ساختار جديد معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد

بازدید : 6927
زمان تقریبی مطالعه : 5 دقیقه
تاریخ : 28 دی 1391
ساختار جديد معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد
حميد محمدی برای نخستين بار تشريح كرد؛

ساختار جديد معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد

معاون قرآن و عترت وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن تشريح ساختار اين معاونت، پيش‌بينی كرد كه حداقل 600 نيروی قرآنی جديد در سراسر كشور به همكاری با اين معاونت بپردازند.

به گزارش واحد خبر روابط عمومی معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به نقل از ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمين حميد محمدی، معاون قرآن و عترت وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی،در خصوص ساختار معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار كرد: ساختار معاونت قرآن و عترت با پيگيری‌های به عمل آمده و همكاری خوب وزارت‌خانه در بالاترين سطح ممكن طراحی شده است.

وی ادامه داد: در معاونت قرآن و عترت 150 پست در ستاد و چند برابر اين ميزان در صف در نظر گرفته شده است كه به زودی نهايی می‌شود. در اين معاونت پنج حوزه كليدی كاری وجود دارد كه به همين تعداد نيز اداره‌كل طراحی شده است. البته در كنار آن در معادل‌سازی ساختاری، مشاور امور اجرايی هم خود در سطح يك اداره‌كل محسوب می‌شود.

حجت‌الاسلام محمدی خاطرنشان كرد: بخشی از كار ما در حوزه‌های هنری، جشنواره‌ها، نمايشگاه‌های ملی و بين‌المللی، مسابقات قرآنی و ثبت آثار هنری است. موضوع ديگر كاری ما برنامه‌ها و پژوهش‌‌های دينی و قرآنی در حوزه تبليغ و ترويج و تاييد آثار و ترجمه‌های قرآن و آثار دينی و توليدات ديجيتالی است.

وی با تاكيد بر بحث گسترش فعاليت‌های هنری و نمايشگاهی با مضامين قرآنی، تصريح كرد: در برپايی نمايشگاه‌های هنری و علوم قرآنی، توسعه كمّی و كيفی آن‌ها مورد اهتمام جدی اين ادارات كل قرار می‌گيرد كه مطابق با وظيفه هر اداره‌كل برنامه‌های جديد نيز تعريف می‌شود.

وی توضيح داد: اداره‌كل ديگر ما مربوط به امور ارتباطات و هماهنگی بين دستگاه‌ها است كه اداره‌كل جديدی است و وظيفه بسيار مهمی دارد و در راستای تحقق وظايف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی كه مسئوليت هماهنگی بين دستگاه‌ها را برعهده دارد ايفای وظيفه می‌كند. اين نقش بر اساس مصوبات شورای تخصصی توسعه فرهنگ قرآنی به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی محول شده است.

دبير شورای تخصصی توسعه فرهنگ قرآنی گفت: در راستای هماهنگی و ارتباطات، بعد از اين ما به امر هماهنگی بين دستگاه‌های دولتی مسئول ورود پيدا می‌كنيم و تلاش می‌كنيم تا ساز و كاری را برای ارتقای سطح برنامه‌های قرآن و عترت وزارت‌خانه‌ها شكل دهيم تا مركز فعاليت‌های قرآن و عترت در اين دستگاه‌ها شكل بگيرد.

وی بيان كرد: بحث هماهنگی طرح ملی حفظ قرآن كريم، آشنايی با مفاهيم قرآن، ترويج دوره‌های تدبر در قرآن كريم و ... همگی در اين اداره‌كل رصد می‌شود كه عناوين مختلفی برای آن نيز پيشنهاد شده است كه سطح برنامه‌های قرآنی را در دستگاه‌های دولتی و خصوصی ارتقا می‌بخشد.

معاون قرآن و عترت وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار كرد: اداره‌كل ديگر مشاركت‌ها و حمايت‌ها است كه تمامی مباحث به صدور مجوز برای موسسات فرهنگی قرآن و عترت، مباحث دوره‌های آموزشی به عنوان يك فعاليت حمايتی، بحث‌های حمايت از ساخت و ساز و تجهيز موسسات، همگی در اين اداره‌كل پيگيری می‌شود.

وی ادامه داد: اين برنامه‌ها پيش از اين در مركز هماهنگی، توسعه و ترويج فعاليت‌های قرآنی كشور دنبال می‌شد. اداره‌كل پنجم معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نيز اداره كل كميسيون توسعه فعاليت‌های تبليغی و ترويجی است كه وظايف آن برعهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نهاده شده است و هفت كارگروه تخصصی دارد.

وی با اشاره به اين كارگروه‌ها افزود: كارگروه قرآن و رسانه، كارگروه قرآن و فضای مجازی، كارگروه قرآن و نغمات دينی، كارگروه قرآن و مطبوعات، كارگروه قرآن و موسسات مردمی، كارگروه قرآن و بين‌الملل و ... از اين جمله است كه در واقع ساز و كار كميسيون برای شورای توسعه فرهنگ قرانی است.

حجت‌الاسلام محمدی خاطرنشان كرد: در كميسيون‌های سه گانه كه طبق مصوبات منشور توسعه قرآنی تعيين شده است، رياست هر كميسيون برعهده وزير مربوطه است و كميسيون تبليغ و ترويج كه برعهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است در اين معاونت استقرار دارد. در ساختار جديد هم وزير، رئيس آن كميسيون و بالاترين مقام مسئول آن وزارت‌خانه است.

وی اضافه كرد: ما بايد به سمتی حركت كنيم كه معاونت قرآن و عترت در ادارات كل استان‌ها راه‌اندازی شود. اين مسئله‌ای است كه تمامی مديران كل فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشستی خواستار اين مسئله شدند و تقاضای خود را با تدوين نامه‌ای رسماً اعلام كردند. پيش‌بينی‌ می‌شود كه در هر اداره‌كل در مركز استان‌ها حداقل به 10 نفر نيروی قرآنی نياز داريم.

وی تصريح كرد: در شهرستان‌های كشور كه اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی وجود دارد، بايد يك كارشناس امور قرآن و عترت نيز وجود داشته باشد تا كليه امور مربوطه را در آن شهرستان دنبال كند. تشكيل اين ساختارها در استان‌ها از ضروريات است زيرا برنامه‌های يك ستاد مركزی بدون پشتيبانی و تقويت ساختارهای استانی و شهرستانی بدون نتيجه می‌ماند.

دبير شورای تخصصی توسعه فرهنگ قرآنی بيان كرد: با اين احتساب می‌توان گفت كه حدود 600 نيروی قرآنی به اين معاونت و بدنه آن در مراكز استان و شهرستان‌ها می‌پيوندند. از اين جهت شرايط مناسبی ايجاد شده است كه با نهايی شدن مباحث به زودی ابلاغ خواهد شد.

دیدگاه های کاربران

هیچ دیدگاهی برای این مطلب وارد نشده است!

ارسال دیدگاه

مطالب و مقالات مرتبط

ثبت نام آزمون سراسری رشته های قرآنی معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
آیت الله مکارم شیرازی: وزارت ارشاد به پسوند اسلامی خود عمل کند/ مهر ارشاد پای برخی فیلم های بدآموز است
نتایج چهاردهمین آزمون سراسری قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام شد
معاون جدید قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منصوب شد
رسالت وزارت ارشاد برای تربيت 7 ميليون حافظ قرآن در ستاد «ساير اقشار»
رشته‌ها و منابع آزمون سراسری 4 مهر توسط معاونت قرآن و عترت اعلام شد
حجت‌الاسلام والمسلمین حشمتی:معاونت قرآن و عترت را نقد کنید/ موسسات به یاری ما بیایند
اعزام 160 نفر از برگزیدگان آزمون قرآن و عترت ارشاد به مکه مکرمه
بازدید معاون اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی از مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت منهاج عشق آباد
بازدید آقای رحیمی ریاست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی از مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت منهاج عشق آباد
كتابخانه هاي عمومي كردستان 12 نيروي جديد استخدام مي كند
كتابخانه هاي عمومي مازندران 20 نيروي جديد استخدام مي كند
كتابخانه هاي عمومي آذربايجان شرقي 40 نيروي جديد استخدام مي كند
برگزاری پانزدهمین آزمون سراسری قرآن و عترت در مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت منهاج عشق آباد
160 نفر داوطلب شرکت در آزمون سراسری قرآن و عترت سال 95 در مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت منهاج عشق آباد ثبت نام کردند
آزمون سراسری قرآن و عترت با شرکت 120 نفر داوطلب درمؤسسه فرهنگی قرآن و عترت منهاج عشق آباد خراسان جنوبی برگزار شد
انتصاب مدیر کل جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد
کلاسهای آموزش قرآن ترم پاییز وزمستان 96 مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت منهاج عشق آباد شروع شد
جشنواره تجلیل از قرآن آموزن و مربیان مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت منهاج عشق آباد برگزار شد .
طرح آموزش قرآن شکوفه در مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت منهاج عشق آباد

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی