نخستين جشنواره ملی شيوههای نوين آموزش قرآن كريم از زير مجموعه جشنوارههای قرآنی آيات، در رشتههای قرائت، حفظ و مفاهيم و در سه سطح مقدماتی، متوسطه و تخصصی برگزار میشود.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی مرکز هماهنگی توسعه و ترویج فعالیت های قرآنی کشور، نخستين جشنواره ملی شيوههای نوين آموزش قرآن كريم را برگزار می گردد.
به گواهی تاريخ، آموزش قرآن كريم از همان ابتدای نزول وحی، توسط شخص رسول اكرم(ص) آغاز شد و آن حضرت، همواره درصدد بود قرآن را به بهترين وجه و نيكوترين شيوه به اصحاب خويش تعليم فرمايد. بررسی سيره اهل بيت(ع) نيز نشان میدهد، آن بزرگواران، همواره بر ضرورت و اهميت آموزش اثربخش قرآن كريم تأكيد داشتهاند.
اين مسأله، يعنی تعليم و تعلّم كتاب خدا، اهتمام مسلمانان را در طول قرون و اعصار، به خود معطوف داشته است و چگونگی شيوهها و روشهای آن در طول تاريخ اسلام تاكنون، دغدغه علمی و مشغله ذهنی دستاندركاران تعليم و تربيت، مربيان و متوليان امور دينی جوامع اسلامی بوده است.
امروزه قرآن كريم در حوزههای مختلف آموزشی از قبيل: قرائت، حفظ، ترجمه و مفاهيم و... در محافل و مجالس متنوع قرآنی، و با شيوهها و روشهای گوناگونی آموزش داده میشود. در عصر حاضر با عنايت به پيشرفتهای شگرف در علوم و تكنولوژی، برخی از آموزگاران و متخصصان آموزشی، متناسب با شرايط محيطی و زمانی عصر خود، به خلق و ابداع شيوهها و روشهای نوينی در آموزش، دست زدهاند كه هركدام از اين شيوهها غالباً مبتنی بر نظريههای متنوع يادگيری است.
نهادها و مؤسسات مرتبط با امر آموزش قرآن كريم نيز بر اساس تجارب و سلايق مختلف خود به شيوهها و متدهايی از آموزش قرآن دست يافتهاند و بر مبنای آن، قرآن را به مخاطبان خود تعليم میدهند. برخی از مربيان و كارشناسان قرآنی نيز در هر يك از حوزههای آموزشی فوقالذكر، دارای شيوههای آموزشی خاص و بعضاً منحصربهفردی هستند كه بر اساس آن، به تعليم قرآنآموزان خود مبادرت میورزند.
ضمن آنكه هر كدام از اين شيوهها بهطور طبيعی، ممكن است دارای مزايا و معايبی باشند كه هر كدام را از ديگری متمايز میسازد. شناسايی و معرفی شيوههای نوين آموزشی و نقد و بررسی آنها توسط كارشناسان و صاحبنظران آموزشی، ضمن آنكه باعث تكميل و اصلاح شيوههای مذكور خواهد شد، افزايش بازدهی آموزشی آنها را نيز بهدنبال دارد.
بههرحال، وجود انبوه روشها و متدهای آموزشی در برخی از حوزههای آموزشی فوقالذكر، بستر را برای قرآنآموزان و گاه مربيان و متوليان امر با اندكی تشتّت و سردرگمی همراه ساخته است. اين مسأله لزوم يك بازنگری و آسيبشناسی جدّی را در اين زمينه گوشزد میكند.
اهداف:
- شناسايی و معرفی شيوههای نوين آموزشی و نقد و بررسی آنها توسط كارشناسان و صاحبنظران
- بهرهبرداری از اندوختهها و تجارب آموزشی صاحبان شيوههای موفق و اثربخش آموزشی
- انجام آسيبشناسی در مورد شيوههای موجود آموزش قرآن با عنايت به لزوم بازنگری جدّی در خصوص نظام آموزش قرآن در كشور
- ايجاد زمينه آشنايی و تبادل نظر ميان صاحبنظران، كارشناسان و مربيان قرآنی در خصوص دستيابی به بهترين و مؤثرترين شيوه آموزشی
- دستيابی به اسلوب و الگوی هماهنگ آموزشی در هر يك از حوزههای آموزش قرآن كريم جهت استفاده در نظام كشوری آموزش قرآن
- دستيابی به الگوی حسنه رسول اكرم(ص) و اهلبيت ايشان(ع) در آموزش قرآن كريم
بخشهای جشنواره:
جشنواره «شيوههای نوين آموزش قرآن كريم» در دو بخش به شرح ذيل برگزار میشود؛ شركت در هر دو بخش بهطور همزمان برای علاقمندان بلامانع است.
بخش اول: شناسايی شيوههای نوين آموزشی (ويژه صاحبان و مبتكران شيوههای نوين آموزشی)
اين بخش از جشنواره در حوزهها و رشتههای آموزشی:
1- قرائت؛ شامل رشتههای: روخوانی، تجويد، ترتيل و تحقيق(صوت ولحن)
2- حفظ؛ شامل رشتههای: موضوعی، ترتيبی
3- مفاهيم؛ شامل رشتههای: ترجمه لغات، درك مفهوم عبارات و تدبر
در سه سطح آموزشی: 1- مقدماتی 2- متوسطه 3- تخصصی و بر اساس نوع مخاطبان، در سه بخش: كودك، نوجوان و بزرگسال مطابق جدول ذيل برگزار خواهد شد:
زمانبندی بخش اول:
مهلت ثبت نام و ارسال فرمهای معرفی به همراه فيم اجرای شيوه: تا 25 دی
داوری اوليه: تا 5 بهمن
زمان برگزاری جشنواره: 11 و 12 بهمن 91
بخش دوم: فراخوان مقاله در دو محور موضوعی اصلی:
1- سيره پيامبر(ص) و اهل بيت(ع) در خصوص آموزش قرآن كريم
- الگوهای راهبردی تعليم و تعلّم قرآن كريم در سيره معصومان(ع)
- نظام آموزشی پيامبر(ص) و اهل بيت(ع) در خصوص آموزش قرآن به كودكان
- ويژگیهای مطلوب مربيان قرآنی از نظر آيات و روايات
- ميزان آشنايی مطلوب عموم مسلمانان با قرآن و ابعاد مختلف ارتباط با آن از قبيل: قرائت، حفظ، درك معنا، تدبر، توجه به معارف، انس، عمل و... از نظر شارع
- ميزان دخالت حاكميت در مسأله تعليم قرآن از منظر آيات و روايات
- سن مطلوب آغاز تعليم قرآن به كودكان از نظر روايات
- الزام در تعليم قرآن از نظر روايات
2- اصول و مبانی علمی آموزش قرآن كريم بر اساس مبانی تكنولوژی آموزشی
- چالشها و چشماندازهای مطلوب آموزش قرآن در نظام رسمی و غير رسمی كشور
- اصول و مبانی علمی آموزش قرآن كريم بر اساس متدهای نوين فنآوری آموزشی(تكنولوژی آموزشی)
- نقش و اهميت تعليم و تربيت قرآنی در شكلگيری صحيح شخصيت افراد بهويژه كودكان و نوجوانان
- دامنه و گستره آموزشهای قرآنی و الگوهای توسعه آن در نظام جمهوری اسلامی ايران
- ويژگیهای نظام آموزشی مطلوب قرآنی با عنايت به اقتضائات و نيازهای عصر حاضر
- راهكارهای ارتقای اثربخشی آموزشهای قرآنی به كودكان
- منابع و متون آموزشی مورد نياز در فرآيند آموزش قرآن كريم
زمانبندی بخش دوم:
اعلام و فراخوان عمومی: آذرماه 91
ارسال چكيده مقالات: تا تاريخ 15/11/91 (نيمه بهمن ماه 91)
زمان ارسال اصل مقالات: تا پايان فروردين 1392
زمان برگزاری اختتاميه: 26 و 27 ارديبهشت 92
شرايط شركت در جشنواره:
بخش اول: تمامی افراد حقيقی و يا حقوقی (اعم از مراكز، مؤسسات و...) دارای شيوه خاص و مدوّن در آموزش عمومی قرآن كريم در حوزههای آموزشی اعلام شده مطابق جدول فوق میتوانند در اين جشنواره شركت نمايند.
شركتكنندگان در اين بخش، پس از ثبت نام، مطابق «فرم معرفی شيوه آموزشی» به معرفی و ارائه اطلاعات فنی در خصوص شيوه آموزشی خود میپردازند. پس از تكميل و ارسال فرم معرفی به همراه فيلم ضبطشده اجرای شيوه به دبيرخانه جشنواره، شيوه آموزشی مذكور، توسط داوران هر حوزه آموزشی، بررسی و ارزيابی اوليه شده و نتايج آن در تاريخ مقرر به شركتكنندگان اعلام میشود. در نهايت، پذيرفتهشدگان جهت شركت در مراسم اختتاميه، به صورت رسمی از سوی دبيرخانه جشنواره دعوت خواهند شد و با حضور داوران و ساير كارشناسان و صاحبنظران به ارائه و معرفی شيوه آموزشی خود میپردازند و به سؤالات و نقدهای احتمالی آنان پاسخ خواهند داد. در پايان به طرحهای برگزيده جوايز نفيسی اهدا خواهد شد.
بخش دوم: كليه انديشمندان و صاحبنظران علاقهمند به حوزه آموزش قرآن كريم میتوانند بر اساس دو محور موضوعی اصلی و محورهای فرعی فوقالإشاره نسبت به ارسال مقالات خود اقدام نمايند.
نحوه ثبتنام:
واجدان شرايط جهت ثبتنام در جشنواره، لازم است به سايت www.Quranfestival.ir مراجعه نموده و پس از انتخاب گزينه جشنوارههای قرآنی و بخش شيوههای نوين آموزشی، ضمن تكميل و ارسال فرم معرفی شيوه آموزشی و فيلم اجرای شيوه با شرايط ذيلالذكر برای بخش اول و نيز ارسال مقالات خود جهت بخش دوم جشنواره، نسبت به ثبتنام خود در سايت اقدام كنند.
شرايط و ضوابط ضبط تصويری شيوه آموزشی:
1- ضبط برنامه در يك موقعيت آموزشی واقعی و با حضور قرآنآموزان صورت پذيرد.
2- كيفيت فيلم تدريس از نظر صدا و تصوير، مطلوب و به-صورت VCD در سه نسخه ارائه شود.
3- زمان برنامه ضبط شده حداقل 10 و حداكثر 15 دقيقه باشد.
4- نحوه ارسال فيلم، تنها به صورت پستی به نشانی دبيرخانه جشنواره: قم، خيابان صفاييه، كوچه 33، پلاك 6، كد پستی 3713711111 قابل انجام است.
شرايط نگارش و ارسال مقاله به دبيرخانه جشنواره:
- در ذيل آثار ارسالی، مشخصات كامل نويسنده، نشانی پستی، شماره تماس و نشانی الكترونيكی درج شود.
- چكيده مقالات ارائه شده كه مضمون آنها به عناوين پيشنهادی فراخوان نزديك باشد، با تأييد كميته علمی جشنواره پذيرفته خواهند شد.
- چكيده فارسی مقالات حداكثر در 150-200 واژه و واژگان كليدی (حداكثر 5-7) كلمه باشد.
- مقالات در كاغذ A4 ، محيط Word با قلم زر يا لوتوس در 15-25 صفحه 300 كلمهای تايپ شده و همراه لوح فشرده CD شامل فايل word و pdf از طريق سايت جشنواره و يا پست به دبيرخانه جشنواره ارسال شوند.
- مقالات ارائه شده نبايد قبلاً در ديگر همايشهای علمی يا مجلات و فصلنامههای پژوهشی ارائه و يا چاپ شده باشد.
- از صاحبان مقالات برگزيده، جهت ارائه گزيده آثار خود در اختتاميه جشنواره دعوت به عمل خواهد آمد.
نشانی دبيرخانه جشنواره:
قم-خيابان صفاييه-كوچه 33- پلاك 6 كد پستی3713711111
تلفكس: 7839474-0251