معرفی آثار و منشورات علمی گنگره سبط النبی علیه السلام

بازدید : 3726
زمان تقریبی مطالعه : 6 دقیقه
تاریخ : 08 مرداد 1393
معرفی آثار و منشورات علمی گنگره سبط النبی علیه السلام


 

معرفی آثار و منشورات علمی گنگره سبط النبی علیه السلام


حجت الاسلام عباس جعفری فراهانی دبیر کمیته علمی گنگره بین المللی سبط النبی(ع) در مصاحبه با خبرنگار ما گفت: در روزهای اول و دوم تیر ماه 1393 مراسم افتتاحیه گنگره بین المللی سبط النبی، حضرت امام حسن مجتبی(ع) با سخنان ارزشمند حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی، ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران و با شرکت میهمانان داخلی و خارجی آغاز شد.

وی اظهار کرد: در عصر روز اول و صبح روز دوم برنامه های کمیسیون های علمی گنگره نیز با شرکت میهمانان و نویسندگان داخلی و خارجی و عموم علاقه مندان به طور فعال برگزار گردید. در مراسم اختتامیه که در عصر روز دوم برگزار شد از آثار و منشورات علمی گنگره با حضور جمعی از شخصیت ها و میهمانان داخلی و خارجی رونمائی شد که فهرست آثار و منشورات گنگره همراه با تصاویر و توضیحات کوتاهی در معرفی آنها در ادامه می آید.

1- مجموعه مقالات کنگره بین المللی سبط النبی؛ حضرت امام حسن مجتبی(ع) (3 جلد)
تالیف گروه نویسندگان

کتاب مجموعه مقالات فارسی کنگره بین المللی سبط النبی، حضرت امام حسن مجتبی(ع) شامل 45 مقاله به زبان فارسی از پژوهشگران و محققان داخلی و خارجی درباره سیره، اخلاق، فضائل، پاسخ به شبهات و ... امام حسن مجتبی(ع) است.

عمده مقالات این مجموعه در چهار محور شامل سیره فردی و خانوادگی حضرت امام حسن(ع)، سیره سیاسی – اجتماعی و مدیریتی حضرت امام حسن(ع) ، بررسی و نقد شبهات و دیدگاه مستشرقان درباره حضرت، سبک زندگی امام حسن(ع) و میراث علمی و فکری حضرت امام حسن(ع) می باشند.
در ابتدای این مجموعه، مقاله تحلیل زندگانی و حوادث ویژه دوران امام حسن(ع) برگرفته از کتاب انسان 250 ساله تالیف مقام معظم رهبری(دام ظله) قرار گرفته است. چاپ اول این کتاب در 3 جلد توسط مجمع جهانی اهل بیت علیهم السلام به مناسبت برگزاری کنگره بین المللی سبط النبی، حضرت امام حسن مجتبی(ع) در سال 1393 منتشر گردید.

2- مجموعة مقالات المؤتمر العالمي سبط النبی؛ الإمام الحسن المجتبی(ع)
مجموعة من الباحثين

کتاب مجموعه مقالات عربی کنگره بین المللی سبط النبی، حضرت امام حسن مجتبی(ع) شامل 19 مقاله به زبان عربی از پژوهشگران و محققان داخلی و خارجی در باره امام حسن مجتبی(ع) است.

عمده مقالات این مجموعه در چهار محور شامل سیره فردی و خانوادگی حضرت امام حسن(ع) ، سیره سیاسی – اجتماعی و مدیریتی حضرت امام حسن(ع) ، بررسی و نقد شبهات و دیدگاه مستشرقان درباره حضرت، سبک زندگی امام حسن(ع) و میراث علمی و فکری حضرت امام حسن(ع) می باشند.
همچنین در این مجموعه خلاصه ای از بیانات مقام معظم رهبری در باره امام مجتبی(ع) از کتاب انسان 250 ساله که بیانات مقام معظم رهبری درباره زندگی سیاسی مبارزاتی ائمه معصومین(ع) را شامل می شود و مقاله خلافة الامام الحسن (ع) و ظروفها برگرفته از کتاب ائمة اهل البیت(ع)... شهید آیت الله سید محمدباقر الصدر(ره) آمده است.
چاپ اول این کتاب در یک جلد 424 صفحه توسط مجمع جهانی اهل بیت(ع) به مناسبت برگزاری کنگره بین المللی سبط النبی؛ حضرت امام حسن مجتبی(ع) در سال 1393 منتشر گردیده است.

3- صلح الحسن(ع) و ثورة الحسین(ع) من منظور السنن التاریخیة فی القرآن الکریم
تألیف آیت الله الشیخ محسن الأراکی

جستجوی سنت های الهی درباره رهبری امت اسلامی بر اساس آموزه های قرآن کریم است.
نویسنده در این کتاب در نظر داشته تا سنت های تاریخی سه گانه ای چون سنت "استخلاف"، سنت"غیبت" که مرتبط با رهبری امت اسلامی است را در طی سه مرحله مورد تحقیق و بررسی قرار دهد.
وی این هدف را با بررسی وضعیت امت اسلامی در پی تن دادن آنان به صلح با دشمن آشکار اهل بیت(ع)، در زمان امام حسن(ع) و سوق دادن امام حسین(ع) به مسلخ شهادت و همچنین بررسی وضعیت جامعه و ویژگی های حاکمان جور، پیگیری کرده است.
ابعاد مختلف و شرایط اجرای سنت "حضور و تصدی" که بر اساس آیات قرآن به کسانی که به آموزه های توحیدی بازگشت می‌کنند نویده داده شده نیز در قسمت پایانی این تحقیق مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

4- عصر الإمام المجتبی علیه السلام ؛ اجتماعیاً و سیاسیاً
تألیف الشیخ محمدهادی الیوسفی الغروی

هدف اصلی نویسنده از این کتاب، بررسی اوضاع سیاسی و اجتماعی عصر امام حسن مجتبی(ع) می باشد.

وی این هدف را با بررسی فضائل امام حسن مجتبی(ع) ، سیره امام حسن(ع) در برخورد با معاویه، صلح با معاویه و رخدادهای سیاسی و اجتماعی آن دوران پیگیری کرده است. وصیت نامه امام حسن(ع) به امام حسین(ع) و نحوه شهادت آن در قسمت پایانی این مجموعه مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.
چاپ اول این کتاب در 181 صفحه، توسط مجمع جهانی اهل بیت(ع) به مناسبت برگزاری کنگره بین المللی سبط النبی؛ حضرت امام حسن مجتبی(ع) در سال 1393 منتشر گردیده است.
یادآوری می شود، متن اصلی این کتاب از موسوعة التاریخ الاسلامی به قلم مولف که در 8 جلد چاپ شده استخراج و با اضافات، تکمیل و آماده نشر شد.

5- بلاغة الإمام الحسن(ع)؛ خطب، کتب، کلمات
الشهید الشیخ عبدالرضا الصافی ؛ مصحح شیخ جعفر عباس الحائری

هدف اصلی نویسنده گردآوری خطبه ها، نامه ها، مواعظ و نکات اخلاقی امام حسن مجتبی(ع) می باشد.

این کتاب در چهار فصل تنظیم شده است. که در فصل اول به خطبه ها و سخنان آن حضرت در موضوعات مختلف، مناظرات آن حضرت با افراد مختلف در موضوع خلافت و امامت و... اشاره شده است. فصل دوم این کتاب به نامه‌ها و جواب نامه ها به افراد مختلف از دشمنان و دوستان ایشان می پردازد.
احادیث و کلمات آن حضرت در موضوعات اخلاقی موضوع اصلی فصل سوم کتاب می باشد. در پایان، نویسنده به مسائل و رخدادهای مختلف که به حضرت مراجعه می شد و هم چنین اشعاری که منسوب به آن حضرت می باشد، پرداخته است.
چاپ دوم این کتاب با اصلاح و تکمیل از سوی توسط اداره پژوهش مجمع جهانی اهل بیت(ع) آماده شد که به مناسبت برگزاری کنگره بین المللی سبط النبی؛ حضرت امام حسن مجتبی(ع) در سال 1393 منتشر گردیده است.

6- لوح فشرده "سبط النبی(ع)"

اهمیت و ضرورت تلاش علمی پیرامون مباحث اهل بیت عصمت و طهارت(ع) و معرفی و دفاع از آن در این زمان که حملات دشمنان به ویژه از سوی سلفی ها و وهابی ها به مبانی و افکار اسلام ناب محمدی(ص) در رسانه‌های گوناگون اعم از کتاب، نشریه، لوح فشرده و ... بر کسی پوشیده نیست.

لوح فشرده حاضر، به مناسبت برگزاری کنگره بین‌المللی سبط النبی، حضرت امام حسن مجتبی(ع) با همت دبیرخانه کمیته‌ی علمی کنگره تهیه شده است.
این لوح فشرده شامل کتابنامه جامع امام حسن(ع) که در برگیرنده کتب چاپی وخطی، پایان نامه‌ها، مقالات، سایت‌ها و پایگاه های اطلاعاتی، متن کامل بیش از 100عنوان کتاب، مقاله در مورد امام حسن مجتبی(ع) می باشد.
همچنین در این لوح فشرده مجموعه نقدهای صورت گرفته در مورد فیلم "الأسباط" به زبان فارسی و عربی نیز گردآوری شده است.
امید است که این مجموعه مورد استفاده پژوهشگران، محققان و عموم علاقه مندان قرار گیرد.

---------------------------------------------------------------------
منبع: سایت معاونت فرهنگی مجمع جهانی اهل بیت(ع) http://abwacd.com


دیدگاه های کاربران

هیچ دیدگاهی برای این مطلب وارد نشده است!

ارسال دیدگاه

مطالب و مقالات مرتبط

معرفی حضرت علی علیه السلام در یک نگاه
شهادت نامه امام حسين (علیه السلام) بر پايه منابع معتبر برگرفته از دانشنامه امام حسين (علیه السلام) جلد 1
جوادالائمه و پاسخ به شبهات علمی
آثار وجودی امام زمان(عج)
هنوز نتوانسته‌ایم حضرت فاطمه(س) را به جامعه معرفی کنیم
معرفی خطبه حضرت فاطمه سلام الله علیها
وصیت نامه امام علی علیه السلام
یکصد و ده سرمشق از سخنان حضرت على علیه السلام
105حدیث از حضرت امام جواد علیه السلام
کرامات امام حسین علیه السلام بعد از شهادت
مسابقه « خورشید ولایت » با موضوع فضائل امام علی علیه السلام در قرآن کریم و خطبه غدیر رسول خدا (ص)
زیارت غدیریه امام هادی علیه السلام (متن و ترجمه)
قطره ای از دریای عنایات حضرت جواد علیه السلام نویسنده : پاک نیا، عبدالکریم
چهل جدیث در فضائل امام علی علیه السلام
فضائل امام علی علیه السلام در قرآن و خطبه غدیر رسول خدا (ص)
امام جواد علیه السلام
گفتگوی دیار آفتاب با حجت الاسلام عباس جعفری فراهانی پیرامون زندگی امام جواد علیه السلام
زیارت غدیر امام هادی علیه السلام
امام رضا علیه السلام - زندگی و اقتصاد.
قرآن در بینش امام رضا علیه السلام

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی