مدیریت اسلامی از دیدگاه نهج البلاغه ( بخش اول )

وظايفي كه يك مدير در حكومت اسلامي نسبت به خدا ، پيامبر و ائمه معصومين (ع) و دين خدا دارد .
بازدید : 13816
زمان تقریبی مطالعه : 23 دقیقه
تاریخ : 09 آبان 1390
مدیریت اسلامی از دیدگاه نهج البلاغه ( بخش اول )

مدیریت اسلامی از دیدگاه نهج البلاغه ( بخش اول )

- محمد رجب زاده

بسم الله الرحمن الرحيم

پيش گفتار

          سپاس خداوند يزدان راكه تمام نعمتهاي هستي را بر ماارزاني داشت واز همه مهمتر كاملترين دينش را به وسيله اشرف مخلوقاتش حضرت محمد بن عبدالله (ص)  براي ما فرستاد و اتمام نعمتش و اكمال دينش با ولايت حضرت امير المؤمنين علي (ع) و وجود پر نعمت اهل البيت (ع) كامل ترين برنامه زندگي و  بهترين الگوهاي آن را براي ما فرستاد . و خداي را شاكر و سپاسگزاريم كه در طول 1400 سال عمر شريف اسلام بعد از حكومت اسلامي عصر پيامبر (ص) و حضرت علي (ع) با رهبري و قيام  حضرت آيت الله العظمي امام خميني (ره) طعم شيرين حكومت اسلامي را به ما چشانيد و موجبات سرافرازي و استقلال ملت شريف ايران را فراهم ساخت .اينك با وجود اين همه نعمتي كه داده شده است ، يقينا اگر قدر آن را ندانيم به مجازات كفران نعمت گرفتار خواهيم شد و چنانچه در حفظ آن تلاش نمائيم و قدر دان آن باشيم ، به فرموده قرآن : ‹‹ لئن شكرتم لازيدنكم ›› اثرات معنوي و مادي  حكومت اسلامي برما بيشتر خواهد شد و انشاءالله از نعمت پر فيض دولت حق و عدالت ، با ظهور حضرت مهدي (عج)  بهره مند خواهيم گشت .

       اينك همه آحاد جامعه اسلامي ايران وظيفه اي سنگين دارند و وظيفه مسئولين اجرائي كشور از همه سنگين تر است و بايد تلاش نمايند با شناخت كامل از مباني و اصول  حكومت و مديريت اسلامي در اجراي دستورات و احكام گهر بار اسلام تلاش مضاعف نمايند .  بر اساس مطالعات اندك حقير و بررسي كه در كتاب گرانقدر نهج البلاغه داشتم توانستم مطالبي را براي سرلوحه قرار دادن در كارهايم برگزينم و از خداوند قادر متعال خواستار مساعدت و ارشاد در انجام عملي مرضي درگاهش مي باشم .

والسلام پاييزو زمستان  85

محمد رجب زاده

 

مقدمه

         سخن را در مقدمه تحقيقم با اين فرمايش امام راحل (ره) شروع مي كنم كه فرمود : « شما كه داعيه پيروي از حضرت امير المؤمنين (ع) داريد، لا اقل در زندگي آن مرد بزرگ كمي مطالعه كنيد ، ببينيد واقعا هيچ گونه پيروي و مشايعتي از آن حضرت مي كنيد ؟ آيااز زهد  تقوا، زندگي ساده و بي آلايش آن حضرت چيزي مي دانيد و به كار مي بنديد ؟ آيا از مبارزات آن بزرگوار با ظلم و بيداد گري و امتيازات طبقاتي  و دفاع و پشتيباني بي دريغي كه از مظلومين و ستمديدگان  مي كرد و دستگيريهايي كه از طبقات محروم و رنجديده اجتماع مي نمود چيزي مي فهميد ؟›› 1

ما ادعا مي كنيم  كه تنها كشوري هستيم كه حكومت اسلامي در آن حاكم است آنهم حكومت از نوع شيعي كه برگرفته شده از حكومت اسلامي رسول اكرم (ص) و حضرت علي (ع) است .ما به عنوان مديران اجرائي كشور چقدر شناخت از حكومت حضرت علي (ع) داريم و در عمل به چه ميزان به آن حضرت تمسك مي جوئيم و پيروي مي كنيم . بنا به فرمايش امام راحل (ره) : ‍ ‹‹همين طور كه گفتند ما شيعه علي هستيم ، و همين كه گفتند ما متمسك به ولايت اميرالمؤمنين هستيم ، اين كافي نيست  ، نمي شود اين . اين امور ، اموري نيست كه لفظي باشد و با الفاظ و عبارات بتوانيم ما بگوييم تحقق پيدا كرده است ، اينها يك امور عملي است ، يك حكمت عملي است اينها . بايد كساني كه مدعي هستند كه ماشيعه امير المؤمنين هستيم ، تبع او هستيم ، بايد در قول و فعل و نوشتن و گفتن و همه چيز تبعيت از او داشته باشند . اگر اين تبعيت نباشد و ما بگوييم كه ما شيعه هستيم ، يك گزافي گفته ايم ، يك لا طايلي گفته ايم .››2

بنابر اين بر حسب وظيفه شرعي و قانوني مديران اجرائي كشور بايد شناخت دقيق از شيوه حكومتي حضرت علي (ع) و توصيه هاي ايشان داشته باشند و در حد توان و مقدورات در عمل پياده كنند .پيروي كامل در همه ابعاد درحد بشر معمولي نيست و بنا به فرموده امام راحل (ره) :‹‹ البته قدرت نداريم ما مثل او ، هيچ كس قدرت ندارد ،اما به زهد ، به تقوا  ، به رسيدگي به مظلومها ، به رسيدگي به فقرا ، مشايعت كنيم از او . ››3

 مجموعه اي كه با بررسي نامه ها و سخنان گهر بار حضرت علي (ع) از كتاب نهج البلاغه برگزيده شده است ، به عنوان حداقل شناخت از شيوه حكومت ايشان است و انشاء ا... كه خداوند مساعدت فرمايد كه در حد رضاي او به آن عمل شود .

در اين مجموعه از پنج جهت به سفارشات و دستورات حضرت علي (ع) بشرح ذيل توجه شده است :

1-وظايفي كه يك مدير در حكومت اسلامي نسبت به خدا ، پيامبر و ائمه معصومين (ع) و دين خدا دارد .

2- ويژگيهاي فردي يك مدير اسلامي .

3-چگونگي انتخاب مديران ، كاركنان و نحوه ارتباط با آنها و وظايف متقابل مدير و كاركنان .

4-چگونگي انجام امور ( روشهاي انجام كار )

5- وظايفي كه يك مدير نسبت به مردم و جامعه دارد.

 

محمد رجب زاده

پاييزو زمستان -85

  

-------------------------------------------------------------------------

مآخذ مقدمه  :

1-جهاد اكبر  ص 28

2-صحيفه امام  ج 18 ص 155

3-صحيفه امام ج 8  ص 14

 

 

 

 

 

بخش اول

وظايف يك مدير اسلامي در برابر خدا ، پيامبر(ص)

 ، ائمه (ع)  و دين اسلام

v          رعايت تقواي الهي

v          توجه ويژه به نماز

v          توجه ويژه به قرآن

v          انجام واجبات دين

v          شناخت پيامبر و ائمه و پيروي از سيره وروش آنها

 

'

 

 

 

1-رعايت تقواي الهي

اولين وظيفه و اصلي كه لازم است يك مدير اسلامي به آن عمل نمايد و سرلوحه كارهايش قرار گيرد تقواي خداوند و اطاعت امر او در همه زمينه ها بويژه واجبات دين مي باشد . حضرت علي (ع) در بسياري از خطبه ها و نامه ها و سخنان كوتاهشان به اين موضوع اشاره نموده و در نامه 53 نهج البلاغه خطاب به مالك اشتر و در ابتداي نامه چنين مي فرمايد :

أَمَرَهُ بِتَقْوَى اللهِ، وَإِيثَارِ طَاعَتِهِ، وَاتِّبَاعِ مَا أَمَرَ بِهِ فِي كِتَابِهِ: مِنْ فَرَائِضِهِ وَسُنَنِهِ، الَّتِي لاَ يَسْعَدُ أَحَدٌ إِلاَّ بِاتِّبَاعِهَا، وَلاَ يَشْقَى إِلاَّ مَعَ جُحُودِهَا وَإِضَاعَتِهَا، وَأَنْ يَنْصُرَ اللهَ سُبْحَانَهُ بَيَدِهِ وَقَلْبِهِ وَلِسَانِهِ

‹‹ اورا به ترس از خدا فرمان مي دهد  ، و اينكه اطاعت خدارا بر ديگر كارها مقدم دارد و آنچه در كتاب خدا آمده  ، از واجبات و سنتها را پيروي كند . دستوراتي كه جز با پيروي آن رستگار نخواهد شد  و جز با نشناختن و ضايع كردن آن جنايتكار نخواهد گرديد . به او فرمان مي دهد كه خدا را با دل و دست و زبان  ياري كند .››1

همچنين در ابتداي نامه 47  وصيت نامه مشهور ايشان به امام حسن و امام حسين ( عليهما السلام) و تمام مسلمين چنين مي فرمايند :

أُوصِيكُمَا بِتَقْوَى اللهِ،... ‹‹ سفارش مي كنم شمارا به تقواي الهي ››2

ودر نامه 31 خطاب به امام حسن (ع) مي فرمايد : فَإِنِّي أُوصِيكَ بِتَقْوَى اللهِ ـ أَيْ بُنيَّ ـ وَلُزُومِ أَمْرِهِ، وَعِمَارَةِ قَلْبِكَ بِذِكْرِهِ، وَالاِْعْتِصَامِ بِحَبْلِهِ،... ‹‹ و سفارش مي كنم تورا به تقواي الهي و اينكه پيوسته در فرمان او باشي و دلت را با ياد خدا زنده كني و به ريسمان او چنگ زني ...›› 3

و در نامه 26  مي فرمايد : آمَرَهُ بِتَقْوَى اللهِ فِي سَرَائِرِ أُمُورِهِ وَخَفِيَّاتِ أَعْمَالِهِ، حَيْثُ لاَ شَهِيدَ غَيْرُهُ، وَلاَ وَكِيلَ دُونَه ُوَآمَرَهُ أَلاَّ يَعْمَلَ بَشَيْءٍ مِنْ طَاعَةِ اللهِ فِيما ظَهَرَ فَيُخَالِفَ إِلَى غَيْرِهِ فِيَما أَسَرَّ، وَمَنْ لَمْ يَخْتَلِفْ سِرُّه ُعَلاَنِيَتُهُ،  ‹‹ اورا به ترس ازخدا در اسرار پنهاني و اعمال مخفي سفارش مي كنم ، آن جا كه هيچ گواهي غير ازاو و نماينده اي جز خدا  نيست .و سفارش  مي كنم كه مبادا خدا را در ظاهر اطاعت و در خلوت نافرماني كند .››4

--------------------------------------------------1 ،2،3و4  دشتي  محمد ترجمه نهج البلاغه انتشارات شاكر چاپ 84    به ترتيب صفحات 402 ،398، 370 و  360

 

2-توجه ويژه به نماز

نماز به عنوان ستون دين كه از طرف پيامبر (ص) و ائمه معصومين (ع) و بزرگان دين به آن تاكيد و سفارش زياد شده است بايد در سرلوحه برنامه هاو توجهات يك مدير اسلامي قرار گيرد كه چند نمونه از  سفارشات امام (ع) در اين خصوص بشرح ذيل مي باشد .

1-2 وَاللهَ اللهَ فِي الصَّلاَةِ، فَإِنَّهَا عَمُودُ دِينِكُمْ

‹‹ خدارا خدارا در باره نماز كه آن ستون دين شماست ›› 1

2-2-تعاهدوا اكثرالصلاه و حافظوا عليها و استكثروا منها وتقربوا بها . فانها كانت علي المؤمنين كتابا موقوتا . الا تسمعومن الي جواب اهل النار حين سئلوا ‹‹ ماسلككم في سقر؟ قالو لم نك من المصلين

‹‹ مردم خواندن و اقامه نماز را بر عهده بگيريد و آن را حفظ كنيد و زياد نماز بخوانيد و با نماز خود را به خدا نزديك كنيد . نماز دستوري است كه در وقتهاي خاص بر مؤمنان واجب گرديده است . آيا به پاسخ دوزخيان گوش           فرا نمي دهيد كه از آنها پرسيدند چه چيز شما را به دوزخ كشانده است ؟ گفتنند ما از نماز گزاران نبوديم ›› 2

3-2-صَلِّ الصَّلاَةَ لِوَقْتِهَا الْمُوَقَّتِ لَهَا، وَلاَ تُعَجِّلْ وَقْتَهَا لِفَرَاغٍ، وَلاَ تُؤْخِّرْهَا عَنْ وَقْتِهَا لاِشْتِغَالٍ، وَاعْلَم انَّ كُلَّ شَيْءٍ مِنْ عَمَلِكَ تَبَعٌ لِصَلاَتِكَ.

‹‹ نماز را در وقت خودش بجاي آور نه اينكه در بيكاري زودتر از وقتش بخواني و به هنگام درگيري و كار آن را به تاخير اندازي و بدان كه تمام كردار خوبت در گرو نماز است ›› 3

با توجه به سفارشات فوق يك مدير اسلامي بايد در برنامه هاي خود به موارد زير توجه داشته باشد .

1-برپايي و اقامه نماز را جز اصلي ترين وظايف خود بشمار آورد

2-نماز را در وقت خودش بجاي آورد .

3- نماز را به عنوان شاخص و معيار مقبوليت اعمال خود بداند .

4- راه رسيدن و تقرب به خدارا نماز بداند .</

 

1و2و3  دشتي محمد – ترجمه نهج البلاغه – انتشارات شاكر –چاپ 84 به ترتيب صفحات 398 -298-364

 

3- توجه ويژه به قرآن كريم

بدون شك قرآن به عنوان كتاب آسماني و برنامه كامل زندگي انسان بايد در سرلوحه برنامه هاي حكومت اسلامي و مديريت اسلامي جامعه از خرد و كلان قرار گيرد و حكومت و مديريت اسلامي منهاي قرآن هيچ معنا و مفهومي نخواهد داشت . صرف خواندن آياتي از قرآن در شروع مجالس و برنامه ها گرچه بسيار زيباست اما كافي نيست و   با يد فهم ودرك قرآن و از همه مهمتر عمل به آن در مديريت اسلامي جامعه مد نظر و عمل قرار گيرد .در ذيل به چند نمونه از سفارشات امام (ع) در اين باره اشاره مي شود .

1-3-وَاللهَ اللهَ فِي الْقُرْآنِ، لاَ يَسْبِقْكُمْ بِالْعَمَلِ بِهِ غَيْرُكُمْ.

‹‹ خداراخدارا در باره قرآن . مبادا ديگران در عمل كردن به دستوراتش بر شما پبشي گيرند . ›› 1

2-3-وَتَمَسَّكْ بِحَبْلِ الْقُرآنِ، وَانْتَصِحْهُ، وَأَحِلَّ حَلاَلَهُ، وَحَرِّمْ حَرَامَهُ،

‹‹ و به ريسمان قرآن چنگ زن و از آن نصيحت پذير و حلالش را حلال و حرامش را حرام بشمار .›› 2

3-3- در سفارش به امام حسن (ع) مي فرمايند : وَأَنْ أَبْتَدِئَكَ بِتَعْلِيمِ كِتَابِ اللهِ عَزَّ وَجَلَّ وَتَأْوِيلِهِ، وَشَرَائِعِ الاِِْسْلاَمِ وَأَحْكَامِهِ، وَحَلاَلِهِ وَحَرَامِهِ،

‹‹ پس در آغاز تربيت . تصميم گرفتم تا كتاب خداي توانا و بزرگ را همراه با تفسير آيات به تو بياموزم و شريعت اسلام و احكام آن و حلال و حرامش را به تو تعليم دهم .››3

4-3- و عليكم بكتاب الله ‹‹ فانه الحبل المتين و النور المبين ›› و الشفاء النافع و الري الناقع و العصمه للمتمسك و النجاه لللمتعلق . لا يعوج فيقام و لايزيغ فيستعتب ‹‹ ولا تخلقق كثره الرد ›› و لوج السمع  .‹‹ من قال به صدق و من عمل به سبق ››

‹‹ بر شما باد عمل كردن به قرآن كه ريسمان محكم الهي و نور آشكار و درماني سودمند است كه تشنگي را فرو نشاند .نگهدارنده كسي است كه به آن تمسك جويد و نجات دهنده آن كس است كه به آن چنگ آويزد .كجي ندار د تا راست شود و گرايش به باطل ندارد تا از آن باز گردانده شود .و تكرار و شنيدن پياپي آيات كهنه اش نمي سازد و گوش از شنيدن آن خسته نمي شود . كسي كه با قرآن سخن بگويد راست گفته است و هر كس بدان عمل كند پيشتاز است .4

--------------------------------------------------------------------------

1 و2و3و 4- دشتي محمد – ترجمه نهج البلاغه – انتشارات شاكر-چاپ 84 به ترتيب صفحات 398-434-372-206

 

 4- بر پا داشتن واجبات دين

گرچه انجام بسياري از واجبات دين تكليف فردي هر مسلمان است و بايد آن را انجام دهد اما تحقق بسياري ازآن فقط در حكومت اسلامي و در يك مديريت اسلامي صحيح به نحو مطلوب امكان پذير است مانند جهاد و دفاع .    امر به معروف و نهي از منكر . قضاوت و اجراي قصاص وتعزيرات اسلامي و در بسياري از امور ديگر فراهم كرد زمينه و جو و فضاي سالم براي انجام واجبات دين نيز از وظايف حاكم اسلامي و اثرات مديريت اسلامي مطلوب مي باشد .

از سفارشات امام (ع)  به عنوان نمونه به قسمتهايي از خطبه 110 و نامه 47 در ذيل اشاره مي شود .

1-4- إِنَّ أَفْضَلَ مَا تَوَسَّلَ بِهِ الْمُتَوَسِّلُونَ إِلَى اللهِ سُبْحَانَهُ: الاِِْيمَانُ بِهِ وَبِرَسُولِهِ، وَالْجِهادُ فِي سَبِيلِهِ فَإِنَّهُ ذِرْوَةُ الاِِْسْلاَمِ، وَكَلِمَةُ الاِِْخْلاَصِ فَإِنَّهَا الْفِطْرَةُ، وَإِقَامُ الْصَّلاَةِ فَإِنَّهَا الْمِلَّةُ، وَإِيتَاهُ الزَّكَاةِ فَإِنَّهَا فَرِيضَةٌ وَاجِبَةٌ، وَصَوْمُ شَهْرِ رَمَضَانَ فَإِنَّهُ جُنَّةٌ مِنَ الْعِقَاب، وَحَجُّ الْبَيْتِ وَاعْتَِمارُهُ فَإِنَّهُمَا يَنْفِيَانِ الْفَقْرَ وَيَرْحَضَانِ

‹‹ همانا بهترين چيزي ك انسانها مي توانند با آن به خداي سبحان نزديك شوند . ايمان به خدا و ايمان به پيامبر (ص) و جهاد در راه خداست . كه جهاد قله بلند اسلام و يكتا دانستن خدا بر اساس فطرت انساني است . بر پاداشتن نماز . آيين ملت اسلام و پرداختن زكات  تكليف واجب الهي  و روزه ماه رمضان سپري براي عذاب الهي است . و حج و عمره نابود كننده فقر و شستشو دهنده گناهان است ....1

2-4 وَاللهَ اللهَ فِي الصَّلاَةِ، فَإِنَّهَا عَمُودُ دِينِكُمْ. وَاللهَ اللهَ فِي بَيْتِ رَبِّكُمْ، لاَ تُخْلُوهُ مَا بَقِيتُمْ، فَإِنَّهُ إِنْ تُرِكَ لَمْ تُنَاظَرُوا وَاللهَ اللهَ فِي الْجِهَادِ بِأَمْوَالِكُمْ وَأَنْفُسِكُمْ وَأَلْسِنَتِكُمْ فِي سَبِيلِ اللهِ. وَعَلَيْكُمْ بِالتَّوَاصُلِ وَالتَّبَاذُلِ وَإِيَّاكُمْ وَالتَّدَابُرَ وَالتَّقَاطُعَ. لاَ تَتْرُكُوا الاََْمْرَ بِالْمَعْرُوفِ وَالنَّهْيَ عَنِ الْمُنْكَرِ فَيُوَلَّى عَلَيْكُمْ أَشْرَارُكُمْ، ثُمَّ تَدْعُونَ فَلاَ يُسْتَجَابُ لَكُمْ.

‹‹ و خدارا خدارا در باره نماز چرا كه ستون دين شماست . خدارا خدارا در باره خانه خدا . تا هستيد آن را خالي مگذاريد  زيرا اگر كعبه خلوت شود مهلت داده نمي شويد . خدارا خدارا در باره جهاد با اموال و جانها و زبانهاي خويش در راه خدا . بر شما باد  به پيوستن با يكديگر و بخشش همديگر . مبادا از هم روي گردانيد و پيوند دوستي را از بين ببريد . امر به معروف و نهي از منكر را ترك نكنيد كه بدهاي شما بر شما مسلط مي گردند . آنگاه هر چه خدارا بخوانيدجواب ندهد . 2

---------------------------------------------------------------------------

1 و2- دشتي محمد – ترجمه نهج البلاغه – انتشارات شاكر –چاپ 84 به ترتيب صفحات 148 و 398

 

5-شناخت پيامبر (ص)

شناخت پيامبر (ص) به عنوان كاملترين انسان و الگو ونمونه براي هر انساني در تمام شئون زندگي مادي و معنوي و خصوصا براي يك مدير اسلامي از ضروريات است زيرا مردم هرچه از يك مدير اسلامي مي بينند آن را به حساب نظام و حكومت اسلامي مي گذارند .و اگر بنا به فرموده رهبر عزيزمان سال 85 به عنوان سال پيامبر اعظم ( ص) نامگذاري شد يكي از دلايلش مطالعه و شناخت شخصيت و زندگاني ايشان و الگو گرفتن در زندگي شخصي و اداره امور مي باشد .در ذيل به سفارشات امام (ع) در اين خصوص اشاره مي شود .

1-5-وَلَقَدْ كَانَ فِي رَسُولِ اللهِ صلى الله عليه وآله كَافٍ لَكَ فِي الاَُْسْوَةِ وَدَلِيلٌ لَكَ عَلَى ذَمِّ الدُّنْيَا وَعَيْبِهَا، وَكَثْرَةِ مَخَازِيهَا وَمَسَاوِيهَا،  ‹‹ براي تو كافي است كه راه و رسم زندگي پيامبر (ص) را اطاعت نمايي تا راهنماي خوبي براي تو در شناخت بديها و عيبهاي دنيا و رسواييها و زشتيهاي آن باشد .››1

2-5-  فَتَأَسَّ بِنَبِيِّكَ الاََْطْيَبِ الاََْطْهَرِ صلى الله عليه وآله فَإِنَّ فِيهِ أُسْوَةً لِمَنْ تَأَسَّى، وَعَزَاءً لِمَنْ تَعَزَّى ـوَأَحَبُّ الْعِبَادِ إِلَى اللهِ الْمُتَأَسِّي بِنَبِيِّهِ، وَالْمُقْتَصُّ لاََِثَرِهِ ـ قَضَمَ الدُّنْيَا قَضْماًن، وَلَمْ يُعِرْهَا طَرْفاً، أَهْضَمُأَهْلِ الدُّنْيَا كَشْحاً وَأَخْمَصُهُمْمِنَ الدُّنْيَا بَطْناً، عُرِضَتْ عَلَيْهِ الدُّنْيَا فَأَبَى أَنْ يَقْبَلَهَا، وَعَلِمَ أَنَّ اللهَ سُبْحَانَهُ أَبْغَضَ شَيْئاً فَأَبْغَضَهُ، وَحَقَّرَ شَيْئاً فَحَقَّرَهُ، وَصَغَّرَ شَيْئاً فَصَغَّرَهُ. وَلَوْ لَمْ يَكُنْ فِينَا إِلاَّ حُبُّنَا مَا أَبْغَضَ اللهُ، وَتَعْظِيمُنَا مَا صَغَّرَ اللهُ، لَكَفَى بِهِ شِقَاقاً للهِِ، وَمُحَادَّةً عَنْ أَمْرِالله . ِوَلَقَدْ كَانَ صلى الله عليه وآله يَأْكُلُ عَلَى الاََْرْضِ، وَيَجْلِسُ جِلْسَةَ الْعَبْدِ، وَيَخْصِفُ بَيَدِهِ نَعْلَهُف، وَيَرْقَعُ بِيَدِهِ ثَوْبَهُ، وَيَرْكَبُ الْحِمَارَ الْعَارِيَ وَيُرْدِفُ خَلْفَهُ وَيَكُونُ السِّتْرُ عَلَى بَابِ بَيْتِهِ فَتَكُونُ فِيهِ التَّصَاوِيرُ فَيَقُولُ: «يَا فُلاَنَةُ ـ لاِِِحْدَى أَزْوَاجِهِ ـ غَيِّبِيهِ عَنِّي، فَإِنِّي إِذَا نَظَرْتُ إِلَيْهِ ذَكَرْتُ الدُّنْيَا وَزَخَارِفَهَا». فَأَعْرَضَ عَنِ الدُّنْيَا بِقَلْبِهِ، وَأَمَاتَ ذِكْرَهَا مِنْ نَفْسِهِ، وَأَحَبَّ أَنْ تَغِيبَ زِينَتُهَا عَنْ عَيْنِهِ، لِكَيْلاَ يَتَّخِذَ مِنْهَا رِيَاشاً وَلاَ يَعْتَقِدَهَا قَرَاراً، وَلاَ يَرْجُو فِيهَا مُقَاماً، فَأَخْرَجَهَا مِنَ النَّفْسِ، وَأَشْخَصَهَاعَنِ الْقَلْبِ، وَغَيَّبَهَا عَنِالْبَصَرِ.

 فَتَأسَّى مُتَأَسٍّ بِنَبِيِّهِ، وَاقْتَصَّ أَثَرَهُ، وَوَلَجَ مَوْلِجَهُ، وَإِلاَّ فَلاَ يَأْمَنِ الْهَلَكَةَ،فَإِنَّ اللهَ عزّوجلّ جَعَلَ مُحَمَّداً صلى الله عليه وآله عَلَماً لِلسَّاعَةِ وَمُبَشِّراً بِالْجَنَّةِ، وَمُنْذِراًبِالعُقُوبَةِ. خَرَجَ مِنَ الدُّنْيَا خَمِيصاً وَوَرَدَ الاَْخِرَةَ سَلِيماً، لَمْ يَضَعْ حَجَراً عَلَى حَجَرٍ، حَتَّى مَضَى لِسَبِيلِهِ، وَأَجَابَ دَاعِيَ رَبِّهِ، فَمَا أَعْظَمَ مِنَّةَ اللهِ عِنْدَنَا حِينَ أَنْعَمَ عَلَيْنَا بِهِ سَلَفاً نَتَّبِعُهُ، وَقَائِداً نَطأُ عَقِبَهُ .

‹‹ پس به پيامبر پاكيزه و پاكت اقتدا كن كه راه و رسم او الگويي است  براي الگو طلبان و مايه فخر و بزرگي است براي كسي كه خواهان بزرگواري باشد و محبوب ترين بنده نزد خدا كسي است كه از پيامبرش پيروي كند و گام بر جايگاه قدم او نهد  پيامبر (ص) از دنيا چندان نخورد كه دهان را پر كند و به دنيا با گوشه چشم نگريست . دو پهلويش از تمام مردم فرورفته تر و شكمش از همه خالي تر بود . دنيارا به او نشان دادند اما نپذيرفت و چون دانست خدا چيزي را دشمن مي دارد آن را دشمن

---------------------------------------------------------------------------------------------------------

1-دشتي محمد ترجمه نهج البلاغه انتشارات شاكر چاپ 84  ص 212

داشت و چيزي را كه خدا آن را خوار شمرده آن را خوار انگاشت و چيزي را كه خدا كوچك شمرده كوچك و ناچيز       مي دانست . اگر درما نباشد جز آنكه آنچه را خدا و پيامبرش دشمن مي دارند دوست بداريم . يا آنچه را خدا و پيامبرش كوچك شمارند بزرگ بداريم . براي نشان دادن دشمني ما با خدا و سرپيچي از فرمان او كافي بود  . وهمانا پيامبر (ص) بر روي زمين مي نشست و غذا مي خورد و چون برده ساده مي نشست و با دست خود كفش خود را وصله مي زد و جامه خود را با دست خود مي دوخت و بر الاغ برهنه مي نشست و ديگري را پشت سر خويش سوار مي كرد . پرده اي بر در خانه او آويخته بود كه نقش و تصوير ها بر آن بود  به يكي از همسرانش فرمود : اين پرده را از برابر چشمان من دور كن كه هر گاه نگاهم به آن مي افتد به ياد دنيا و زينتهاي آن مي افتم .پيامبر با دل از دنيا روي گرداند و يادش را از جان خويش ريشه كن كرد و همواره دوست داشت تا جاذبه هاي دنيا از ديدگانش پنهان بماندو از آن لباس زيبايي تهيه نكند و آن را قرار گاه دائمي خود نداند و اميد ماندن در دنيا نداشته باشد پس ياد دنيارا از قلب بيرون كرد و دل از دنيا بركند و چشم از دنيا پوشانيد ...

پس پيروي كننده بايد از پيامبر (ص) پيروي كند و به دنبال او راه رود و قدم بر جاي قدم او بگذارد و گرنه از هلاكت ايمن نمي باشد كه همانا خداوند محمد (ص) را نشانه قيامت و مژده دهنده بهشت و ترساننده از كيفر جهنم قرار داد .او با شكم گرسنه از دنيا رفت  و با سلامت جسم و جان وارد آخرت شد و كاخهاي مجلل نساخت  تا جهان را ترك گفت و دعوت پروردگارش را پذيرفت  . وه چه بزرگ است منتي كه خدا با بعثت پيامبر (ص) بر مانهاده و چنين نعمت بزرگي به ما عطا فرموده . رهبر پيشتازي كه بايد از او پيروي كنيم و پيشوايي كه بايد را اورا تداوم بخشيم .1

 

 

 
 

لقد كان لكم في رسول الله اسوه حسنه لمن كان يرجوالله و اليوم الاخر

رسول خدا (ص) براي شما بهترين الگو است . براي كسي كه به خدا و روز جزا اميدوار باشد .

 ( احزاب -21)

 

 

 

 

 

 

 

 

---------------------------------------------------------------------------------

1-دشتي محمد –ترجمه نهج البلاغه – انتشارات شاكر – چاپ 84 – ص 214

دیدگاه های کاربران

هیچ دیدگاهی برای این مطلب وارد نشده است!

ارسال دیدگاه