ضرورتهای حج

ضرورت شناخت و آگاهی از دشمنان دنیای اسلام برای حاجیان

یک فرد مسلمان وقتی راهی سفر حج می شود علاوه بر اعمال فردی و انجام مناسک حج باید دشمنان زمانه خود را بشناسد و از اعمال و نیات آنها با خبر باشد و از آن اعلام برائت کند.
بازدید : 562
زمان تقریبی مطالعه : 6 دقیقه
تاریخ : 19 تیر 1401
ضرورت شناخت و آگاهی از دشمنان دنیای اسلام برای حاجیان

ضرورت شناخت و آگاهی از دشمنان دنیای اسلام برای حاجیان

حجت الاسلام عباس جعفری فراهانی

همچنان که امام علی(ع) فرمودند و در شعائر اسلامی هم وجود دارد مراسم حج در اسلام به عنوان یک شعائر اسلامی و پرچم اسلامی مطرح شده است. حج جنبه های فراوانی مانند ابعاد اجتماعی، سیاسی، انسانی و اخلاقی دارد که می توان آنها را تجزیه و تحلیل کرد. افراد در مراسم حج از ملل مختلف در کنار خانه کعبه جمع می شوند و مراسم و مناسک حج را انجام می دهند و به زیارت کعبه مقدس ترین مکان از نظر اسلام می روند.

در این آیه می فرماید «إِنَّ أَوَّلَ بَیْتٍ وُضِعَ لِلنَّاسِ لَلَّذِی بِبَکَّهَ مُبَارَکًا وَهُدًى لِّلْعَالَمِینَ» اولین و مهمترین محلی که مبارک و برای جهانیان هدایت گر قرار داده شده، خانه کعبه است، بنابراین انسان ها و مسلمانان از ملل مختلف برای زیارت خانه خدا می آیند و به عبادت می پردازند. از مسجدالحرام و بیت الله الاعظم دیدار می کنند که اهمیت فراوانی از دید فردی و انسانی دارد، به این معنا که انسان ها از کشورها مختلف با زبان های مختلف با یکدیگر ملاقات می کنند. با توجه به امکاناتی که در دنیای امروز فراهم شده است انسان از نقاط مختلف دنیا یکدیگر را ملاقات می کنند که این موضوع هم بسیار ارزشمند است.

حاجیان در مکه به اعمال خاص و مشخصی می پردازند و خودشان را تسلیم خداوند می دانند. این اعمال جنبه های خاصی دارد برای مثال نماز جماعت با شکوهی که در مسجد الحرام برگزار می شود در صفوف نماز افراد مختلف با نژادهای متفاوت به مکه می آیند و خودشان را تسلیم خواست خدا می دانند و با هدف واحد در برابر مشکلات فکر و تبادل نظر می کنند.

مراسم حج را می توان از جنبه سیاسی مورد توجه قرار داد. وقتی که افراد از مذاهب مختلف اسلامی با یکدیگر دیدار می کنند از رهبران ملت ها، طبقات اجتماعی مختلف و سنین متفاوت جامعه با هم در یک صف قرار می گیرند و اعمال خودشان را انجام می دهند، این موضوع اثر روانی خاصی برای حاجیان به همراه دارد.

وقتی این تجمع بزرگ مسلمانان که در یک زمان خاص گرد هم می آیند، ابهت خاصی برای اسلام و مسلمانان به همراه دارد به ویژه در چنین زمانی که شبکه های تلویزیونی اتحاد مسلمانان را در یک زمان خاص پخش می کنند و پیروان آیین های دیگر هم چنین تصاویری را می بینند ممکن است وحشتی در آنها به وجود بیایید که اگر مسلمانان با هم متحد شوند و بخواهند یک نظام واحد جهانی را تشکیل بدهند بسیار تاثیرگذار خواهند بود.اگر این حضور و اتحاد همزمان در میان اقشار و سنین مختلفی که هر سال به حج می آیند شکل بگیرد و بتوانند یک تصمیم واحدی را بگیرند اهمیت سیاسی خاصی برای مسلمانان ایجاد می کند و می توانند نقشه های راه خود را به خوبی اجرا کنند البته می بینیم که اتحاد واقعی میان مسلمانان وجود ندارد.

در مناسک و اعمال حج استطاعت و توانایی داشتن مورد توجه قرار گرفته است. ما در آیاتی از قرآن می بینیم که خداوند می فرماید این عمل واجبی که بر مسلمانان تکلیف شده است، کسانی که استطاعت مالی و جسمانی داشته باشند می توانند این فریضه را به خوبی انجام دهند چون انجام اعمال دشوار است و از یک تحرک خاص و جنب  و جوشی برخوردار است؛ مثل نماز خواندن نیست، برای مثال هر کسی توانایی انجام طواف خانه خدا، سعی صفا و مروه و … را ندارد. بنابراین افراد برای انجام مناسک حج باید یک توانایی هایی خاصی داشته باشند.اگر افراد از قدرت و توانایی جسمانی برخوردار باشند می توانند برای عمل سیاسی نیز تصمیم گیری کنند یا در رسیدگی به امور افراد ضعیف و فقیرتر همکاری کنند این  موضوعات از جنبه های مختلفی است که مسلمانان به آن نیازدارند و البته این موارد در حج نهفته شده است. پس حج برنامه ایست که می تواند برای بسیاری از موضوعات اجتماعی و سیاسی دیگر هم موثر واقع شود.

این موضوع نه تنها بعد از حج در میان برخی از حاجیان دیده می شود بلکه در بسیاری از اعمال و رفتار ما هم مشهود است، برای مثال یک نمازگزار مسلمان وقتی نماز می خواند باید اقامه نماز در او این تاثیرات را به وجود بیاورد که از گناهان دوری کند این درحالیست که بسیاری از افراد نماز می خوانند اما مرتکب بسیاری از گناهان هم می شوند. انسان ها به دلیل ساختار وجودی که خداوند برای آنها قرار داده است، تمام صفات نیک و بد را در خود داریم و استعداد انجام کارهای خوب و بد درون ما نهفته است.هرکسی با هر ویژگی اخلاقی و رفتاری که دارد جنبه ها و کشش های انحرافی نیز در او وجود دارد. هر انسانی در هر مرتبه شخصیتی که باشد به دلیل آن استعداد که در او وجود دارد خداوند او را برای آزمایش الهی در مسیرهای متفاوتی قرار می دهد؛ یعنی انسان ها برای انجام کار نیک یا عمل نادرست مختار هستند و با توجه به این اختیار، ثواب و عِقابی برای اعمال ما تعلق می گیرد.اگر حاجیانی که از مکه بر می گردند با جان و دل خدا را عبادت کرده باشند و در خود وجود خداوند را احساس کنند این موضوع می تواند آنها را در مقابل اعمال ناپسند واکسینه کند. به طور قطع اگر یک حاجی با تمام وجود اعمال خودش را انجام داده باشد تاثیرات این مناسک تا مدت های طولانی همراه او خواهد بود. پس باید آمادگی ابتدایی در شخص ایجاد شده باشد تا انجام اعمال بر رفتار و کردار افراد موثر واقع شود. مانند “رمی جمرات” که نمادی از سرکوب نفس انسانی است اما متاسفانه برخی از افرادی که به حج می روند توجه واقعی به این مساله ندارند بلکه یک اعمال صوری و ظاهری را انجام می دهند.

در این برهه از زمانی که ما قرار داریم و حوادث مختلفی که در جهان رخ داده است با حوادث در گذشته ارتباط دارد. در بعد سیاسی حج می توانیم به برائت از دشمنان در این سفر اشاره کنیم. اگر یک فرد مسلمان واقعی باشد غیر از اینکه اعمال و مناسک خود را به جا می آورد باید دشمنان اسلام و مسلمانان را بشناسد و از مشرکین زمان خود برائت کند. در حال حاضر مهمترین دشمن مسلمانان استکبار جهانی است که در راس آن آمریکا قرار دارد برای مثال کشور عربستان که مکه و مدینه در آن واقع شده است در تسخیر آمریکا قرار دارد.در حال حاضر مهمترین مراکز کشور عربستان مانند چاه های نفت، تجهیزات نظامی زیر نظر مستشاران آمریکایی قرار دارد؛ بنابراین یک حاجی باید از این مسایل آگاهی داشته باشد و با حاجیان دیگر هم چنین موضوعی را مطرح کند و در این مراسم ها شعار برائت از دشمنان اسلام را سر دهند به ویژه در حال حاضر که عمده ترین مساله داعش و حمله عربستان به یمن با حمایت آمریکاست.

دیدگاه های کاربران

هیچ دیدگاهی برای این مطلب وارد نشده است!

ارسال دیدگاه