بیداری اسلامی برخاسته از قرآن و حدیث است

بازدید : 3340
زمان تقریبی مطالعه : 4 دقیقه
تاریخ : 04 بهمن 1391
بیداری اسلامی برخاسته از قرآن و حدیث است
 

پنج شنبه ۱۳۹۱/۱۰/۵

بیداری اسلامی ریشه در قرآن و سیره معصومین(ع) دارد و کاری است که امام خمینی(ره) آغاز کردند و رهبر معظم انقلاب آن را ادامه دادند و تا تشیع و حوزه علمیه وجود دارد، باید خط بیداری اسلامی ادامه داشته باشد.

به گزارش پایگاه حدیث نت، حجت الاسلام والمسلمین محمدحسن زمانی، دوشنبه ۴ دی ماه در نشست «تحلیل بیداری اسلامی در منطقه و آخرین تحولات کشور مصر» که در موسسه علمی ـ فرهنگی دارالحدیث برگزار شد، با اشاره به اهداف انقلاب اسلامی، گفت: امام خمینی(ره) در تحقق انقلاب اسلامی دو هدف اصلی را پیگیری می کردند؛ هدف اول تبدیل حاکمیت طاغوت به حاکمیت الهی بود که به نتیجه رسید وهدف دوم هم عرضه معارف حیات بخش اسلام ناب و مکتب اهل بیت(ع) به دیگر کشورهای اسلامی و سراسر دنیا بود .
وی افزود: هدف ازصدور انقلاب اسلامی که مد نظرامام راحل بود، انجام کارهای نظامی نبود، بلکه عرضه فرهنگ ناب اسلام به سراسر دنیا بود و روحانیون این وظیفه را بر عهده دارند.
عضو هیأت علمی جامعة المصطفی با اشاره به این که بیداری اسلامی معنای دیگر صدور انقلاب اسلامی است، خاطرنشان کرد: فضلا و طلاب حوزه های علمیه و دانشجویان دانشگاه های معارف و قرآن کریم باید بیداری اسلامی از منظر قرآن و آیات و روایات بررسی کنند.
معاون بین الملل حوزه های علمیه ادامه داد: بیداری اسلامی دقیقا برخاسته از قرآن و حدیث است و برخی از آیات قرآن که واژه «ارض» دارد، سرمنشاء های بیداری اسلامی است.
حجت الاسلام والمسلمین زمانی با تاکید بر مطالعه و بررسی مبانی دینی و شرعی بیداری اسلامی، خاطرنشان کرد: پیامبر اسلام(ص) اعزام هایی به کشورهای مختلف داشتند و شهدایی که در این زمینه تقدیم کردند، مصداقی از ضرورت بیداری اسلامی بود.
وی تاکید کرد: صدور انقلاب و بیداری اسلامی، یک خط اصلی است که ریشه در قرآن و سیره معصومین(ع) دارد و کاری است که امام آغاز کردند و رهبر معظم انقلاب آن را ادامه دادند و تا تشیع و حوزه علمیه وجود دارد، باید خط بیداری اسلامی ادامه داشته باشد.
حجت الاسلام والمسلمین زمانی در ادامه مراحل بیداری اسلامی را مورد اشاره قرار داد و عنوان کرد: بیداری اسلامی دارای چهار مرحله و موج است، سقوط طاغوت ها در دو کشور همسایه اولین موج و صدور انقلاب اسلامی دومین موج بیداری اسلامی بود.
معاون بین الملل حوزه های علمیه افزود: غربی ها به بهانه کشف سلاح های کشتار جمعی در عراق پایگاهی را ایجاد کردند تا جلوی صدور انقلاب اسلامی را بگیرند؛ در شرق ایران نیز به بهانه مبارزه با القاعده، ملت افغانستان را کشتند؛ درصورتی که مقر اصلی القاعده در عربستان است.

وی در ادامه با اشاره جایگاه مصر، گفت: مصر، قلب تپنده علمی اهل سنت است؛ الازهر به عنوان بزرگترین دانشگاه اسلامی، بیش از نیم میلیون دانشجو دارد و با قدمتی بیش از هزار سال، از کهن ترین دانشگاه های جهان به شمار می رود.
حجت الاسلام والمسلمین دکتر زمانی ادامه داد: تمام دانشجویان دانشگاه الازهر مصر حافظ قرآن هستند و یکی از شرایط ورود به این دانشگاه حفظ کل قرآن کریم است.
وی افزود: دانشکده هایی نیز در رشته های مختلف از قبیل پزشکی، فلسفه، کشاورزی، کامپیوتر راه اندازی کرده است که شرط ورود به این دانشکده ها نیز حفظ نیمی از قرآن کریم و حفظ کل قرآن کریم در طول تحصیل است؛ این بدان معناست که تمامی پزشکان الازهر مصر حافظ کل قرآن کریم هستند.
معاون بین الملل حوزه های علمیه با اشاره به این که مصر قابلیت های مختلفی برای حوزه علمیه دارد، ابراز داشت: قابلیت علمی و نگرش مثبت در درون مصر به قدری نسبت به حوزه علمیه و ایران قوی است که به گفته شیخ الازهر، امام خمینی(ره) در قلب تمام مردم مصر جای دارد.
وی افزود: انتخاب شیخ الازهر توسط رییس جمهور مصر انجام می گرفت که در قانون اساسی جدید، رییس جمهور حق دخالت ندارد و توسط علمای مصر انتخاب می شود و این گام بزرگی است.
حجت الاسلام والمسلمین زمانی با اشاره به این که تحولات مصر تحولات عظیمی است و برکات فراوانی دارد، گفت: ما این توقع را نداریم که بیداری اسلامی در کشورهای همسایه منجر به استقرار حکومت صددرصد اسلامی و جمهوری اسلامی شود، بلکه خیزش اندیشه اسلامی است که طاغوت را سرنگون می کند.
حجت الاسلام والمسلمین دکتر زمانی ادامه داد: داشتن یک پیشوای صالح و دینی و رهبری مقتدر و شجاع یکی از نعمت های بزرگ ایران اسلامی است که دیگر کشورهای اسلامی فاقد این نعمت هستند.
معاون بین الملل حوزه های علمیه در پایان یادآور شد: موج چهارم، موج جهانی اسلام است که به دست مبارک حضرت مهدی(عج) صورت می گیرد.
لازم به ذکر است، نشست «تحلیل بیداری اسلامی در منطقه و آخرین تحولات کشور مصر» اولین نشست از سلسله نشست های امور بین الملل معاونت فرهنگی، ارتباطات و بین الملل مؤسسه علمی ـ فرهنگی دارالحدیث بود که «حجت الاسلام و المسلمین دکتر زمانی»، کارشناس مسائل سیاسی، به بررسی آخرین تحولات مربوط به بیداری اسلامی در منطقه پرداخت. این نشست، دوشنبه ۴ دی ماه با حضور دانش پژوهان، دانشجویان و علاقه مندان به مباحث علوم سیاسی در تالار شیخ صدوق دانشگاه قران و حدیث مؤسسه دارالحدیث برگزار شد.

دیدگاه های کاربران

هیچ دیدگاهی برای این مطلب وارد نشده است!

ارسال دیدگاه

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی