برای فهم بهتر و آسانتر نمونه سوالاتی تهیه شده است که انشاءالله سوالات آزمون پایانی هم از بین همین نمونه سوالات با تغیرات اندک ( مثل جابجایی گزینه ها ) انتخاب خواهد شد .
هدف یادگیری معارفی از سوره است نه سختگیری
نمونه سوالات تفسیر سوره انسان
آیات بخش اول
1-با توجه به محتوای سوره انسان شأن نزول آیات کدام بخش در باره اهل بیت علیهم السلام می باشد ؟
الف- بخش اول
ب- بخش دوم
ج- بخش سوم
د- بخش چهارم
2- درخصوص مکی یا مدنی بودن سوره انسان نظر اجماع علما و مفسران شیعه چیست ؟
الف- مدنی است
ب- مکی است
ج-همه یا حداقل قسمتى از آیات آغاز سوره که مقام ابرار و اعمال صالح آنها را بیان مى کند در «مدینه» نازل شده
د-همه یا حداقل قسمتى از آیات آغاز سوره که مقام ابرار و اعمال صالح آنها را بیان مى کند در «مکه» نازل شده
3-ترجمه صحیح آیه «إِنّا هَدَیْناهُ السَّبِیلَ إِمّا شاکِراً وَ إِمّا کَفُوراً» چیست ؟
الف- ما راه را به او نشان دادیم، خواه شاکر باشد (و پذیرا گردد) یا ناسپاس.
ب- ما راه را به او نشان دادیم، خواه ناسپاس باشد یا شاکر
ج- ما انسان را به دو راه شکر و ناسپاسی هدایت کردیم اختیار با اوست
د- ما راه را به او نشان دادیم، ولیانسان موجودی ناسپاس است .
4-در خصوص عبارت «لَمْ یَکُنْ شَیْئاً مَذْکُوراً » سخن امام باقر (ع) چیست ؟
الف -«انسان در «علم خدا» مذکور بود، هر چند در «عالم خلق» مذکور نبود»
ب-«انسان در «عالم خلق » مذکور بود، هر چند در «علم خدا» مذکور نبود»
ج-« منظوراز مذکور نبودن انسان این است که وجود نداشت »
د- انسان را خدا خلق کرد در حالی که هیچ چیز دیگری نبود »
5-منظور از « نَبْتَلِیهِ » در عبارت « نَبْتَلِیهِ فَجَعَلْناهُ سَمِیعاً بَصِیراً» چیست ؟
الف- یعنی اورا به بلا گرفتار کردیم
ب-یعنی خلقت اورا آراستیم
ج-اشاره به مشکلاتی دارد که انسان در زندگی با آن مواجه خواهد بود .
د- اشاره به رسیدن انسان به مقام «تکلیف، تعهد، مسئولیت، آزمایش و امتحان» است
6-با توجه به آیه «إِنّا هَدَیْناهُ السَّبِیلَ إِمّا شاکِراً وَ إِمّا کَفُوراً» سه مسأله مهم و سرنوشت سازی که دراین آیه برای انسان وجود دارد چیست ؟
الف- خلقت انسان – شکرگزاری – ناسپاسی
ب- هدایت – شکرگزاری – ناسپاسی
ج- تکلیف- هدایت – آزادی اراده و اختیار
د- تکلیف – هدایت – شکرگزاری و ناسپاسی
7-در آیه (إِنّا خَلَقْنَا الْإِنْسانَ مِنْ نُطْفَة أَمْشاج نَبْتَلِیهِ فَجَعَلْناهُ سَمِیعاً بَصِیراً)به کدام ابزارهای شناخت اشاره شده است ؟
الف- استعدادهای نهفته در نطفه
ب- گوش و چشم
ج- قلب و عقل
د- هیچ کدام
8-معنای کلمات سَلاسِلْ وَ أَغْلالً وَ سَعِیر به ترتیب عبارتند از :
الف- حلقه ها – زنجیرها – آتش جهنم
ب- زنجیرها – حلقه ها – آتش جهنم
ج- راهها – گمراهی ها – جهنم
د- گمراهی – راه ها – سختی ها
9-شأن نزول آیات 5 تا 22 در باره چه موضوعی است ؟
الف- ( حضرت علی ، حضرت فاطمه و امام حسن و امام حسین ) علیهم السلام
ب- همه امامان شیعه
ج- درموضوع خلقت انسان و نعمتهای بهشتی
د-درباره نذر و وفای به آن است
10-ترجمه صحیح عبارت «یَوْماً کانَ شَرُّهُ مُسْتَطِیراً » چیست ؟
الف- روزى که شرّ و عذابش بزرگ است.
ب- روزى که شرّ و عذابش گسترده است
ج- جایی که شرّ و عذابش سخت است
د- جایی که شرّ و عذابش گسترده است
11-با توجه به مفاهیم آیه «وَ یُطْعِمُونَ الطَّعامَ عَلى حُبِّهِ مِسْکِیناً وَ یَتِیماً وَ أَسِیراً » کدام گزینه صحیح نمی باشد ؟
الف - « عَلى حُبِّهِ » یعنی خودشان به آن غذا نیازمند بودند ولی انفاق کردند
ب-یکى از بهترین اعمال، اطعام محرومان و نیازمندان مسلمان است
ج-یکى از بهترین اعمال، اطعام محرومان و نیازمندان است
د- کلمه « أَسِیراً » نشان می دهد که آیه در مدینه ودرزمان حکومت اسلامی نازل شده است .
12-با توجه به آنچه در تفسیر آمده است چهارمین عمل برجسته ابرار در سوره انسان چه چیزی برشمرده است ؟
الف- اطعام کردن فقیرو یتیم و اسیر
ب- اخلاص
ج- اطعام کردن با توجه به اینکه خودشان نیاز داشتند
د- وفای به نذری که کرده بودند
13-منظور از «وجه اللّه»در آیه « إِنَّما نُطْعِمُکُمْ لِوَجْهِ اللّهِ....» چیست ؟
الف – ذات خداوند
ب- صورت خدا
ج- رضای خدا
د- راه خدا
14-ترجمه صحیح آیه (إِنّا نَخافُ مِنْ رَبِّنا یَوْماً عَبُوساً قَمْطَرِیراً) چیست ؟
الف- ما از پروردگارمان خائفیم در آن روزى که عبوس و بزرگ است!
ب-ما از پروردگارمان نمی ترسیم در آن روزى که عبوس و سخت است!
ج-ما از پروردگارمان خائفیم در آن روزى که دردناک و سخت است!
د-ما از پروردگارمان خائفیم در آن روزى که عبوس و سخت است!
15-بهشت و لباس هاى حریر (بهشتى) در برابر چه چیزی به ابرار ا پاداش مى دهند؟
الف- وفای به عهد و نذر
ب- عبادات خالص
ج- صبر و شکیبایی
د- اطعام گرسنگان
16- منظور از عبارت « لا یَرَوْنَ فِیها شَمْساً » چیست ؟
الف- در بهشت خورشید وجود ندارد
ب-تابش ناراحت کننده خورشید وجود ندارد.
ج- خورشید فقط در عالم دنیا است
د- به خاطر درختان نور خورشید را نمی بینند
17-ترجمه لغات (أَکْواب –قواریر –فِضَّة ) چیست
الف- ظرفها – بلورین – نقره
ب- بلورین – ظرفها – طلا
ج- تختها – ظرفها – نقره
د- ظرفها- طلا- نقره
18- (کانَ مِزاجُها زَنْجَبِیلاً ) یعنی ............
الف- کسی که مزاجش گرم است
ب- بوی زنجبیل می دهد
ج- با زنجبیل آمیخته شده است
د- از زنجبیل است
19- کدام گزینه در باره (سلسبیل) درست نیست ؟
الف- نام چشمه اى در بهشت است
ب- نوشیدنى بهشتی بسیار لذیذ
ج-شراب طهورى است که با زنجبیل آمیخته شده است
د -شراب طهورى است که با کافورآمیخته شده است
20- (وِلْدانٌ مُخَلَّدُونَ ) چه کسانی هستند ؟
الف- انسانهایی که در بهشت جاویدانند
ب- نوجوانانى جاودانى
ج- مرواریدهای پراکنده اند
د- فرزندان خوب انسانهای بهشتی
21- با توجه به حدیث امام صادق (ع) منظور از ملک کبیر در آیه «وَ إِذا رَأَیْتَ ثَمَّ رَأَیْتَ نَعِیماً وَ مُلْکاً کَبِیراً » چیست ؟
الف- ملکى است که هرگز زائل نمى شود و فنا نمى پذیرد
ب-ملکى است که خیلی وسیع و گسترده است
ج- ملکی است که بهشتیان هر چه اراده کنند به آن دست مى یابند
د- ملکى است که نعمتهای زیادی دارد
22- فرق « سُندُس » و « إِسْتَبْرَقٌ» در چیست ؟
الف- سندس از حریر(ابریشم ) است و استبرق از پشم
ب- «سُنْدُس» پارچه ابریشمین نازک و «اِسْتَبْرَقَ» پارچه ابریشمین ضخیم است،
ج- «سُنْدُس» پارچه ابریشمی ضخیم و «اِسْتَبْرَقَ» پارچه ابریشمین نازک است
د- «سُنْدُس» پارچه ابریشمی نازک و «اِسْتَبْرَقَ» پارچه پنبه ای نازک است
23-کدام مفهوم درباره « (وَ سَقاهُمْ رَبُّهُمْ شَراباً طَهُوراً) درست نیست ؟
الف-نشئه این شراب طهور از هر نعمتى برتر، و از هر موهبتى بالاتر است برای اینکه ساقی خداست .
ب- نشئه این شراب طهور از هر نعمتى برتر، و از هر موهبتى بالاتر است چون طهور هم پاک و هم پاک کننده است
ج-لطفى که در این آیه و در این نعمت نهفته است از همه برتر و بالاتر است.
د-شرابی است که خداوند برای انسانهای آلوده ای که به بهشت می روند آفریده تا آنها را پاک کند .
24- مهمترین برداشتی که از آیه (إِنَّ هذا کانَ لَکُمْ جَزاءً وَ کانَ سَعْیُکُمْ مَشْکُوراً).می شود چیست ؟
الف-این مواهب و پاداش هاى عظیم را بى حساب مى دهند
ب- اینها همه جزاى سعى و عمل، پاداش مجاهدت ها، خودسازى ها و چشم پوشى از گناه است
ج- اینها همه پاداش انسانهای شکرگزار در دنیا می باشد
د- اگر دربهشت هم اعمال خوبی انجام دهند پاداش تلاششان را می گیرند
25-ترجمه صحیح عبارت «وَ دانِیَةً عَلَیْهِمْ ظِلالُها » چیست ؟
الف-و در حالى است که سایه هاى درختان بهشتى بر آنها فرو افتاده
ب- و در حالى است که سایه هاى درختان بهشتى سنگین است
ج- نور خورشید با توجه به سایه درختان ناراحت کننده نیست
د- سایه عرش خدا بر سر آنها فرو افتاده است
26- معانی کلمات (أَرائِک- ثِیاب –زمهریر ) به ترتیب عبارتند از .....
الف- تختها – ظرفها – گرما
ب- تختها – لباسها – سرما
ج- پشتیها – تختها – سرما
د- پرقدرت – لباس – سرما
27- دستور خداوند به پیامبر (ص) مبنی بر صبر و استقامت در راه تبلیغ دین و اطاعت نکردن از گنهکاران و کافران در گدام آیه سوره انسان آمده است ؟
الف- آیه 23
ب- آیه 24
ج- آیه -25
د- آیه 26
28- در آیه «إِنّا نَحْنُ نَزَّلْنا عَلَیْکَ الْقُرْآنَ تَنْزِیلاً » « تَنْزِیلاً» به چه موضوعی اشاره دارد ؟
الف- مفعول مطلق است
ب- اشاره به نزول دفعی قرآن دارد
ج- اشاره به نزول تدریجی قرآن داد
د- نزول قرآن را تاکید می کند
29- « آثِم و کَفُور» به چه معناست ؟
الف- گنهکار- کافر
ب- کافر - ناسپاس
ج- ناسپاس - کافر
د- گنهکاران - کافران
30- «بُکْرَة و أَصِیل » به چه معناست ؟
الف- شامگاه و صبحگاه
ب- شب و روز
ج- صبح و شام
د- سحرگاهان و هنگام روز
31- ترجمه صحیح «وَ مِنَ اللَّیْلِ فَاسْجُدْ لَهُ وَ سَبِّحْهُ لَیْلاً طَوِیلاً » چیست ؟
الف -و در شبانگاه براى او سجده کن، و مقدارى طولانى از شب، او را تسبیح گوى
ب-و در شبانه روز براى او سجده کن، و مقدارى طولانى از شب، او را تسبیح گوى
ج-و در شبانگاه براى او نماز بخوان، و مقدارى طولانى از شب، او را تسبیح گوى
د-و در شبانگاه براى او سجده کنید، و مقدارى طولانى از شب، او را تسبیح گویید
32-در حدیثى که از امام على بن موسى الرضا(علیه السلام) که: منظور از تسبیح در آیه 26 سوره انسان چیست ؟
الف- سبحان الله گفتن
ب- هر نوع نماز وعبادت
ج- ذکر تسبیحات اربعه
د- نماز شب
33- معنای درست « یُحِبُّونَ الْعاجِلَةَ» چیست ؟
الف- عجله کردن را دوست دارند
ب- دوست دارند زود بگذرد
ج- زندگى زودگذر دنیا را دوست دارند
ج-برای رفتن به آخرت عجله دارند
34- ترجمه درست «نَحْنُ خَلَقْناهُمْ وَ شَدَدْنا أَسْرَهُمْ » چیست ؟
الف-ما آنها را آفریدیم و پیوندهاى وجودشان را محکم کردیم
ب- ما آنها را آفریدیم و زندگیشان را سخت قرار دادیم
ج- ما آنها را آفریدیم و راه رفتن و حرکتشان را سخت کردیم
د- ما آنها را آفریدیم و وروابطشان را با یکدیگر محکم کردیم
35- ترجمه صحیح «وَ الظّالِمِینَ أَعَدَّ لَهُمْ عَذاباً أَلِیماً» چیست ؟
الف-و براى ظالمان آتش دوزخ را آماده ساخته است
ب-و براى ظالمان عذاب بزرگی آماده ساخته است
ج-و براى ظالمان عذاب دردناکى آماده خواهد شد
د-و براى ظالمان عذاب دردناکى آماده ساخته است
36- منظور از سنگینی در عبارت «یَوْماً ثَقِیلاً » چیست؟
الف-سنگین از نظر مجازات ها،
ب- و سنگین از نظر طول زمان
ج- سنگین از نظر محاسبه،
د- همه موارد
37- مفهوم درست آیه (نَحْنُ خَلَقْناهُمْ وَ شَدَدْنا أَسْرَهُمْ وَ إِذا شِئْنا بَدَّلْنا أَمْثالَهُمْ تَبْدِیلاً) چیست؟
الف- اشاره به قدرن خدا در آفرینش انسان دارد
ب- اشاره به این دارد که استحکام پیوندها و توانایی وجود انسان را خدا به او داده است ومی تواند از او بگیرد .
ج-اشاره به این دارد که انسانها باید روابط محکمی بایکدیگر داشته باشند
د- هرچه خدا به انسان می دهد از او می گیرد
38- کدام گزینه در باره (إِنَّ هذِهِ تَذْکِرَةٌ فَمَنْ شاءَ اتَّخَذَ إِلى رَبِّهِ سَبِیلاً) صحیح است ؟
الف- خداوند راه را نشان داده است و انسان باید در این مسیر حرکت کند
ب- راه درست نشاده شده اما انتخاب آن با خود انسان است
ج- آیات قرآن برای یاد آوری است اما سرنوشت هر انسانی از ابتدا مشخص است
د- انسان نمی تواند مسیر زندگی اش را خودش انتخاب کند
39- منظور از اصل معروف «الأَمْرُ بَیْنَ الْأَمْرَیْن» چیست؟
الف- یعنی در موضوع اختیار انسان ،نه «تفویض» و واگذارى کامل است و نه «اجبار» و سلب اختیار، بلکه حقیقتى است دقیق و ظریف در میان این دو،
ب- اختیار انسان ، نوعى آزادى وابسته به مشیت الهى است
ج-اینکه بندگان، خود را بى نیاز از هدایت، حمایت، توفیق و تأیید ذات مقدس او ندانند، و در عین تصمیم گیرى در کارها، خود را به او بسپارند، و تحت حمایت او قرار دهند.
د- همه موارد
40- با توجه به برداشتهای کلی که از سوره انسان می شود کدام گزینه درست نیست ؟
الف- خداوند راه راست و گمراهی را به انسان نشان داده است وانتخاب با انسان است که کدام راه را برود
ب- بر انسانها واجب است که برای حل مشکلاتشان نذر کنند و به نذرشان هم وقا کنند .
ج- راه صحیح زندگی را باید در قرآن و کلام معصومین (ع) که مفسر قرآن هستند پیدا کزد .
د- به انسان نه آزادی کامل داده شده است و نه اجبار کامل بلکه امری است بین این دو
موفق باشید انشا ءالله