منابع وهابیت فضایل امام علیّ (ع) را اثبات و زبان و رفتارشان انکار می کند!

در گفت و گو با حجت الاسلام عباس جعفری فراهانی:
بازدید : 3546
زمان تقریبی مطالعه : 5 دقیقه
تاریخ : 08 مرداد 1393
منابع وهابیت فضایل امام علیّ (ع) را اثبات و زبان و رفتارشان انکار می کند!

 

 

 

 

 

متن نظر :
در گفت و گو با حجت الاسلام عباس جعفری فراهانی:

منابع وهابیت فضایل امام علیّ (ع) را اثبات و زبان و رفتارشان انکار می کند!

سابقه این دشمنی به خوارج نهروان باز می گردد و در واقع وهابیت تکفیری نیز پیرو همان فرقه افراطی و گمراهی هستند که به ظواهر دین اکتفا کرده و علی بن ابی طالب(ع) که قرآن ناطق بود را کنار گذاشتند.

حجت الاسلام عباس جعفری فراهانی، کارشناس فرق و مذاهب اسلامی در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به اینکه وهابیت، فضایل امیرمومنان (ع) را زیر سوال می برد، اظهار کرد: اساساً وهابیت که سردمدار و رهبر فکری آنها ابن تیمیه و پس از آن پیرو او محمدبن عبدالوهاب است، تمام فرقه های اسلامی به ویژه شیعیان را کافِر، مرتد و خارج از دین دانسته و تنها خود را مسلمان می دانند و بر همین پایه هر مخالفی را واجب القتل و هر نوع مخالفتی را سرکوب می کنند.
وی ادامه داد: این جریان تکفیری تندرو به هر بخش از اعتقادات شیعه، شبهه ای وارد کرده و بهانه جویی می کنند که از جمله آن می توان به فضایل و جایگاه اهل بیت(ع) در این باره اشاره کرد؛ ما شیعیان و پیروان اهل بیت(ع)، معتقدیم امامان معصوم(ع) جانشینان پیامبر اکرم(ص) هستند و همان علم لدنّی و دانشی که خداوند در اختیار پیامبر(ص) قرار داده به جانشینان ایشان از حضرت امام علیّ(ع) تا امام عصر(عج) نیز عطا فرموده است اما وهابیت این مساله را نمی پذیرند و آن را خلاف مبانی دینی و قرآنی خود می دانند.

دبیر شورای کتاب مجمع جهانی اهل بیت (ع) تصریح کرد: اما با تورق تاریخ و تامل در منابع شیعه و اهل سنت می توان به خوبی دریافت که حضرت علیّ(ع) از چنان فضایلی برخوردار بوده اند که نشان می دهد ادعای وهابیت در خصوص حضرت (ص) جز از سر عناد و دشمنی و کینه ورزی نیست.

وی ابراز کرد: در این خصوص تاریخ گواهی می دهد، نخستین فردی که به پیامبر(ص) ایمان آورد و پشت سر ایشان نماز خواند و در ماجراهای مکه و مدینه و جنگ های مختلف در کنار حضرت پیامبر(ص) حضور داشت، حضرت امام علیّ (ع) بود و این بر کسی پوشیده نیست بلکه از فضایل آن بزرگوار محسوب می شود.

حجت الاسلام جعفری فراهانی عنوان کرد: به عنوان مثال در سنن نسائی صفحه 125 جلد پنجم از منابع روائی اهل سنت آمده است؛ أخبرنا الفضل بن سهل قال حدثنی عفان بن مسلم قال حدثنا أبو عوانة عن عثمان بن المغیرة عن أبی صادق عن ربیعة بن ناجد أن رجلاً قال لعلیّ [ع] یا أمیر المؤمنین، لم ورثت بن عمک دون عمک؟ قال : «جمع رسول الله صلّى الله علیه [وآله] وسلم أو قال دعا رسول الله صلّى الله علیه [وآله] وسلّم، بنی عبد المطّلب فصنع لهم مدا من طعام قال فأکلوا حتى شبعوا وبقی الطعام کما هو کأنه لم یمس ثم دعا بغَمر فشربوا حتى رُووا وبقی الشراب کأنه لم یُمس أو لم یَشرب. فقال یا بنی عبدالمطّلب إنی بُعثت إلیکم بخاصة وإلى الناس بعامة وقد رأیتم من هذه الآیة ما قد رأیتم، فأیکم یبایعنی على أن یکون أخی وصاحبی ووارثی فلم یقم إلیه أحد فقمت إلیه وکنت أصغرالقوم، فقال: اجلس، ثم قال: ثلاث مرات کل ذلک أقوم إلیه فیقول اجلس حتى کان فی الثالثة، ضرب بیده على یدی، ثم قال: أنت أخی وصاحبی و وارثی و وزیری، فبذلک وَرِثت بن عمّی دون عمی؛ همان طور که در این روایت مشاهده می کنیم، پیامبر اکرم(ص) حضرت علیّ(ع) را برادر و وارث و وزیر و جانشین خود معرفی می کنند که این مطلب قابل انکار نیست.

حجت الاسلام جعفری فراهانی بیان کرد: همچنین در کتاب "فضائل الصحابة" جلد دوم صفحه 497روایت شده است: حدثنا عبد الله قال: حدثنی أبی، قثنا زید بن الحباب قال: حدثنی حسین بن واقد قال: حدثنی مطر الوراق، عن قتادة، عن سعید بن المسیب، أن رسول الله صلّى الله علیه[وآله] وسلم آخى بین أصحابه، فبقی رسول الله صلّى الله علیه[وآله] وسلم وأبو بکر وعمر وعلی، فآخى بین أبی بکر وعمر ، وقال لعلیّ :«أنت أخی وأنا أخوک»؛ رسول خدا(ص) بین اصحاب خود، برادری ایجاد کردند و تنها ابوبکر، عمر و علی بن ابی طالب (ع) باقی ماندند. رسول خدا(ص) بین عمر و ابوبکر برادری ایجاد کردند و به علی بن ابی طالب(ع) فرمودند:« تو برادر من هستی و من برادر تو».

وی با بیان اینکه از این دست روایات در بین منابع اهل سنت کم نیست و لذا وهابیت نمی تواند فضائل این شخصیت درخشان تاریخی را انکار کند، تاکیدکرد: سابقه این دشمنی به خوارج نهروان(مارقین) باز می گردد و در واقع وهابیت تکفیری نیز پیرو همان فرقه افراطی و گمراهی هستند که به ظواهر دین اکتفا کرده و علی بن ابی طالب(ع) که قرآن ناطق بود را کنار گذاشتند و او را منحرف از دین شمردند و با تهدید و خشونت در جریان جنگ صفّین از حضرت(ع)، خواستند تا پیشنهاد حَکمیت -که توطئه ای از سوی بنی امیه(معاویه) بود- را بپذیرد و با این اقدام خود اختلاف و جنگ و درگیری و دشمنی در میان مسلمانان به وجود آوردند.

وی خاطر نشان کرد: این در حالی بود که پیامبر بزرگوار اسلام(ص) بارها برای امیرالمومنین علیّ(ع) صفات نیکو بر شمرده و فرموده بودند: «عَلِیّ مَعَ الْحَقِّ وَ الْحَقُّ مَعَ عَلِیّ» یا اینکه «أنا مدینة العِلم وعلیٌ بابُها» و تمامی منابع اهل سنت این مطالب را تایید می کنند. اما وهابیت که ادامه دهنده راه خوارج و بنی امیه هستند دست از بهانه تراشی و لجاجت بر نمی دارند و حداقل به منابع خود نیز پایبند نیستند!

این کارشناس فرق و ادیان و مذاهب اسلامی یادآور شد: امروز هم می بینیم که تکفیری های افراطی و پیروان وهابیت و سلفیت به اسم اسلام و با شعار «لا اله الاّ الله» و با حماقت خود و با حمایت استکبار جهانی خون مسلمانان و حتی غیرمسلمانان را در سوریه و عراق می ریزند و به نوامیس آنها هم تجاوز می کنند.

دیدگاه های کاربران

هیچ دیدگاهی برای این مطلب وارد نشده است!

ارسال دیدگاه

مطالب و مقالات مرتبط

شهادت نامه امام حسين (علیه السلام) بر پايه منابع معتبر برگرفته از دانشنامه امام حسين (علیه السلام) جلد 1
تاریخچه ، اسناد و منابع خطبه غدیر به نقل از «ویکی شیعه »
وصیت نامه امام علی علیه السلام
مسابقه « خورشید ولایت » با موضوع فضائل امام علی علیه السلام در قرآن کریم و خطبه غدیر رسول خدا (ص)
چهل جدیث در فضائل امام علی علیه السلام
فضائل امام علی علیه السلام در قرآن و خطبه غدیر رسول خدا (ص)
ویژه نامه ولادت امیرالمومنین علی (ع)
هرکه را هستم من مولا و دوست ****** ابن عم من علی مولای اوست
معرفی حضرت علی علیه السلام در یک نگاه
لیله المبیت افتخاری بزرگ برای حضرت علی علیه السلام
مناظره با علی بن محمد بن جهم
قضاوتهای امیرالمومنین علی علیه السلام
میلاد خجسته حضرت علی اکبر علیه السلام و روز جوان مبارک باد
شعر نو درباره علی(ع) با واژه های امروزی
درسی که باید از امام رضا در رویدادهای سیاسی آموخت / تحکیم نظام اسلامی در اولویت رفتار امام رئوف بود
105حدیث از حضرت امام جواد علیه السلام
سمانه مادر گرامي امام هادي،
127 حديث از حضرت امام هادي عليه السلام
امامان اهل بيت عليهم السلام در گفتار اهل سنت (امام محمد باقرعلیه السلام )
فضايل و سيره امام حسين در كلام بزرگان

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی