مصاحبه اختصاصی سایت فرهنگی مذهبی فلاح با حجةالاسلام مهدی پور

تاریخ مصاحبه : اذر ماه 1389
بازدید : 2744
زمان تقریبی مطالعه : 12 دقیقه
تاریخ : 12 آبان 1390
مصاحبه اختصاصی سایت فرهنگی مذهبی فلاح با حجةالاسلام مهدی پور

معرفی حجة الاسلام مهدی پور در مصاحبه اختصاصی سایت فرهنگی مذهبی فلاح با ایشان

بسم الله الرحمن الرحیم

سلام علیکم . در شروع سخن ایام سوگواری  حضرت ابا عبدالله الحسن علیه السلام و اصحاب با وفایشان خدمتتان تسلیت عرض می نمائیم و از اینکه وقتتان را در اختیار ما گذاشتید بسیار سپاسگزاریم .

به عنوان اولین سؤال بفرمائید که متولد چه سالی هستید و از چند سالگی وارد حوزه علمیه شدید ؟ چه عواملی سبب شد که به تحصیل در حوزه علاقه مند شوید ؟

بسم الله الرحمن الرحیم .من هم ایام عزای  امام حسین و یارانشان را تسلیت می گویم .عرض کنم که به برکت همین محرم و وجود روحانیونی که برای تبلیغ می آمدند و به دلیل همین مجالس عزای امام حسین (ع) و علاقه ای که در آن نسبت به اهل بیت (ع) بوجود می آید مجذوب وادی طلبگی شدم . من متولد سال 1331 می باشم و در سال پنجم یا ششم ابتدایی بود که موضوع انشائی به ما دادند که می خواهید در آینده چه کاره شوید ؟ من نوشتم که می خواهم شیخ شوم ، طلبه شوم  و یک شعری خودم نوشتم که :

              کنم تبلیغ من اسلام و دین را    رهانم از جهالت مؤمنین را

این اولین شعری است که در سال پنجم یا ششم ابتدایی  سرودم . بالاخره یکی دو سالی بود که که این علاقه  توی دلم بود و این طرف و آن طرف ابراز می شد . یک دائی والده داشتم به نام حاج رجبعلی که ایشان مرتب مشهد می رفتند و هر بار یک ماه می ماندند .یک بار خودشان نتوانستند بروند و پسرشان حاج حسنقلی رفتند و من هم با ایشان رفتم مشهد . ورود من به حوزه در سال 1347 بود . آن وقت حاج آقای فرحناکی به عنوان عالم می آمدند برای تبلیغ اینجا و مقدمات ارتباط من با حوزه را ایشان فراهم کردند و به لطف خدا در شرایطی که  بسیار سخت بود از نظر زندگی و مسکن و بالاخره همه چیز ، خدا خواست که در آن شرایط سخت  خودم را حفظ کنم . هیچ انگیزه مادی در آن شرایط برای طلبه شدن متصور نبود .در اینجا قبل از رفتن معلمهای مدرسه      می گفتند حیف است  استعدادت تلف شود بیا و همین درس جریان رسمی آموزش و پرورش را ادامه بده . ولی وقتی یک چیزی توی دل آدم می افتد ، یعنی می خواهم بگم که این راه را من بر اساس تعقل نرفتم بلکه در سنی بودم که بیشتر عاطفه و عشق من را به این راه کشید .

حدود دوسال و خرده ای مشهد بودم و در مدرسه سلیمان خان محل سکونتم بود و برای تحصیل به مدرسه حضرت آیت الله العظمی میلانی  می رفتم . آنجا جزء اولین مدارسی بود که ایشان راه اندازی کرده بودند و در سطوح مختلف ابتدائی تا عالی  طلبه داشت . کلیه برنامه ریزیها و تامین بودجه مدرسه توسط آیت الله میلانی انجام می شد .

س- بفرمائید که برجسته ترین اساتیدی که در مشهد و قم در خدمتشان بودید چه کسانی بودند ؟

در مشهد که بیشتر دوره ادبیات عرب را طلبه ها می خواندند . آقای حجت هاشمی خراسانی که ازشاگردان ادیب نیشابوری و یک استاد برجسته ادبیات در مشهد بودند ، درسهای صرف و نحو و بیان و بدیع و عروض  را ایشان تدریس می کرد ند و ایشان از هر طلبه ای ماهیانه بین 5 ریال تا یک تومان به عنوان حق التحصیل      می گرفتند  و تدریس می کردند . حق الزحمه اساتید در دروس اصلی حوزه ازطرف آیت الله میلانی تامین میشد . اما درسهای آزادی که توی حوزه بود مانند دانشگاه آزاد امروز  خودمان پول می دادیم  و آن استاد هم از جایی دیگر تامین نمی شد و با همین حق التحصیل طلبه ها که پرداخت می کردند  زندگی اش را تامین می کرد و خیلی استاد منظم و دقیقی بود .

درقم با الطاف خداوند زمینه ای فراهم شد که در مدرسه علمیه حقانی ادامه تحصیل دادم و این مدرسه نیز به نحوی مورد حمایت مالی حضرت آیت الله العظمی میلانی بود و همچنین برخی از مریدان ایشان در تهران تامین کننده مالی این مدرسه بودند .برنامه ریزی علمی آن توسط آیت الله شهید بهشتی و آیت الله مصباح یزدی  و شهید قدوسی و آیت الله جنتی  بود . تدریس از همان اول با آیت الله جنتی بود و برخی دروس را مرحوم شهید قدوسی که از شاگردان حضرت امام (ره) بودند  تدریس می کردند . تفسیر با آیت الله مصباح یزدی بود و درس اخلاق هم بزرگانی مانند آیت الله مشکینی و همچنین آیت الله خزعلی  می آمدند . فقه و اصول را قسمتی آیت الله شیخ حسن طاهری خرم آبادی و قسمت اعظمش را آیت الله جنتی  تدریس می کردند . تحقیق فقهی  در تدریس فقه و شرح لمعه را آیت الله جنتی در همان مراحل متوسط یاد می دادند و در پرورش نیرو ایشان خیلی جدی بودند که حتی وقتی ما سطح را می خواندیم  می گفتند بروید ادله اجتهادی آن را هم بیاورید . و از این نظر هم شهید قدوسی و هم آیت الله جنتی  ،و هم از نظر اخلاقی تاثیر گذار بودند و هم از نظر نظم در کار تحصیل .

شهید قدوسی اساتیدی را که چند دقیقه دیر می آمدند . جلو آنها ساعتش را نگاه می کرد و بازاء همین چند دقیه از حقوق آنها کم می کرد و خیلی در این مورد دقیق بود و با حفظ احترام آنها می خواست در عمل به آنها نشان دهد که چون تاخیر داشته اید باید از حقوقتان کم شود .

بیشترین تاثیر را در زندگی علمی بنده آیت الله جنتی و آیت الله مصباح یزدی داشتند .

 

س- حاج آقا   به مصداق حدیث شریف (( اطلب العلم من المهد الی اللحد )) آیا علاوه بر مطالعات شخصیتان در حال حاضر خدمت اساتیدی برای کسب علم حضور پیدا می کنید ؟

عرض شود که الان من خیلی توفیق  حضور منظم در درس اساتید را ندارم . الان بیشتر یا حالت پژوهش محتوایی است و یا حضور در کنفرانسهای علمی و جلساتی که اساتید به صورت مقطعی دارند .

س-در حال حاضر فعالیتهای شما بیشتر به قسمتهایی مربوط می شود ؟

عرض شود که الان بیشترین کار مارا فعالیتهای فرهنگی می گیرد  کارهای پژوهشی مختلفی  مانند پژوهشکده امر به معروف و نهی از منکر که برای کارهای پژوهشی آنها عضو جریان این پژوهشکده ام و کارهای پژوهشی در پژوهشکده باقر العلوم که مربوط به زندگی ابرار ، دیدار با ابرار ، گلشن ابرار و دولت ابرار است و حدود ده سالی  من مستقیما مسئولیت آنحا را به عهده داشتم و الان هم گرچه از این نهاد منتقل شدم به فعالیتهای  فرهنگی آستانه  ولی کنترل فعالیتهای پژوهشی آن در رابطه با زندگی علماء بر عهده من باقی است .آنجا در زمینه زندگی علماء شیعه از زمان غیبت کبری به بعد تا مرحوم امام دنبال می شود و حدود 8 جلد از گلشن ابرار چاپ شده و مربوط به علمای شیعه از غیبت کبری تا امام مورد توجه بوده است و اخیرا علمای بعدی هم اضافه شده است .  

س- بفرمائید که تدریس هم دارید؟

 در مرکز جهانی علوم اسلامی که حالا جامعةالمصطفی شناخته می شود مدت زیادی تدریس تاریخ اسلام ، اخلاق  داشتم در جامعةالزهرا نیزتدریس داشتم ولی اخیرا بیشتر به کارهای پژوهشی مشغولم .

س- علاقه مندانی که می خواهند آثار شمارا مطالعه نمایند بیشتر به چه مجلات و ... باید مراجعه نمایند ؟

یک سری کارهای پژوهشی که هست .سرمقالات نشریه مبلغان تقریبا حدود 80 تا 90 درصد آن مال بنده است . مجله دیگری هست به نام آیینه رشد که مربوط به ستاد امر به معروف است برخی از مقالات آنجا منتشر        می شود . نشریه فرهنگ کوثر هم که الان تقریبا همه امورآن به عهده اینجانب است و سردبیر آن هستم ، مقالاتی را می نویسم .

س- بفرمائید که نظرتان راجع به فضای مجازی اینترنت چیست و چه راهکارهایی برای استفاده بهتر از این امکانات  پیشنهادمی کنید ؟

یکی از بهترین نعمتهای خدا در عصر ما همین امکانات اینترنتی است که میتوان از طریق آن  به معارف قرآنی و اسلامی و حدیث و غیره  به راحتی دسترسی پیدا کنیم وهم  آن را ارسال کنیم و دیگران را بهره مند کنیم .این یک زمینه بسیار ارزشمند است که خداوند در اختیار ما قرار داده است . البته به صورت یک شمشیر دو دم است که دشمن هم می تواند از آن استفاده کند و ما که دیر با این ابزار آشنا شدیم برای این که بتوانیم مقابله کنیم در مرحله بکار گیری باید دقیقتر و سریعتر و با انرژی بیشتری در مسائل اسلامی و اجتماعی و علمی در کشورمان از آن استفاده  نمائیم .

س- همان طور که مستحضر هستید سایت فرهنگی مذهبی فلاح به عنوان اولین سایت فرهنگی مذهبی بخش دستگردان حدود 4 ماه است شروع به کار کرده است برای بهتر شدن و بالا بردن کیفیت آن چه توصیه هایی دارید ؟

عرض شود که سایتها و وبلاگهای مذهبی که در کشور است همه اش یک امید و نوید آینده بهتری برای جامعه اسلامی  ما دارد و الحمدلله تولد این سایتهای فرهنگی مذهبی ورشته های گوناگون دیگر هم امید بخش است و مارا خوشحال می کند و امیدواریم که بالاخره نسل آینده با استفاده از این امکانات خیلی تأثیر گزار تر شود.

بازکردن پایگاه برای عرضه خودش یک توفیق است  اما بعضی از سایتها محتوای کافی را ندارد . گاهی قالبی که عرضه می شود جذاب نیست برای استفاده بهتر از این سایتها چند نکته را باید مورد توجه قرار دهیم .

-          مطالبی را که می آوریم باید مطالب محکم و مستدل و منطقی باشد که جایگاه سایت در ذهن و فکر جامعه به عنوان یک مرکز علمی معتبر  شناخته شود . اگر ضعیف و قوی و راست و دروغ وارد جریان شود از اعتبار لازم به تدریج  می افتد . اگر کم هم مطلب می گذاریم و مطالب ما ارزشمند و معتبر و مناسب باشد این از کثرت مطالب بهتر است .

-          -نکته دیگر این است که ما حتی الامکان بتوانیم تولید کنیم  الان سایتها و وبلاگها 90 درصد از همدیگر می گیرند . البته خود نشر مثبت هم دارای ارزش است . شکی نیست که اگر توی یک وبلاگ ناشناخته یک مطالب خوب بود . یک سایت و وبلاگ دیگر آز آن بگیرد و به دیگران معرفی کند ، این کار ارزشمند است . اما مهمتر از کار تبلیغی کار تولیدیمعارف  است که مطالب نو ارائه دهد . مثلا شما در این منطقه که خطه شعرا و خطه شاعر پروری است و شعرای خوب و جالبی از اهل ادب و فرهنگیان در این منطقه آدم می بیند که این در حقیقت ناب است و جایی هنوز نشر پیدا نکرده است . اگر همین مجموعه اشعار ولائی جوانان و فرهنگیان که اطلاعات خوب و ادبیات خوبی دارند  گرد آوری شود و در مناسبتهای مذهبی در سایت  ارائه گردد در واقع می شود امکانات تغذیه خوبی برای صدا و سیما و سایر رسانه ها و سایتهای دیگر و مطالب نوی می توانید برای همه از طریق سایتتان بفرستید .البته اگر محققینی هم دسترسی داشتید که از آنها در کارهای تحقیقی دیگر هم بگیرید به جای خودش ارزشمند است . باتوجه به امکانات محدودیکه در اینجا وجود دارد حداقلش در زمینه تبلیغ معارف     می توانیدخیلی کمک کنید .مطالب خوب را در هرجایی می بینید بگیرید و در این سایت عین آن را بیاورید و یا ارجاع دهید .

-          یک قسمت هم به کارگرفتن دانش آموزان علاقه مند  و وادار کردن به اینکه در این زمینه ها تحقیق کنند و تحقیقات آنها را در این جریان بیاورید که هم موجب تشویق آنها می شود و هم در پرورش نیروی جوان محقق که در آینده تامین کننده این سایتهای مذهبی  عموما باشند کمک می کند و این کار بسیار ارزشمندی است .

س- در خصوص رشد و توسعه فرهنگی  بخش دستگردان  چنانچه توصیه هایی برای مردم و مسئولین دارید بفرمائید ؟

- من فکر می کنم که جلسات هماهنگی نیروهای فرهنگی در منطقه باید توسعه پیدا کند . فرهنگیان دلسوز و متدین جلساتی رادر قالب جاسات قرآنی و یا شعر و ادب  ولائی و غیره می توانند داشته باشند . حضور اینها در کنار هم یکی از کارهای مهم است .

از برنامه ریزیهای کلان برای منطقه این است که مساجد اینجا فقط اختصاص به مناسبتهای  ماه محرم و صفر پیدا نکند . فرهنگیان منطقه بتوانند به صورت مرتب به مساجد سر بزنند ، جلسه بگذارند و جوانها را جذب کنند و آنها را بکار گیرند و حاصل کارهای آنها را توی این سایتها بریزند  تا آنها هم احساس شخصیت کنند  و هماهنگی نیروهای مذهبی مهمترین گام در این منطقه است .

-          ارائه خدمات فرهنگی  و این در حقیقت نیاز دارد به بودجه فرهنگی که مسئولین عالی ما برای این کارها می گذارند

-          هماهنگی بین مساجد و نیروها در سطح بخش ، مثلا اگر 30 مسجد  در این بخش فعال باشد و این 30 مسجد با هم متحد شوند و در هر ماه در یکی از این مساجد یک برنامه مذهبی عمومی  فراگیر  داشته باشند  و بر اساس برنامه ای که انجام می شود اعلام کنند که این برنامه فرهنگی در فلان روستا است هم مناسبتهای مذهبی را عملا پوشش می دهند و هم نسل جوان را جذب مساجد می کنند . البته پذیرائی لازم دارد ، تبلیغات  می خواهد و تشویقهایی باید انجام شود که هزینه های آن را باید مسئولین عالی استان و شهرستان و بخش  حمایت کنند . و نسل جوان را بتوانیم جذب کنیم به سمت دین و دانش و خدمات اجتماعی . این مسائل نیازدارد به حمایت و هماهنگی  امام جمعه  محترم و روحانیونی که در بخش وجود دارند و فرهنگیان متدین که الحمدلله در اینجا وجود دارند. این هماهنگیها می تواند مساجد شهر و بخش  را به عنوان محور قرار دهد تا هم نماز جماعت احیاء شود و هم دانش آموزان به دلیل یک همایش جدید در شهرشان ، در مساجد اجتماع کنند و هم دیگران به دلیل یک گردش علمی که عملا ازاین روستا به آن روستا و محله انجام می شود مجذوب این جلسات می شوند . خوراک فکری مناسب باید توسط فرهنگیان و روحانیون معظمی که هستند به اینها داده شود .  من فکر می کنم این کار سبب سلامت روحی و اخلاقی جوانان و امیدواری در قشر عظیمی از مردم می شود و هزینه چندانی نسبت به هزینه های کلان دیگر که گاهی برای برخی از همایشها می گذارند  نخواهد داشت . با این امکانات نسبتا محدود می توان مردم منطقه را با دین و قرآن و نماز آشنا کرد و باید از این ابزارهای جدید هم در خدمت مسائل اجتماعی و اخلاقی بکار گیریم .

 

دیدگاه های کاربران

هیچ دیدگاهی برای این مطلب وارد نشده است!

ارسال دیدگاه

مطالب و مقالات مرتبط

عناوین برخی از تالیفات و مقالات حضرت حجة الاسلام مهدی پور
هیئتهای مذهبی بخش دستگردان در روز تاسوعای حسینی در شهر عشق آباد گرد هم آمدند و به عزاداری پرداختند
همایش بزرگ عزاداران حسینی هیئت های مذهبی بخش دستگردان به مانند سال های قبل در روز تاسوعا برگزار شد
شهید محمد علی پور
تجلیل از قرآن آموزان برتر آزمونهای گذشته در مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت منهاج عشق آباد
میراث فرهنگی بخش دستگردان
آب، بهداشت و راه ارتباطي مهمترين مشکل بزرگترين منطقه عشايري استان
برگزاری همایش پیاده روی در عشق آباد
مطالبات مردم بخش دستگردان در نام امام جمعه به رئیس جمهور
عزاداري ارتحال پيامبر اكرم (ص) ، امام حسن مجتبي (ع) و امام رضا (ع) در عشق آباد به روايت تصوير
خاطره معلمی از یک روز سرد زمستانی
برگزاري دوره تخصصي تربيت مربي قرآني كودك در طبس
درخشش حافظان قرآن مؤسسه منهاج عشق آباد يزد در آزمون حفظ و مفاهيم قرآن ارشاد
پيشرفت فيزيكي مطلوب خانه و دفتر امام جمعه عشق آباد
جلسه هيئت مؤسس دانشگاه پيام نور عشق آباد برگزار شد
جلسه آموزش قرآئت و صوت و لحن قرآن اين هفته مورد بازديد امام جمعه موقت عشق آباد و رئيس آموزش و پرورش منطقه قرار گرفت
اعلام رتبه بندی شهرستانهای استان یزد درکنکور سراسری 91
باردهي دوباره يك درخت انگور در فصل پاييز در بخش دستگردان
تعزیه هودر از نگاه دوربین
تعزيه عشق آّباد از نگاه دوربين

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی