سالروز شهادت امام حسن عسکری (ع)برامام زمان (عج)و عموم شیعیان تسلیت باد

بازدید : 2536
زمان تقریبی مطالعه : 4 دقیقه
تاریخ : 09 دی 1393
سالروز شهادت امام حسن عسکری (ع)برامام زمان (عج)و عموم شیعیان تسلیت باد
 

شهادت امام (عليه‏السلام)

امام حسن عسكرى - عليه‏السلام - را نزد طاغوت عباسى (((معتمد))) آوردند. او كه از احترام جميع طبقات مردم به امام و مقدم داشتن ايشان بر تمام علويان و عباسيان به تنگ آمده بود و از شنيدن فضائل حضرت مالامال از كينه شده بود، تصميم گرفت ايشان را به شهادت برساند. لذا زهرى كشنده به امام خوراند كه بر اثر آن، بدن حضرت رنجه گشت و ايشان بسترى شدند، اما با همه درد و آلام جسمانى صبورانه كار خود را به خداوند واگذار كردند(568).

هراس حكومت‏

حكومت عباسى بشدت از به خطر افتادن سلامتى حضرت بيمناك شد، معتمد به پنج تن از افراد مورد اعتماد و دولتمداران از جمله (((نحرير))) دستور داد پيوسته در خانه امام باشد و او را در جريان تمام رويدادها قرار دهند و هر اتفاقى مى‏افتد به او برسانند. همچنين يك تيم از پزشكان را مسؤول بازديد صبح و عصر از حضرت كرد تا از حال جسمانى ايشان باخبر گردد! دو روز بعد بر اثر سخت شدن حال حضرت به پزشكان دستور داد ايشان را ترك نكنند و در خانه ايشان بمانند(569).

به سوى فردوس برين‏

حال امام - عليه‏السلام - سخت گشت و پزشكان از ايشان نوميد شدند. مرگ شتابان به ايشان نزديك مى‏شد. حضرت به ياد خدا، دعا و تلاوت قرآن مشغول بودند و خواستار قرب به ساحت الهى بودند. به طرف قبله متوجه شدند و آيات خدا بر زبانشان جارى بود كه روحشان - روح مطهر و بى‏مانندشان - به آسمان پرواز كرد و چونان بهترين عزيزى مورد استقبال ملائكه خداوندى قرار گرفت.

مرگ امام بزرگترين فاجعه براى مسلمانان آن روز بود. آنان رهبر، پيش كسوت و مصلحى كه به يتيمان، ضعيفان و فقيران توجهى تمام داشت از دست داده بودند. صيحه از خانه امام بلند شد و صداى گريه و مويه زنان و مردان علوى به آسمان برخاست.

غسل و كفن‏

پيكر پاك امام را غسل دادند. كفن كردند و براى نماز آوردند. ابوعيسى فرزند متوكل به دستور معتمد جلو افتاد و بر جسد ايشان نماز خواند. پس از پايان نماز كفن را از رخسار امام كنار زد و به علويان و عباسيان، سرداران سپاه، دبيران ديوان، رئيسان ادارات دولتى، قاضيان و پزشكان نشان داد و گفت:

(((اين حسن بن على بن محمد بن على الرضا - عليهم‏السلام - است كه به مرگ طبيعى در بستر خود و در برابر كارگزاران اميرالمؤمنين و افراد مورد اعتماد مانند فلانى و فلانى اين قاضيان و پزشكان، جان سپرده است!))).

سپس چهره شريف ايشان را پوشاند(570).

تشييع كنندگان‏

خبر دهشتبار چون صاعقه سامرا را از خود بى‏خود كرد. مسلمانان گريان و نالان به سوى خانه امام شتافتند. ادارات دولتى و محلات تجارى تعطيل گشتند و بازارها بسته شدند. گويى قيامت در سامرا بپا شده بود(571). هرگز تاريخ اين شهر چنين تشييعى را ديگر به خود نديد. همه مردم از طبقات مختلف با گرايشهاى گوناگون در حالى كه فضائل حضرت را يادآورى مى‏كردند و با حسرت از فقدان ايشان و خسارتى كه متوجه مسلمانان شده بود سخن مى‏گفتند، در مراسم تشييع شركت كردند.

آخرين منزل: پيكر مقدس حضرت را در ميان انبوه تكبير و تعظيم به آرامگاه ابدى آوردند و ايشان را در منزلشان در كنار پدرش امام هادى - عليهماالسلام - دفن كردند و با آن صفحه درخشانى از صفحات رسالت اسلامى و پاره جگر پيامبر اكرم - صلى اللّه عليه و آله - را به خاك سپردند.

سامرا دو ماه شب چهارده از امامان مسلمين و رهبران آنان را در خود جاى داده است و در طليعه اماكن مقدس قرار دارد. مسلمانان از نقاط مختلف جهان با شيفتگى قصد اين دو بارگاه مى‏كنند و آنجا هميشه مملو از دلباختگان اهل بيت است. الناصر لدين اللّه، خليفه عباسى به زيارت اين دو مرقد شتافت. پس از آن يكى از وزيران به او گفت به زيارت گورهاى پدرانش، خلفاى عباسى نيز برود. او پذيرفت و به محل قبور آنان رفت و ديد تاريك است و زاغان در آن جا گرفته‏اند و از شدت كثافت و پليدى به زباله‏دان بدل شده است و گوياى ستمگرى آنان است. وزير از خليفه خواست به آبادانى آنجا همت كند و با خرج اموالى، وضع آشفته آنجا را سامان دهد تا زائران آنجا را نيز قصد كنند. ناصر جوابى دندانشكن و مبتنى بر واقع بر او داد و گفت:

افسوس كمترين سودى ندارد و بى‏نتيجه است.

- چرا، اى اميرالمؤمنين؟.

- آيا به شكوفايى قبور امامان اطهار توجه كردى؟.

- آرى.

- مى‏دانى تفاوت در چيست؟.

- نه.

- پدرانم به شيطان متصل شدند و اين بزرگواران به خداوند و آنچه براى خداست ماندگار است ولى هر چه متعلق به شيطان باشد فانى و نابود شدنى است‏(572).

اين سخن، حقيقتى است ترديد ناپذير. مراقد امامان براى هميشه نمادهاى عظمت و جاودانگى را بر دوش دارند. به هر حال، سادات علوى، عباسيان و جعفر برادر امام بر كنار قبر ايستاده بودند و توده‏هاى عزادار، دسته دسته به تسليت گويى مى‏آمدند و اظهار همدردى مى‏كردند. آنان نيز از مردم تشكر مى‏كردند. سپس مردم با قلبى داغدار و اندوهى وصف ناپذير از فقدان امام پراكنده شدند.

عمر امام - عليه‏السلام -: امام در آستانه زندگى و در اوج شكوفايى، در 28 سالگى درگذشتند(573).

سال وفات: امام حسن عسكرى - عليه‏السلام - در هشتم ماه ربيع الاول سال‏(574) 260 ه از جهان رحلت كرد(575).

دیدگاه های کاربران

هیچ دیدگاهی برای این مطلب وارد نشده است!

ارسال دیدگاه

مطالب و مقالات مرتبط

سالروز ولادت سراسر سعادت باب الحوائج حضرت امام موسی کاظم (ع) بر عموم شیعیان مبارک باد .
ارتحال عالم ربانی جضرت آیت الله مهدوی کنی بر عموم شیعیان تسلیت باد
ارتحال جانسوز نبی مکرم اسلام {ص} و شهادت کریم اهل بیت حضرت امام جسن مجتبی (ع)و امام مهربانیها حضرت امام رضا (ع) بر شیعیان تسلیت باد
سالروز وفات حضرت ام البنین (س) بر شیعیان تسلیت باد
شهادت ام ابیها حضرت فاطمه (س) بر شیعیان تسلیت باد
هفتم ذی‌الحجه سالروز شهادت جانسوز پنجمین پیشوای مؤمنان، امام محمد باقر(ع) بر همه پیروان آن حضرت تسلیت باد.
سالروز شهادت صحابی بزرگ حضرت علی (ع) میثم تمار تسلیت باد
ارتحال عالم ربانی حضرت آیت الله العظمی سید عزالدین زنجانی بر شیعیان تسلیت باد
میلاد با سعادت کریم اهل بیت (ع) حضرت امام حسن مجتبی (ع) بر شیعیان مبارک باد
اربعین شهادت حضرت ابی عبدالله الحسین (ع) برشیعیان تسلیت باد
همزمان با سالروز شهادت امام جعفر صادق(ع) حضرات آیات وحید خراسانی و صافی گلپایگانی از مراجع تقلید با پای پیاده در جمع هیأت‌های عزاداری حضور پیدا کردند.
میلاد سارسر نور حضرت ثامن الحجج علی بن موسی الرضا علیه السلام بر شیعیان مبارک باد
میلاد سراسر نور بانوی دوعالم حضرت فاطمه (س) ، روز مادر و روز زن برعموم شیعیان مبارک باد
سالروز ارسال پیام تاریخی امام راحل (ره) به گورباچوف گرامی باد
حلول ماه ماتم وعزا (محرم) بر دلباختگان و عزاداران حسینی تسلیت باد
27 آذر سالروز شهادت دکتر مفتح و روز وحدت حوزه و دانشگاه را گرامی می داریم
سالروز شکست آمریکا در صحرای طبس بر ملت ایران مبارک باد
19 ديماه سالروز قيام مردم قم درسال 1356 گرامي باد
سالروز جماسه بزرگ 9 ديماه 88 گرامي باد
سالروز ولادت حضرت عيسي مسيح (ع) بر پيروان توحيد بويژه مسيحيان مبارك باد

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی