به مناسبت 8 شوال سالروز تخریب قبور ائمه بقیع (ع)

ریشه‌ها و دلایل تخریب قبور ائمه (ع) در بقیع

وهابیان پس از محاصره مدینه در ۱۳۴۴ق، قبرستان بقیع و بقعه‌های آن را تخریب کردند؛ از جمله بارگاه امام حسن(ع)، امام سجاد(ع)، امام باقر(ع)، امام صادق(ع). وهابیان دو بار، ابتدا در ۱۲۲۰ق و سرانجام در ۱۳۴۴ق با اتکا به فتوای ۱۵ تن از مفتیان مدینه، مبنی بر ممنوعیت اجماعیِ ساختن بنا بر روی قبور و لزوم تخریب قبور، به ویران کردن اماکن و بقعه‌های بقیع پرداختند.
بازدید : 638
زمان تقریبی مطالعه : 5 دقیقه
تاریخ : 19 اردیبهشت 1401
ریشه‌ها و دلایل تخریب قبور ائمه (ع) در بقیع

ریشه‌ها و دلایل تخریب قبور ائمه (ع) در بقیع

حجت الاسلام عباس جعفری فراهانی

جریان انحرافی و تکفیری وهابیت پیرو افکار و اندیشه‌های غلط، دروغین و باطل محمد بن عبدالوهاب ایجاد شد و افکار ابن عبدالوهاب هم به پیروی از افکار منحرف ابن تیمیه در قرن هفتم هجری بنیان گذاشته شد؛ موضوعات مختلفی در اندیشه‌ها و افکار غلط محمد بن عبدالوهاب وجود دارد که اتفاقا معروف هستند، به عنوان مثال این جریان در بحث اعتقاد به خداوند، صفات و ویژگی‌هایی را برای خداوند معتقدند که خلاف آیات قرآن و روایات صحیح است؛ همچنین در بحث توسل، شفاعت، زیارت قبور، احترام به صاحبان قبور و رفتن به مساجد مقدس، اعتقاداتی خلاف آنچه قرآن و روایات تأکید کردند، دارند. اما در رأس اندیشه‌ها و افکار انحرافی وهابیت مساله اهل بیت (ع) قرار دارد.

یکی از موضوعاتی که در اصول و برنامه‌های جریان وهابیت بسیار به آن دامن زدند بحث قبور بزرگان و احترام قبور مقدس ائمه و پیامبر گرامی است. در بعضی از نوشته ها، ابن عبدالوهاب حتی بی احترامی‌ها و جسارت‌هایی هم نسبت به قبر مقدس پیامبر (ص) از خود نشان داد که با حمایت مسلمانان و احترامی که به پیامبر (ص) می‌گذاشتند، موفق نشدند بی احترامی‌ها و جسارت‌های بیشتری نسبت به قبر پیامبر (ص) از خود نشان دهند. در تاریخ آمده که روزی ابن عبدالوهاب با یاران خود در کنار قبر پیامبر (ص) بودند، سپس به شاگردان، یاران و اصحاب خود گفت: کسی که ما آمدیم کنار قبرش کیست؟ گفتند: قبر پیامبر اسلام، حضرت محمد (ص) است، ابن عبدالوهاب گفت: چرا به او احترام می‌گذاریم و او را زیارت می‌کنیم او که ارزشی ندارد و سپس گفت: از عصایی که در دست من هست چه کاری برمی آید؟ شاگردانش گفتند: این یک تکه چوب است و کاری از دستش بر نمی‌آید، محمد بن عبدالوهاب گفت: از دست کسی که در داخل این قبر با عنوان پیامبر (ص) خوابیده و قبر اوست هم بیش از این چوب کاری بر نمی‌آید. این همه بی احترامی و جسارت نسبت به پیامبر نشان از یک جریان باطل، انحرافی و خشک مقدسی یا یک انحراف جهالت گونه‌ای دارد که محمد بن عبدالوهاب داشته و آن‌ها را مطرح کرده است.

 

ضعف تعاملات اجتماعی جامعه عربستان :

یکی دیگر از دلایل بی احترامی به قبور و جسارت به صاحبان قبور مقدسه پیامبر (ص) یا ائمه ضعف تعاملات اجتماعی است . اگر مردمی که در جامعه نجد عربستان زندگی می‌کردند را از نظر اجتماعی بررسی کنیم این‌ها دچار یک نوع زندگی بدوی بدون برخورداری از روابط اجتماعی بالا بودند، در میان آن‌ها جنبه‌های زندگی شهرنشینی و تعامل با ملت دیگر وجود نداشت، آن‌ها یک ملت عرب بیابانی بودند که به شغل‌های مختلف چوپانی و انواع و اقسام شغل‌های بیابان گردی مبتلا بودند و از نوعی ضعف تعامل اجتماعی برخوردار بودند.

بی احترامی به قبور در میان جریان وهابیت در حالی نشات گرفته از ضعف تعامل اجتماعی مردم آن زمان است که تاریخ ادیان دیگر نشان می‌دهد ملت‌های صاحب تمدن گذشته در ایران باستان، مسیحیت یا ملت‌های دیگر، بزرگان خود را پاس می‌داشتند و به آن‌ها احترام می‌گذاشتند، افکار آن‌ها را نشر می‌دادند، به خصوص شخصیت‌ها و بزرگان این ملت‌ها افکار درستی داشتند، خدماتی از خود نشان داده بودند، خدمت‌هایی به مردم کرده بودند و در ابعاد مختلف زندگی مردم تاثیراتی داشتند، مردم به این افراد با احترام نگاه می‌کردند، قبور آن‌ها را محترم می‌شمارند، اما مردم عرب قرن ۱۲ در عربستان به پیروی از محمد بن عبدالوهاب بی احترامی‌هایی را نسبت به قبور بزرگان از خود نشان می‌دهند.

 

پیوند میان وهابیت و جریان داعش:

به دنبال جریان انحرافی وهابیت و تکفیری، گروه‌های منحرف سیاسی، اجتماعی و فرهنگی جدیدی پدید آمدند مانند القاعده، طالبان و جدیدترین و قوی‌ترین گروه انحرافی به پیروی از جریان وهابیت جریان داعش است. جریان داعش از یک سو به افکار انحرافی جریان منحرف وهابیت و از طرف دیگر به انگیزه‌های سیاسی برای این جریان برمی گردد؛ استعمارگران، توطئه گران و مخالفان اسلام از جمله صهیونیست ‌ها به دنبال جریان اسلام هراسی و شیعه هراسی که بعد از حوادث خاورمیانه در چندین سال گذشته به وجود آمد، تلاش کردند مردم منطقه به جریان صحیح دینی یعنی جریان اسلام واقعی و ناب که تفکر شیعه اثنی عشری است، گرایش پیدا نکنند، دشمنان اسلام از تلاش برای عدم گرایش به دین صحیح در میان ملت‌های خود و منطقه اروپا، آمریکا و سایر مناطق دنیا فروگذار نکردند.

تشابهات میان اقدامات وهابی‌ها و داعش :

 بسیاری از عملکرد‌های منفی و زشت داعش، شبیه کار‌هایی است که وهابی‌های گذشته انجام می‌دادند مثل تخریب آرامگاه‌های بزرگان و شخصیت‌هایی که در منطقه سوریه، شام و عراق وجود دارد و این هم بسیار خطرناک است. امیدواریم با خیزش درست و قوی که از ناحیه مسلمانان و علمای بزرگ اسلام در مقابله با جریان داعش می‌شود، این گروه تروریستی به اهدف و انگیزه‌های خود نرسند و از ظلم و ستم آن‌ها جلوگیری شود، به خصوص جنایات وحشیانه‌ای که این گروه در کشتن مردم از زن و مرد مسلمان و غیر مسلمان و از فرق مذاهب مختلف در عراق و سوریه انجام می‌دهند؛ به زودی باید جلوی ظلم و جنایت این جریان انحرافی گرفته شود.

دیدگاه های کاربران

هیچ دیدگاهی برای این مطلب وارد نشده است!

ارسال دیدگاه

مطالب و مقالات مرتبط

سرمایه امروز بقیع اشک است و اشک
قصه معراج
وصیت نامه امام علی علیه السلام
ویژه نامه ولادت امیرالمومنین علی (ع)
یکصد و ده سرمشق از سخنان حضرت على علیه السلام
105حدیث از حضرت امام جواد علیه السلام
سمانه مادر گرامي امام هادي،
127 حديث از حضرت امام هادي عليه السلام
امامان اهل بيت عليهم السلام در گفتار اهل سنت (امام محمد باقرعلیه السلام )
فاطمه زهرا عليهاالسلام
فضايل و سيره امام حسين در كلام بزرگان
شهادت نامه امام حسين (علیه السلام) بر پايه منابع معتبر برگرفته از دانشنامه امام حسين (علیه السلام) جلد 1
173 حديث از حضرت امام حسين عليه السلام
کرامات امام حسین علیه السلام بعد از شهادت
مسابقه « خورشید ولایت » با موضوع فضائل امام علی علیه السلام در قرآن کریم و خطبه غدیر رسول خدا (ص)
زیارت غدیریه امام هادی علیه السلام (متن و ترجمه)
ویزه نام حضرت مسلم بن عقیل
قطره ای از دریای عنایات حضرت جواد علیه السلام نویسنده : پاک نیا، عبدالکریم
سیره و زندگینامه امام جواد (ع)؛ از تولد تا شهادت
محسن قرائتی

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی