نمونه سوالات تفسیر سوره انسان

نمونه سوالات تفسیر

برای فهم راحتر مطالب مربوط به تفسیر سوره انسان سوالات طراحی شده است
بازدید : 108
زمان تقریبی مطالعه : 13 دقیقه
تاریخ : 04 آذر 1403
نمونه سوالات  تفسیر

برای فهم بهتر و آسانتر نمونه سوالاتی تهیه شده است که انشاءالله سوالات  آزمون پایانی هم از بین همین نمونه سوالات با تغیرات اندک ( مثل جابجایی گزینه ها )  انتخاب خواهد شد .

هدف یادگیری معارفی از سوره است نه سختگیری

نمونه سوالات تفسیر سوره انسان

آیات بخش اول

1-با توجه به محتوای سوره انسان شأن نزول آیات کدام بخش در باره اهل بیت علیهم السلام می باشد ؟

الف- بخش اول

ب- بخش دوم

ج- بخش سوم

د- بخش چهارم

 

2- درخصوص مکی  یا مدنی بودن سوره انسان نظر اجماع علما و مفسران شیعه چیست ؟

الف- مدنی است

ب- مکی است

ج-همه یا حداقل قسمتى از آیات آغاز سوره که مقام ابرار و اعمال صالح آنها را بیان مى کند در «مدینه» نازل شده

د-همه یا حداقل قسمتى از آیات آغاز سوره که مقام ابرار و اعمال صالح آنها را بیان مى کند در «مکه» نازل شده

 

3-ترجمه صحیح آیه «إِنّا هَدَیْناهُ السَّبِیلَ إِمّا شاکِراً وَ إِمّا کَفُوراً» چیست ؟

الف- ما راه را به او نشان دادیم، خواه شاکر باشد (و پذیرا گردد) یا ناسپاس.

ب- ما راه را به او نشان دادیم، خواه ناسپاس باشد یا شاکر

ج- ما انسان را به دو راه شکر و ناسپاسی هدایت کردیم اختیار با اوست

د- ما راه را به او نشان دادیم، ولیانسان موجودی ناسپاس است .

 

4-در خصوص عبارت «لَمْ یَکُنْ شَیْئاً مَذْکُوراً » سخن امام باقر (ع) چیست ؟

الف -«انسان در «علم خدا» مذکور بود، هر چند در «عالم خلق» مذکور نبود»

ب-«انسان در «عالم خلق » مذکور بود، هر چند در «علم خدا» مذکور نبود»

ج-« منظوراز مذکور نبودن انسان این است که وجود نداشت »

د- انسان را خدا خلق کرد در حالی که هیچ چیز دیگری نبود »

 

 

5-منظور از «  نَبْتَلِیهِ » در عبارت  « نَبْتَلِیهِ فَجَعَلْناهُ سَمِیعاً بَصِیراً» چیست ؟

 

الف- یعنی اورا به بلا گرفتار کردیم 

ب-یعنی خلقت  اورا آراستیم 

ج-اشاره به مشکلاتی دارد که انسان در زندگی با آن مواجه خواهد بود .

د- اشاره به رسیدن انسان به مقام «تکلیف، تعهد، مسئولیت، آزمایش و امتحان» است

 

6-با توجه به آیه «إِنّا هَدَیْناهُ السَّبِیلَ إِمّا شاکِراً وَ إِمّا کَفُوراً» سه مسأله مهم و سرنوشت سازی که دراین آیه برای انسان  وجود دارد چیست ؟

الف- خلقت انسان – شکرگزاری – ناسپاسی

ب- هدایت – شکرگزاری – ناسپاسی

ج- تکلیف- هدایت – آزادی اراده و اختیار

د- تکلیف – هدایت – شکرگزاری و ناسپاسی

 

7-در آیه (إِنّا خَلَقْنَا الْإِنْسانَ مِنْ نُطْفَة أَمْشاج نَبْتَلِیهِ فَجَعَلْناهُ سَمِیعاً بَصِیراً)به کدام ابزارهای شناخت اشاره شده است ؟

الف- استعدادهای نهفته در نطفه

ب- گوش و چشم

ج- قلب و عقل

د- هیچ کدام

 

8-معنای کلمات سَلاسِلْ وَ أَغْلالً وَ سَعِیر به ترتیب عبارتند از :

الف- حلقه ها – زنجیرها – آتش جهنم

ب- زنجیرها – حلقه ها – آتش جهنم

ج- راهها – گمراهی ها – جهنم

د- گمراهی – راه ها – سختی ها

 

 

 

9-شأن نزول آیات 5 تا 22 در باره چه موضوعی است ؟

الف- ( حضرت علی ، حضرت فاطمه و امام حسن و امام حسین ) علیهم السلام

ب- همه امامان شیعه

ج- درموضوع خلقت انسان و نعمتهای بهشتی

د-درباره نذر و وفای به آن است

 

 

10-ترجمه صحیح عبارت «یَوْماً  کانَ شَرُّهُ مُسْتَطِیراً » چیست ؟

الف- روزى که شرّ و عذابش بزرگ است.

ب- روزى که شرّ و عذابش گسترده است

ج- جایی که شرّ و عذابش سخت است

د- جایی که شرّ و عذابش گسترده است

 

11-با توجه به مفاهیم آیه «وَ یُطْعِمُونَ الطَّعامَ عَلى حُبِّهِ مِسْکِیناً وَ یَتِیماً وَ أَسِیراً » کدام گزینه صحیح نمی باشد ؟

الف - « عَلى حُبِّهِ » یعنی خودشان به آن غذا نیازمند بودند ولی انفاق کردند

ب-یکى از بهترین اعمال، اطعام محرومان و نیازمندان مسلمان است

ج-یکى از بهترین اعمال، اطعام محرومان و نیازمندان است

د- کلمه « أَسِیراً » نشان می دهد که آیه در مدینه ودرزمان حکومت اسلامی نازل شده است .

 

12-با توجه به آنچه در تفسیر آمده است چهارمین عمل برجسته ابرار در سوره انسان چه چیزی برشمرده است ؟

الف- اطعام کردن فقیرو یتیم و اسیر

ب- اخلاص

ج- اطعام کردن با توجه به اینکه خودشان نیاز داشتند

د- وفای به نذری که کرده بودند

 

13-منظور از «وجه اللّه»در آیه « إِنَّما نُطْعِمُکُمْ لِوَجْهِ اللّهِ....» چیست ؟

الف – ذات خداوند     

ب- صورت خدا            

ج- رضای خدا      

  د- راه خدا

 

 

14-ترجمه صحیح آیه (إِنّا نَخافُ مِنْ رَبِّنا یَوْماً عَبُوساً قَمْطَرِیراً) چیست ؟

الف- ما از پروردگارمان خائفیم در آن روزى که عبوس و بزرگ است!

ب-ما از پروردگارمان نمی ترسیم  در آن روزى که عبوس و سخت است!

ج-ما از پروردگارمان خائفیم در آن روزى که دردناک و سخت است!

د-ما از پروردگارمان خائفیم در آن روزى که عبوس و سخت است!

15-بهشت و لباس هاى حریر (بهشتى) در برابر چه چیزی به ابرار ا پاداش مى دهند؟

الف- وفای به عهد و نذر

ب- عبادات خالص

ج-  صبر و شکیبایی

د- اطعام گرسنگان

 

16-  منظور از عبارت « لا یَرَوْنَ فِیها شَمْساً » چیست ؟

الف- در بهشت خورشید وجود ندارد

ب-تابش ناراحت کننده خورشید وجود ندارد.

ج- خورشید فقط در عالم دنیا است

د-  به خاطر درختان نور خورشید را نمی بینند

 

17-ترجمه لغات (أَکْواب –قواریر –فِضَّة ) چیست

الف- ظرفها – بلورین – نقره

ب- بلورین – ظرفها – طلا

ج- تختها – ظرفها – نقره

د- ظرفها- طلا- نقره

 

18- (کانَ مِزاجُها زَنْجَبِیلاً ) یعنی ............

الف-  کسی که مزاجش گرم است

ب- بوی زنجبیل می دهد

ج- با زنجبیل آمیخته شده است

د- از زنجبیل  است

 

19- کدام گزینه در باره (سلسبیل) درست نیست ؟

الف- نام چشمه اى در بهشت است

ب- نوشیدنى بهشتی  بسیار لذیذ

ج-شراب طهورى است که با زنجبیل آمیخته شده است

د -شراب طهورى است که با کافورآمیخته شده است

 

20- (وِلْدانٌ مُخَلَّدُونَ ) چه کسانی هستند ؟

الف- انسانهایی که در بهشت جاویدانند

ب- نوجوانانى جاودانى

ج- مرواریدهای  پراکنده اند

د- فرزندان خوب انسانهای بهشتی

 

21- با توجه به حدیث امام صادق (ع) منظور از ملک کبیر در آیه «وَ إِذا رَأَیْتَ ثَمَّ رَأَیْتَ نَعِیماً وَ مُلْکاً کَبِیراً » چیست ؟

الف- ملکى است که هرگز زائل نمى شود و فنا نمى پذیرد

ب-ملکى است که خیلی وسیع و گسترده است

ج- ملکی است که بهشتیان هر چه اراده کنند به آن دست مى یابند

د- ملکى است که نعمتهای زیادی دارد

 

22- فرق « سُندُس » و « إِسْتَبْرَقٌ» در چیست ؟

الف- سندس از حریر(ابریشم ) است و استبرق از پشم

ب- «سُنْدُس» پارچه ابریشمین نازک و «اِسْتَبْرَقَ» پارچه ابریشمین ضخیم است،

ج- «سُنْدُس» پارچه ابریشمی ضخیم  و «اِسْتَبْرَقَ» پارچه ابریشمین نازک است

د-  «سُنْدُس» پارچه ابریشمی نازک  و «اِسْتَبْرَقَ» پارچه پنبه ای  نازک است

 

23-کدام مفهوم درباره   « (وَ سَقاهُمْ رَبُّهُمْ شَراباً طَهُوراً) درست نیست  ؟

الف-نشئه این شراب طهور از هر نعمتى برتر، و از هر موهبتى بالاتر است برای اینکه ساقی خداست .

ب- نشئه این شراب طهور از هر نعمتى برتر، و از هر موهبتى بالاتر است چون طهور هم پاک و هم پاک کننده است

ج-لطفى که در این آیه و در این نعمت نهفته است از همه برتر و بالاتر است.

د-شرابی است که خداوند برای  انسانهای آلوده ای که به  بهشت می روند آفریده تا آنها را پاک کند .

 

24- مهمترین برداشتی که از آیه (إِنَّ هذا کانَ لَکُمْ جَزاءً وَ کانَ سَعْیُکُمْ مَشْکُوراً).می شود چیست ؟

الف-این مواهب و پاداش هاى عظیم را بى حساب مى دهند

ب- اینها همه جزاى سعى و عمل، پاداش مجاهدت ها، خودسازى ها و چشم پوشى از گناه است

ج- اینها همه پاداش انسانهای شکرگزار در دنیا می باشد

د- اگر دربهشت هم اعمال خوبی انجام دهند پاداش تلاششان را می گیرند

 

25-ترجمه صحیح عبارت «وَ دانِیَةً عَلَیْهِمْ ظِلالُها » چیست ؟

الف-و در حالى است که سایه هاى درختان بهشتى بر آنها فرو افتاده

ب- و در حالى است که سایه هاى درختان بهشتى سنگین است

ج- نور خورشید  با توجه به سایه درختان ناراحت کننده نیست

د- سایه عرش خدا بر سر آنها فرو افتاده است

26- معانی کلمات (أَرائِک- ثِیاب –زمهریر ) به ترتیب عبارتند از .....

الف- تختها – ظرفها – گرما

ب- تختها – لباسها – سرما

ج- پشتیها – تختها – سرما

د- پرقدرت – لباس – سرما

 

27- دستور خداوند به پیامبر (ص) مبنی بر صبر و استقامت در راه تبلیغ دین و اطاعت نکردن از گنهکاران و کافران در گدام آیه سوره انسان آمده است ؟

الف- آیه 23

ب- آیه 24

ج- آیه -25

د- آیه 26

 

28- در آیه «إِنّا نَحْنُ نَزَّلْنا عَلَیْکَ الْقُرْآنَ تَنْزِیلاً » « تَنْزِیلاً» به چه موضوعی اشاره دارد ؟

الف- مفعول مطلق است 

ب- اشاره به نزول دفعی قرآن دارد 

ج- اشاره به نزول تدریجی قرآن داد 

د- نزول قرآن را تاکید می کند 

 

29- « آثِم و کَفُور» به چه معناست ؟

الف- گنهکار- کافر

ب- کافر - ناسپاس

ج- ناسپاس - کافر

د- گنهکاران - کافران 

 

30- «بُکْرَة و أَصِیل » به چه معناست ؟

الف- شامگاه و صبحگاه 

ب- شب و روز 

ج- صبح و شام 

د- سحرگاهان و هنگام روز

 

31- ترجمه صحیح «وَ مِنَ اللَّیْلِ فَاسْجُدْ لَهُ وَ سَبِّحْهُ لَیْلاً طَوِیلاً » چیست ؟

الف -و در شبانگاه براى او سجده کن، و مقدارى طولانى از شب، او را تسبیح گوى

ب-و در شبانه روز  براى او سجده کن، و مقدارى طولانى از شب، او را تسبیح گوى

ج-و در شبانگاه براى او نماز بخوان، و مقدارى طولانى از شب، او را تسبیح گوى

د-و در شبانگاه براى او سجده کنید، و مقدارى طولانى از شب، او را تسبیح گویید

 

32-در حدیثى که از امام على بن موسى الرضا(علیه السلام)  که: منظور از  تسبیح  در آیه 26 سوره انسان چیست ؟ 

الف- سبحان الله گفتن 

ب- هر نوع نماز وعبادت 

ج- ذکر تسبیحات اربعه 

د- نماز شب 

 

33- معنای درست « یُحِبُّونَ الْعاجِلَةَ» چیست ؟

الف- عجله کردن را دوست  دارند 

ب- دوست دارند زود بگذرد 

ج- زندگى زودگذر دنیا را دوست دارند

ج-برای رفتن به آخرت عجله دارند 

 

34- ترجمه درست «نَحْنُ خَلَقْناهُمْ وَ شَدَدْنا أَسْرَهُمْ » چیست ؟

الف-ما آنها را آفریدیم و پیوندهاى وجودشان را محکم کردیم

ب- ما آنها را آفریدیم و زندگیشان را سخت قرار دادیم 

ج- ما آنها را آفریدیم  و راه رفتن و حرکتشان را سخت کردیم 

د- ما آنها را آفریدیم و وروابطشان را با یکدیگر محکم کردیم 

 

35- ترجمه صحیح «وَ الظّالِمِینَ أَعَدَّ لَهُمْ عَذاباً أَلِیماً» چیست ؟

الف-و براى ظالمان آتش دوزخ را  آماده ساخته است

ب-و براى ظالمان عذاب بزرگی آماده ساخته است

ج-و براى ظالمان عذاب دردناکى آماده خواهد شد

د-و براى ظالمان عذاب دردناکى آماده ساخته است

 

36- منظور از سنگینی در عبارت «یَوْماً ثَقِیلاً » چیست؟

الف-سنگین از نظر مجازات ها،

ب- و سنگین از نظر طول زمان

ج- سنگین از نظر محاسبه، 

د- همه موارد 

 

37- مفهوم درست آیه (نَحْنُ خَلَقْناهُمْ وَ شَدَدْنا أَسْرَهُمْ وَ إِذا شِئْنا بَدَّلْنا أَمْثالَهُمْ تَبْدِیلاً) چیست؟

الف- اشاره به قدرن خدا در آفرینش انسان دارد 

ب- اشاره به این دارد که  استحکام پیوندها و توانایی وجود انسان را خدا به او داده است ومی تواند از او بگیرد .

ج-اشاره به این دارد که انسانها باید روابط محکمی بایکدیگر داشته باشند 

د- هرچه خدا به انسان می دهد از او می گیرد 

 

38- کدام گزینه در باره (إِنَّ هذِهِ تَذْکِرَةٌ فَمَنْ شاءَ اتَّخَذَ إِلى رَبِّهِ سَبِیلاً) صحیح است ؟

الف-  خداوند راه را نشان داده است و انسان باید در این مسیر حرکت کند 

ب- راه درست نشاده شده اما انتخاب آن با خود انسان است 

ج- آیات قرآن برای یاد آوری است اما سرنوشت هر انسانی از ابتدا مشخص است 

د- انسان نمی تواند مسیر زندگی اش را خودش انتخاب کند 

 

39- منظور از اصل معروف «الأَمْرُ بَیْنَ الْأَمْرَیْن» چیست؟

الف- یعنی در موضوع اختیار انسان ،نه «تفویض» و واگذارى کامل است و نه «اجبار» و سلب اختیار، بلکه حقیقتى است دقیق و ظریف در میان این دو،

ب- اختیار انسان ، نوعى آزادى وابسته به مشیت الهى است

ج-اینکه بندگان، خود را بى نیاز از هدایت، حمایت، توفیق و تأیید ذات مقدس او ندانند، و در عین تصمیم گیرى در کارها، خود را به او بسپارند، و تحت حمایت او قرار دهند.

د- همه موارد 

 

40- با توجه به برداشتهای کلی که از سوره انسان می شود کدام گزینه درست نیست ؟

الف- خداوند راه راست و گمراهی  را به انسان نشان داده است وانتخاب با انسان است که کدام راه را برود 

ب-  بر انسانها واجب است که برای حل مشکلاتشان نذر کنند و به نذرشان هم وقا کنند .

ج- راه صحیح زندگی را باید در قرآن و کلام معصومین (ع) که مفسر قرآن هستند پیدا کزد .

د-  به انسان نه آزادی کامل داده شده است و نه اجبار کامل بلکه امری است بین این دو 

 

 

موفق باشید انشا ءالله 

دیدگاه های کاربران

هیچ دیدگاهی برای این مطلب وارد نشده است!

ارسال دیدگاه