.

جایگاه والای حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها

حضرت فاطمه معصومه(س) از جهات مختلفی نسبت به دیگر فرزندان دختر امام موسی کاظم(ع) برتری داشتند که علم، عصمت، کرامت و شفاعت ایشان از جمله فضایل این بانوی بزرگوار به شمار می‌رود.
بازدید : 915
زمان تقریبی مطالعه : 5 دقیقه
تاریخ : 24 آبان 1400
جایگاه والای حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها

جایگاه والای حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها

حجت الاسلام عباس جعفری فراهانی  

 

حضرت فاطمه معصومه(س) از جهات مختلفی نسبت به دیگر فرزندان دختر امام موسی کاظم(ع) برتری داشتند که علم، عصمت، کرامت و شفاعت ایشان از جمله فضایل این بانوی بزرگوار به شمار می‌رود.

 

حضرت معصومه(س) به "عالمه غیر معلمه" ملقب بودند

جنبه‌ی علمی این بانوی بزرگوار به حدی قابل اهمیت است که در رابطه با ایشان نقل شده است که در زمان غیبت پدر گرامیشان و هنگامی که امام موسی کاظم(ع) در سفر بودند، حضرت فاطمه معصومه(س) به سوالات مختلف مردم و مراجعات پاسخ می‌دادند.

بنابراعتقاد شیعیان، معصومین نه تنها از انجام گناه بلکه از فکر به گناه نیز معصوم هستند، بنابراین، کسی که ملقب به عصمت است، از فکر ارتکاب به گناه نیز مبرا است و حضرت فاطمه معصومه(س) بنابر مقام والا و شامخ خود به این ویژگی مهم و حساس ملقب شده و "معصومه" نامیده شده اند و درمیان بانوان زمان خود به عفت و پاکدامنی شهره شدند.

 

امام صادق (ع) به لقب کریمه حضرت معصومه اشاره کردند

صفت کرامت ازصفات و ویژگی های مهمی است که در قرآن به آن اشاره شده است، کسی که ملقب به این ویژگی است یعنی دارای شخصیتی بزرگوار، دارای متانت نفس، علم والا و برخوردار از رفتار کریمانه با مردم است که حضرت معصومه(س) به دلیل برخورداری از تمامی این ویژگی ها به لقب کریمه اهل بیت(ع) ملقب و شایسته شدند.

امام صادق(ع) در پاسخ به درخواست حضرت آیت‌الله مرعشی نجفی که به دنبال زیارت مزار بی نشان حضرت فاطمه زهرا(س) بودند در عالم رویا به ایشان می‌فرمایند " برتو باد زیارت مزار کریمه اهل بیت ما" و این امر، نشان از مقام شامخ آن حضرت در میان اهل بیت و همچنین لقب کرامت این بانوی بزرگوار دارد.

 

زیارت نامه حضرت معصومه (س) از زبان امام معصوم نقل شده است

مقام شفاعت نیز از دیگر صفات مهمی است که هرکس به آن ملقب نمی‌شود، درحالیکه فاطمه معصومه (س) به این صفت والا ملقب شده و این ویژگی در زیارت نامه ایشان نیزبه آن اشاره شده است، به طوری که در زیارتنامه کریمه اهل بیت می خوانیم " یا فاطمه اشفعی لی فی الجنه" و این خود موید لقب شفاعت فاطمه معصومه (س) است.

نقل شده است که در بین بانوان مطهر و پاکی همچون حضرت خدیجه(س) و حضرت زینب (س)، کریمه اهل بیت (س) تنها بانوی بزرگواری هستند که زیارتنامه ایشان ماثور است؛ به این معنا که زیارت‌نامه ایشان از امام معصوم نقل شده و خواندن آن بسیار دارای ارزش است.

نکته‌ی دیگری که در رابطه با دخت حضرت موسی بن جعفر(س) بسیاراهمیت دارد، سفارش به زیارت این بانوی بزرگوار است و این امر از سوی امامان بزرگواری همچون امام جواد (ع) نقل شده است که پاداش زیارت عمه بزرگوار خودرا بهشت برین دانسته اند.

درتعالیم دینی، زن و دختر اساسا جایگاه مهمی دارد، نباید این ذهنیت برای برخی ایجاد شود که در تعالیم اسلام جایگاه مرد بر زن غلبه دارد؛ چراکه در بعضی موارد متاسفانه این تصور اشتباه در اذهان شکل گرفته است که مردان به دلیل دارا بودن برخی ویژگی هایی همچون شجاعت و توانایی جسمی بر بانوان برتری دارند که این مسئله کاملا اشتباه است و قرآن صریحا در این خصوص می‌فرماید: " إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ" واین بدین معنی است که خداوند در قرآن به مرد و زن در کنار هم خطاب می‌کند و جایگاه هر دو جنس را در کنار هم ذکر می‌کند.

 

بانوان بزرگوار در اسلام، الگوی همه ی انسان های جامعه اند

بانوان به دلیل داشتن روحیه حساس و عاطفی که در آفرینش آنان نهفته است در امورمهمی چون تربیت نسل آینده، مدیریت و تعلیم وعلم بسیار موفق تر از مردان هستند و حتی در برخی مسائل می‌توانند الگوی مردان قرار گیرند.بنابراین در جای جای قرآن نه تنها جایگاه مرد و زن در کنار یکدیگر ذکر شده است، بلکه ذکر نام های برخی بانوان بزرگواری همچون حضرت مریم در قرآن کریم نشان از جایگاه رفیع بانوان دارد، بر این اساس حضرات بزرگواری همچون فاطمه زهرا(س)، حضرت مریم(س)، حضرت خدیجه(س) و حضرت فاطمه معصومه(س) تنها الگوی زنان نبوده و در برخی صفات والای خود الگوی مردان نیز هستند.

 

هجرت کریمه اهل بیت از مدینه نشان دهنده شجاعت و عدم انزوا طلبی فاطمه معصومه(س) است

هجرت تاریخی حضرت معصومه(س) از مدینه را نشان دهنده صفت شجاعت این بانوی بزرگوار دانست و گفت: همین تصمیم خروج ایشان همراه با اهل بیت خویش از شهر مدینه، نشان دهنده عدم انزوا حضرت معصومه(س)، شجاعت، آینده‌نگری و تاثیرگذاری کریمه اهل بیت(س) است که این ویژگی‌ها از پدر بزرگوار ایشان به این بانوی مطهر رسیده است.

 

به واسطه‌ی حضرت معصومه(س)، قم "عش آل محمد(ص)" نامیده شد

 هجرت حضرت معصومه(س) از مدینه و به خاک سپردن پیکر مطهر ایشان در قم، خود تاثیر بسزایی بر این شهر مقدس داشته است، به طوری که پس از آن که شهر مقدس قم، شایستگی پذیرش پیکر مطهر ایشان را پیدا کرد، موجب هجرت سیل عظیمی از شیعیان از شهرهایی همچون ری، کاشان و ساوه به قم شد و در نتیجه حرم ایشان، پایگاه تجمع شیعیان و محبین اهل بیت(س) می‌شود وطبق برخی روایات، شهر مقدس قم مرکز ظهور، بروز و نشرمعارف دین می گردد.

طبق روایت امام صادق(ع) شهر مقدس قم "عش آل محمد" نامیده شده است که به معنای حرم آل پیامبر صلوات الله علیه است و این مسئله نشان دهنده ارزش و مقامی است که شهر مقدس قم، همه را از این بانوی بزرگوار وام گرفته است.

دیدگاه های کاربران

ناشناس
پنج شنبه 26 آبان 1401 - 23:11
السلام علیک یا فاطمه المعصومه.....یا فاطمه اشفی لی فی الجنه...بله...دختر موسی بن جعفر خیلی گره گشا هستن....از شون می خوام گره های کور زندگی من رو هم باز کنند...یا حضرت معصومه باز هم من رو بطلب.....

ارسال دیدگاه

مطالب و مقالات مرتبط

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی