيده، محشور مى شود و همه مردم از مشاهده اين كرامت تعجب مى كنند. آنگاه لباسى از لباس هاى بهشت بر وى پوشانده مى شود. بر هزار حله ى بهشتى براى او با خط سبز نوشته شده است: دختر پيامبر را به بهترين شكل ممكن و كامل ترين هيبت و تمام ترين كرامت و بيش ترين بهره وارد بهشت سازيد.

پس فاطمه عليهاالسلام را به فرمان پروردگار در كمال عظمت و شكوه، در حالى كه پيرامونش هفتاد هزار كنيز قرار گرفته، به بهشت مى برند. [ ذخائر العقبى، ص 48. ]

استقبال حوريان بهشتى

رسول خدا به فاطمه عليهاالسلام فرمود: هنگامى كه به در بهشت مى رسى، دوازده هزار حوريه، كه تاكنون به ملاقات كسى نرفته و نخواهند رفت در حالى كه مشعل هاى نورانى به دست دارند و بر شترانى از نور كه جهازهايشان از طلاى زرد و ياقوت سرخ و مهارهايشان از لؤلؤ و مرواريد درخشان است سوارند، به استقبالت مى شتابند.

پس وقتى داخل بهشت شدى، بهشتيان به يكديگر ورودت را بشارت خواهند داد و براى شيعيانت سفره هايى از گوهر، [ كنايه از غذاهايى بسيار خوب است. ] كه بر پايه هايى از نور برقرار ساخته اند، آماده مى سازند و در حالى كه هنوز ساير مردم گرفتار حساب رسى اند، آنان از غذاهاى بهشتى مى خورند. [ بحار الانوار، ج 43، ص 227. ]

اولين سخن فاطمه در بهشت

سلمان فارسى از پيامبر اسلام صلى اللَّه عليه و اله و سلم چنين روايت كرده است: هنگامى كه فاطمه عليهاالسلام داخل بهشت مى شود و آن چه خداوند برايش مهيا كرده مى بيند، اين آيه را تلاوت مى كند:

بسم اللَّه الرحمن الرحيم (الحمد لله الذى اذهب عنا الحزن ان ربنا لغفور شكور الذى احلنا دار المقامه من فضله): ستايش و سپاس ويژه خدايى است كه اندوهمان را زدود، بدرستيكه پروردگار ما آمرزنده و پاداش دهنده است. پروردگارى كه در سايه بخشش خود ما را به بهشت و اقامتگاه هميشگى مان فرود آورد. ما در آن جا با رنج و ملالى روبرو نمى شويم. [ القطرة، ص 192 و آيه در سوره مباركه فاطر، آيه 34. ]

نورانى شدن بهشت از نور فاطمه

ابن شهرآشوب مى نويسد: در بسيارى از كتابها از جمله كشف ثعلبى و فضايل ابوالسعادات، در معناى اين آيه (لا يرون فيها شمسا ولا زمهريرا). [ سوره انسان، آيه 13. ] و نمى بينند در بهشت نه آفتاب و نه سرمايى را. آورده اند كه ابن عباس گفت: چنانكه بهشتان در بهشت هستند، ناگاه نورى مى بينند كه باغهاى بهشت را نورانى كرد. اهل بهشت اظهار مى دارند: خدايا تو در كتابى كه بر پيامبرت فرستادى، فرمودى: لا يرون فيها شمسا ولا زمهريرا، بهشتيان در بهشت خورشيدى نخواهند ديد.

ندا مى رسد: اين نور آفتاب و ماه نيست، بلكه على و فاطمه عليهاالسلام از چيزى تعجب كرده و خنديدند و از نور آن دو، بهشت روشن گرديد. [ مناقب آل ابى طالب ج 3، ص 329. ]

زيارت انبيا از فاطمه در بهشت

آنگاه كه همه انبيا و اولياى خدا وارد بهشت شدند، آهنگ ديدار دختر پيامبر مى كنند.

رسول خدا به فاطمه عليهاالسلام فرمود: هرگاه اولياى خدا در بهشت مستقر گرديدند، از آدم گرفته تا ساير انبيا همه به ديدارت مى شتابند. [ بحار الانوار، ج 43، ص 227. ]

عنايات خداوند به فاطمه در بهشت

پروردگار منان به فاطمه زهرا عليهاالسلام در بهشت عناياتى ويژه خواهد داشت. بخشى از آن عنايات چنين است:

خانه هاى بهشتى

پيامبر خدا صلى اللَّه عليه و آله و سلم فرمود: هنگامى كه مرا به معراج بردند و داخل بهشت شدم، به قصر فاطمه عليهاالسلام رسيدم، درون آن هفتاد قصر بود كه تمام در و ديوار و تاقهايش از دانه هاى مرواريد سرخ ساخته شده، همه آنها به يك شكل زينت داده شده بود. [ بحار الانوار، ج، 43 ص 76. ]

همنشينى با پيامبر

پيامبر به على فرمود: يا على تو و دخترم فاطمه عليهاالسلام در بهشت در قصر من همنشين من هستيد. سپس اين آيه را تلاوت فرمود: برادران بهشتى روبروى هم مى نشينند. [ فاطمه الزهراء، ص 99. ]

درجه وسيله

رسول خدا فرمود: ان فى الجنة درجة تدعى الوسيلة فاذا سألتم اللَّه فاسألوا لى الوسيلة.

قالوا يا رسول اللَّه من يسكن معك فيها؟ قال على عليه السلام و فاطمة عليهاالسلام و الحسن عليه السلام و الحسين عليه السلام. [ فاطمه الزهراء، ص 99. ] در بهشت درجه اى به نام وسيله است. هرگاه خواستيد هنگام دعا، چيزى برايم بخواهيد، مقام وسيله را از خداوند خواستار شويد.

گفتند: يا رسول اللَّه صلى اللَّه عليه و آله و سلم چه كسانى در اين درجه (مخصوص) با شما همنشين خواهند بود؟ فرمود: على عليه السلام فاطمه عليهاالسلام، حسن عليه السلام و حسين عليه السلام.

علامه امينى در منقبت 26 مى نويسد: از مناقب حضرت زهرا عليهاالسلام همراه بودن او با پدر و همسر و فرزندانش در درجه وسيله است. آن جا پايتخت عظمت حضرت حق، تبارك و تعالى است و جز پنج تن هيچ كس از انبيا و اوليا و مرسلين و صالحان و فرشتگان مقرّب كسى بدان راه نمى يابد. [ فاطمةالزّهراء، ص 113. ]

سكونت در حظيرة القدس

سيوطى در مسند مى نويسد: ان فاطمه عليهاالسلام و عليّاً عليه السلام و الحسن و الحسين فى حظيرة القدس فى قبّة بيضاء سقفها عرش الرّحمن، فاطمه عليهاالسلام و على عليه السلام و حسن و حسين در جايگاهى بهشتى به نام حظيرة القدس در زير گنبدى سفيد به سر مى برند، كه سقف آن عرش پروردگار است. [ مسند فاطمة، ص 45، كفاية الطّالب ص 311، بشارة المصطفى، ص 48. ] همچنين پيامبر صلى اللَّه عليه و آله و سلم فرمود: در قيامت جايگاه من و على عليه السلام و فاطمه عليهاالسلام و حسن و حسين سرايى زير عرش پروردگار است. [ فاطمةالزهراء، ص 100. ] نويسنده خصايص فاطمه عليهاالسلام ضمن بيانى مفصل درباره ى حظيرة القدس مى نويسد:

در بهشت والاترين جايگاه حظيرة القدس است. [ خصايص فاطمه، ص 341. ]

بخشيدن چشمه تسنيم به فاطمه

طبرى از همام بن ابى على چنين نقل مى كند: به كعب الحبر گفتم: نظرت درباره شيعيان على بن ابى طالب چيست؟ گفت: اى همان من اوصافشان را در كتاب خدا مى يابم، اينان پيروان خدا و پيامبرش و ياران دين او پيروان وليش شمرده مى شوند. اينان بندگان ويژه خدا و برگزيدگان اويند. خدا آنها را براى دينش برگزيد و براى بهشت خويش آفريد.

جايگاه شان در فردوس اعلاى بهشت در خيمه اى كه از اتاقهايى از مرواريد درخشان دارد زندگى مى كنند، آنان از مقربين ابرارند و سرانجام از جام رحيق مختوم مى نوشند.

رحيق مختوم چشمه اى است كه به آن تسنيم گفته مى شود و هيچ كس جز آنها از آن جشمه استفاده نخواهد كرد. تسنيم چشمه اى است كه خداوند آن را به فاطمه عليهاالسلام دختر پيامبر صلى اللَّه عليه و آله و سلم و همسر على بن ابى طالب عليه السلام بخشيد و از پاى ستون خيمه فاطمه جارى مى شود. آب آن چشمه چنان گوارا است كه به سردى كافور و طعم زنجفيل و عطر مشك شباهت دارد. [ بشارة المصطفى، ص 50. ]

سوال :

1--  یاد چه چیزی  از روز قیامت جضرت فاطمه (س)   را رنج می داد ؟

2- جضرت فاطمه (س) در قیامت چگونه محشور می شوند ؟

3-در روز قیامت غیر از پیامبر (ص) چه کسانی حق نگاه کردن به حضرت فاطمه (س) را دارند؟

4-  شکایت حضرت فاطمه (س) در روز قیامت از چه کسانی است ؟

5- دومین درخواست حضرت فاطمه (س) در روزقیامت از خداوند چیست ؟ این درخواست چگونه انجام می شود ؟

6- آتشی که خداوند برای قاتلان امام جسین (ع)  آماده کرد است چه نام دارد ؟

7- سومین درخواست حضرت فاطمه (س) در روزقیامت از خداوند چیست ؟

8- حضرت فاطمه (س) در روز قیامت چه کسانی را شفاعت می کنند ؟

9- شفاعت دوستان حضرت فاطمه (س) به چه کسانی می رسد ؟

10-اولین آیه ای که حضرت فاطمه (س) در بهشت تلاوت می کنند چیست ؟

11- در بهشت چه کسانی به دیدار حضرت فاطمه (س)  می شتابند ؟

12- بنا به فرموده پیامبر (ص) مقام وسیله در بهشت مختص چه کسانی است ؟

13-حظیرة القدس جایگاه چه کسانی در بهشت است و چه ویژگیهایی دارد ؟

14- خداوند کدام چشمه بهشتی را به حضرت فاطمه (س) بخشیده است ؟

دیدگاه های کاربران

هیچ دیدگاهی برای این مطلب وارد نشده است!

ارسال دیدگاه

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی