چگونه قرآن را حفظ کنیم - مراحل حفظ قرآن کریم

بازدید : 15860
زمان تقریبی مطالعه : 4 دقیقه
تاریخ : 08 بهمن 1392
چگونه قرآن را حفظ کنیم - مراحل حفظ قرآن کریم

چگونه قرآن را حفظ کنیم - مراحل حفظ قرآن کریم

1-      تلاوت آیات از روی قرآن کریم ( بهتر است  از قرآن با خط عثمان طه  استفاده شود )

2-      مطالعه ترجمه آیات  تلاوت شده برای حفظ ( اگر این مطالعه در حد حفظ لغات ، و درک مفاهیم آیات باشد بسیار در حفظ آیات کمک خواهد کرد . توجه داشته باشید که امروز حفظ بدون ترجمه پذیرفته نمی شود - دقت داشته باشید که حفظ ترجمه بعد از حفظ آیات خود یک کار وقت گیر است که این وقت کمک چندانی به حفظ آیات نمی کند اما اگر قبل از حفظ آیات باشد به حفظ آیات خیلی کمک خواهد کرد . برای حفظ ترجمه  ترجمه آقای بهرامپور پیشنهاد می شود )

3-     شنیدن تلاوت آیات از روی نوار یا سی دی و ...  ( حداقل سه بار )

4-      تکرار جمله ها و آیه ها ( آیات کوتاه نیاز به تقسیم کردن ندارد ولی بهتر است آیات طولانی را با توجه به علائم وقف و ترجمه آیات آنهارا قسمت بندی کنیم و بعد از حفظ هر قسمت آیه را با قسمت قبل تکار کنیم تا آخر آیه – بعد از حفظ هر آیه آن را با آیه قبلی تکرار کنید . مثلا آیه 2 را با آیه 1 و بعد از حفظ آیه 3 – ایه 1و2و3 را تکرار کنید و همینطور تا آخر )

5-     بعد از اینکه قسمت تعیین شده را حفظ کردید کار حفظ را رها کنید و مجدد بعد از 5 تا 6 ساعت  دوباره قسمت حفظ شده ر ا مرور کنید و یقین پیدا کنید که مشکلی ندارید .

6-     قسمت حفظ شده را تا 10 روز هر روز یک بار باید تکرار کنید .

7-     بعد از مدت 10 روز هر10 روز یک بار باید قسمتهای حفظ شده مرور شود .

علاوه بر حفظ آیات حفظ چه چیزهای دیگری لازم است ؟

1-     حفظ ترجمه که قبلا گفته شد

2-      حفظ شماره آیات  ( برای حفظ شماره آیات باید فرمی را که دارای دو ستون است تهیه کنید  .نام سوره را در بالای فرم نوشته و در ستون اول شماره آیه و در ستون دوم کلمه یا عبارت اول آیه را می نویسید – حفظ شماره آیات کمک زیادی برای یاد آوری آیاتی که احیانا فرمواش شده باشد به ما می کند و همچنین در آیات مشابه )

3-      حفظ مکا نهای علائم وقف لازم ( وقف نکردن در این مکانها باعث می شود که در معنا و مفهوم جملات تغییر ایجاد شود . همچنین بهتر است مکانهای علامت عدم وقف (لا) را نیز به خاطر بسپاریم )

شیوه های  مرور آیات

1-      روش مقابله ( بهترین روش برای مرور آیات حفظ شده  روش مقابله است . در این روش حداقل دو نفر که با هم قرآن را حفظ می کنند با یک برنامه مدون هرروز مقداری را که حفظ کرده اند- با رعایت آیات جدید  تا 10 روز هرروز یک بار و آیات قبلی هر 10 روز یک بار -   را مرور می کنند یک نفر حداقل دو صفحه را از حفظ می خواند و نفر دیگر از روی قرآن خط می برد و بعد دو صفحه دیگر را بالعکس . و در مرحله بعدی که خواستند این قسمت را مرور کنند طوری شروع می کنند که این بار هر کس صفحاتی را که دفعه قبل ازروی قرآن خط می برده است از حفظ بخواند .در این روش حافظ کمتر خسته می شود و کنترل حفظ دقیقتر است )

2-      استفاده از نوار ترتیل – دراین روش حافظ قرآن باید در زمان تلاوت قاری او نیز آیات را به آرامی و در ذهن مرور کند البته به نحوی که چند کلمه از قاری جلوتر باشد و حفظ خود را با تلاوت قاری آزمایش کند .هر کجا اشتباه داشت همانجا صدای قاری را متوقف و اشکال خودش را برطرف کند و سپس ادامه دهد .)

3-      مرور با استفاده از قرآن – در این روش  باید صفحه کاغذی را روی صفحه قرآن قرار دهید وبه ترتیب هر آیه ای را که تلاوت کردیم کاغذ را عقب بکشید وحفظ خود را با قرآن تطبیق دهید اگر درست بود آیه بعد و همینطور تا آخر صفحه )

4-      مرور ذهنی – بدون کتاب قرآن و تلاوت قاری محفوظات خود را در ذهن مرور می کنیم . این روش برای مراحل بعد از تثبیت کامل خوب است و در مراحل ابتدایی چندان مؤتر نیست ) 

چه کارهایی به تثبیت حفظ کمک می کند .؟

1-     تدریس – تدریس کمک زیادی به تثبیت محفوظات می کند لذا بهتر است کسانی که حداقل 3 جزء از قرآن را حفظ کرده اند شروع به تدریس در جزء های پایین تر را شروع کنند حتی  با یک نفر

2-     آشنایی با فضائل سوره ها و آیات ، شأن نزولها و مفاهیم آیات

3-      تلاوت آیات در مناسبتها و اوقاتی از شبانه روز که برای تلاوت سوره ای خاص  توصیه شده است .

مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت منهاج عشق آباد

دیدگاه های کاربران

mtoorjdgpr
یک شنبه 05 آذر 1402 - 11:43
Muchas gracias. ?Como puedo iniciar sesion?

ارسال دیدگاه