رسالت وزارت ارشاد برای تربيت 7 ميليون حافظ قرآن در ستاد «ساير اقشار»

گروه فعاليت‌های قرآنی: معاون امور قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از رسالت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای تربيت هفت ميليون نفر در ستاد «ساير اقشار» در طرح ملی حفظ قرآن خبر داد.
بازدید : 3247
زمان تقریبی مطالعه : 4 دقیقه
تاریخ : 23 آذر 1391
رسالت وزارت ارشاد برای تربيت 7 ميليون حافظ قرآن در ستاد «ساير اقشار»

گروه فعاليت‌های قرآنی: معاون امور قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از رسالت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای تربيت هفت ميليون نفر در ستاد «ساير اقشار» در طرح ملی حفظ قرآن خبر داد.

حجت‌الاسلام حميد محمدی، معاون امور قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبير شورای توسعه فرهنگ قرآنی

حجت‌الاسلام و المسلمين حميد محمدی، معاون امور قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبير شورای توسعه فرهنگ قرآنی، در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا) در خصوص اقدامات انجام شده برای تحقق منويات مقام معظم رهبری در راستای تربيت 10 ميليون حافظ قرآن كريم اظهار كرد: مقام معظم رهبری در ماه رمضان سال گذشته اعلام فرمودند كه من تربيت 10 ميليون حافظ قرآن كريم را در سطح كشور مطالبه دارم.

وی ادامه داد: حفظ قرآن كريم نقطه كليدی در ايجاد انس با قرآن كريم است. انس با قرآن كريم نقطه هدف است كه می‌تواند منشا تحولات بزرگ باشد و حفظ قرآن نيز ويژگی‌هايی دارد كه روخوانی و روان‌خوانی قرآن را بهبود می‌بخشد و هم در فهم و تدبر در معانی قرآن نقش به‌سرايی دارد.

وی اضافه كرد: مقام معظم رهبری نيز بر اين نكته تاكيد داشتند كه مقوله حفظ قرآن خودش هدف نيست بلكه حفظ قرآن مقدمه‌ای برای تدبر در قرآن است و فهم قرآن نيز مقدمه عمل به تعاليم قرآن كريم است. بلافاصله شورای توسعه فرهنگ قرآنی كشور كه بالاترين مرجع سيا‌ست‌گذاری در امور قرآنی است جلسه‌ای تشكيل دادند و طرح ملی حفظ قرآن كريم تصويب شد.

حجت‌الاسلام محمدی خاطرنشان كرد: اين طرح برای سه دستگاه، يعنی دانش‌آموزان و فرهنگيان، نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها برای دانشگاهيان و برای ستاد ساير اقشار كه وزارت فرهنگ و ارشاداسلامی عهده‌دار آن است تصويب شد. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نيز به نوبه خود اين مسئله را با جديت پيگيری می‌كند.

وی بيان كرد: ما در ستاد ساير اقشار، با 40 ميليون مخاطب روبرو هستيم كه بايد برای آن‌ها برنامه‌ريزی كرد و بر اين اساس بايد 7 ميليون حافظ قرآن كريم طی يك فرآيند 13 ساله در ساير اقشار تربيت شود. تعداد حفاظی كه در هر استان بايد تربيت شود مشخص شده است و به هر دستگاه ابلاغ می‌شود كه بايد چه تعداد حافظ ترييت كند.

وی توضيح داد: با اراده‌ای كه در بين مسئولان هست و با توجه به تصميمات گرفته شده و با حمايت‌های خوب دولت و مجلس از اين كار در تصويب بودجه نيم‌درصد فعاليت‌های قرآنی كشور كه بين اكثر دستگاه‌ها برای گسترش بحث حفظ قرآن توزيع شده است، پيش‌بينی می‌كنم كه روند تربيت حافظان قرآن در كشور روند پرشتابی خواهد داشت.

وی تصريح كرد: در كشور حدود 50 هزار حافظ قرآن كريم وجود دارد و اين بايد به مرور به مقاطع يك ميليون حافظ، دو ميليون حافظ و در نهايت به 10 ميليون حافظ قرآن كريم برسد. تلاش ما بر اين است كه با توليد نرم‌افزارهای خوب، راه‌اندازی سايت‌های مناسب و رواج غيرحضوری حفظ قرآن كريم ساماندهی جامعی نسبت به كل دستگاه‌ها صورت گيرد.

معاون امور قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان كرد: در خواست من از تمام آحاد مردم و همه سازمان‌ها و خانواده‌های آن‌ها اين است كه در يكی از ستادهای حفظ ملی قرآن كريم عضو شوند و عمليات حفظ را تحت برنامه منظم پيگيری كنند و از مزايای آن بهره‌مند شوند. ما سالانه مسابقات حفظ قرآن را برگزار می‌كنيم و تشويق‌های لازم را اعطا می‌كنيم.

دبير شورای توسعه فرهنگ قرآنی درباره مزايای حافظان قرآن افزود: يك حافظ كل قرآن كريم، اگر در آزمون‌‌ها بتواند مدرك درجه يك را كسب كند معادل دكتری، مدرك درجه دو معادل كارشناسی ارشد، و مدرك درجه سه معادل كارشناسی ارزيابی می‌شود. حافظان كل در مقاطع تحصيلی می‌توانند رايگان تحصيل كنند.

حجت‌الاسلام محمدی خاطرنشان كرد: بسياری از امتيازات ديگر كه برای طرح ملی حفظ قرآن در نظر گرفته شده است جامعه نخبگان و ... را نيز پوشش می‌دهد. ارتباطی كه به واسطه انس با قرآن كريم برای فرد ايجاد می‌شود سرمايه بزرگی است و مصونيت‌بخش است. وقتی جوان و نوجوان ما با قرآن آشنا می‌شود از بسياری از آسيب‌های فردی و اجتماعی مصون می‌ماند.

وی تصريح كرد: آغاز حفظ قرآن دشواراست ولی همين كه چند جزء با موفقيت حفظ شد، آرام‌آرام كودكان با موضوع حفظ قرآن انس می‌گيرند و از رشد ذهنی و فكری خوبی برخوردار خواهند شد. در احاديث بيان شده است كه در آخرالزمان وقتی فتنه‌ها به انسان هجوم می‌آورند بايد به قرآن كريم پناه برد.

معاون امور قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار كرد: نرم‌افزار «لوح محفوظ» توسط ستاد اجرايی ساير اقشار طراحی شده است كه به زودی در سطح ملی توزيع خواهد شد. همچنين سايت تعاملی و غيرحضوری نيز برای مخاطبان طراحی شده است كه به صورت هوشمند روند حفظ قرآن مخاطب را كنترل می‌كند.

وی اضافه كرد: علاقه‌مندان از هر دستگاه و هر نهاد می‌توانند در اين طرح ثبت نام كنند و ما به زودی تبليغات آن را از طريق صدا و سيما آغاز می‌كنيم و علاقه‌مندان می‌توانند در سايت ثبت نام كنند و از پشتيبانی‌های علمی و مزايای تشويقی آن نيز بهره‌مند شوند.

دیدگاه های کاربران

هیچ دیدگاهی برای این مطلب وارد نشده است!

ارسال دیدگاه

مطالب و مقالات مرتبط

تربيت 6 ميليون حافظ قرآن تا سال 1405
سهميه سالانه هر دستگاه در تربيت 10 ميليون حافظ قرآن مشخص شود
آیت الله مکارم شیرازی: وزارت ارشاد به پسوند اسلامی خود عمل کند/ مهر ارشاد پای برخی فیلم های بدآموز است
نتایج چهاردهمین آزمون سراسری قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام شد
ثبت نام آزمون سراسری رشته های قرآنی معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
معاون جدید قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منصوب شد
ساختار جديد معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد
رهبر انقلاب در دیدار برگزیدگان اقشار مختلف مردم و مسئولان اداری خراسان شمالی:
امام جمعه عشق آباد : امام جمعه نظر خاصي نسبت به هيچ يك از كانديداها ندارد و چنانچه از قول امام جمعه از طرف اعضاء ستاد يا هر كسي مطلبي در حمايت از كانديدايي خاص بيان شد ما آن را تكذيب مي كنيم .
اعزام 160 نفر از برگزیدگان آزمون قرآن و عترت ارشاد به مکه مکرمه
بازدید معاون اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی از مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت منهاج عشق آباد
بازدید آقای رحیمی ریاست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی از مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت منهاج عشق آباد
همزمان با برگزاری طرح قرآنی ۱۴۴۶ تربیت ۵۰ هزار نفر حافظ جزء سی‌ام قرآن کریم توسط موسسات قرآنی
بيستم مهرماه روز بزرگداشت حافظ گرامي باد
انتصاب مدیر کل جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد
آمادگی 350 نفر قرآن آموزان مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت منهاج عشق آباد برای آزمون جمعه 13 اردیبهشت
تصویب ۲۸ ساعت آموزش ضمن خدمت برای کارمندان دولت شرکت کنندگان در آزمون سراسری قرآن و عترت
شروط ۱۵گانه‌ برای تدریس بهینه قرآن
علاج بلایی که غرب برای ما نسخه‌‌پیچی کرده، پناه بردن به قرآن است
حفظ قرآن برای خردسالان که سواد خواندن و نوشتن ندارند، کار سختی نیست

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی