مرزبانی از فرهنگ عاشورا

امت اسلامی سه وظیفه بزرگ برعهده دارد: 1. شناخت فرهنگ حسینی؛ 2. ابلاغ فرهنگ حسینی؛ 3. اجرای فرهنگ حسینی.
بازدید : 4809
زمان تقریبی مطالعه : 11 دقیقه
تاریخ : 12 آذر 1390
مرزبانی از فرهنگ عاشورا

    
مرزبانی از فرهنگ عاشورا

 محمود مهدی پور

امت اسلامی سه وظیفه بزرگ برعهده دارد:

1. شناخت فرهنگ حسینی؛

2. ابلاغ فرهنگ حسینی؛

3. اجرای فرهنگ حسینی.

فرهنگ حسینی چیزی جز اسلام ناب محمّدی و فرهنگ ناب علوی نیست. اسلام راستین و دین قیّم الهی یک حقیقت بیش تر نیست. مجموعه رهنمودهای خدایی برای زندگی برترو سعادت جاوید انسانی است.رهنمودهایی که در قرآن و سنّت نبوی گرد آمده و عترت پیامبر صلی الله علیه و آله بهتر از هرکسی آن را می شناسند و تفسیرمی کنند. پیشوایان اهل بیت علیهم السلام مفسران و مبلغان و بزرگترین مدافعان احکام الهی و مجریان منصوص ومنصوب از سوی رسول خدایند.

پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله ، امیر مؤمنان ودیگر پیشوایان معصوم را برای تداوم فرهنگ قرآن و اسلام، به امت اسلامی معرفی کرد و بارها جایگاه علمی،اخلاقی و اجتماعی آنان را به مردمی ادآور گردید؛ به ویژه در حجة الوداع وغدیر خم که جانشین شایسته پیامبر درحضور دهها هزار نفر معرفی شد؛ ولی با تحولات سیاسی پس از پیامبر، زمام امور اجتماعی مسلمانان در دست ناشایستگان قرار گرفت و سرانجام،معاویه بر جایگاه رهبری امت اسلامی تکیه زد. وقطار امت اسلامی از خطّ نبوی و علوی خارج شد و بر ریل اُموی قرار گرفت. و این تغییر مسیر که برای برخی در آغاز چندان محسوس نبود، هر روز از اهداف و آرمانهای الهی و خط مشی ترسیم شده از سوی رسول خدا صلی الله علیه و آله فاصله گرفت و زاویه انحراف بیش تر و بیش تر شد تا اینکه بتدریج جامعه اسلامی از اسلام و قرآن دورتر گردید. و ناآگاهی توده های مردم و «سازش و سکوت و ترس ویأس» خواصّ امّت، فضایی پدید آوردکه اسلام و قرآن و دستاوردهای بعثت نبوی در خطر نابودی و انهدام کامل قرار گرفت.

ابو سفیان و باند تبهکار اموی،اسلام نیاوردند؛ ولی در برابر اقتدارپیامبر تسلیم شدند و خود را مسلمان نشان دادند. پس از رحلت آن بزرگوار،با نفوذ در ساختار حکومت نبوی سرانجام دولت اسلام را در جهت مصالح و منافع شخصی خویش مصادره کردند و معاویه و یزید را به عنوان خلیفه مسلمانان بر کرسی قدرت نشاندند و بدین گونه تمام زحمات پیامبر در خطر تباهی بود. قیام عاشورا، بزرگ ترین دفاع از بعثت نبوی و بلندترین فریاد در برابر احیای فرهنگ جاهلیت بود؛ دفاعی که توسط سرور جوانان بهشت رهبری شد. وعاشورا مولود این قیام تاریخی است.سید الشهداء فرمود: وقتی شخصی چون یزید زمامدار شود، با اسلام بایدخداحافظی کرد! «وَ عَلَی الاِْسْلامِ السَّلامُ اِذْقَدْ بُلِیَتِ الاُْمَّةُ بِراعٍ مِثْلِ یَزِیدٍ!»

اگر امروز از شناخت فرهنگ حسینی سخن می گوییم به معنای شناخت قرآن و اسلام با تفسیر سیدالشهدا و برداشت عترت علیهم السلام است.بدون تردید زندگی و اندیشه سرورجوانان بهشتی اسوه زندگی اسلامی است. شناخت فرهنگ عاشورا ومعرّفی آن به جامعه وتلاش برای اجرای آرمانها و اهداف حسینی وظیفه هر مسلمان و هر انسان عدالتخواه وفضیلت گراست. روحانیت و مبلغان گرامی، در خط مقدّم این سه وظیفه بزرگ قرار د ارند.

روحانیت، مرزبان فرهنگ عاشورا است و موفقیت در این رسالت الهی، بدون این سه اقدام امکان پذیرنیست.

«شناخت»، «ابلاغ» و «اجرا»، شرط موفقیت در هر اقدام اجتماعی است.«امام حسین شناسی» و«عاشوراپژوهی»، نشر و گسترش فرهنگ عاشورایی و تلاش برایاجرای اهداف و آرمانهای حسینی، راه فلاح و نجات بشریت امروز و فردااست.

حسین علیه السلام عصاره اسلام وتندیس قرآن است، اهل بیت علیهم السلام وبه ویژه حضرت سید الشهداء چراغ پرفروغ زندگی اسلامی و کشتی نجات جامعه بشری هستند. حدیث سفینه رابه یاد آوریم که نجات بخش جهان بشریت فرمود: «اَهْلُ بَیْتِی کَسَفِینَةِ نُوحٍ مَنْرَکِبَها نَجی وَ مَنْ تَخَلَّفَ عَنْها غَرِقَ؛ اهلبیت من مانند کشتی نوح هستند که هرکس در آن قرار گیرد نجات می یابد وهر کس وارد آن نشود، غرق می گردد.»در مورد دیگر فرمود: «مَنْ اَحَبَّ أَنْ یَرْکَبَ سَفِینَةَ النَجاةِ وَیَسْتَمْسَکَ بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقی وَیَعْتَصِمَ بِحَبْلِ اللّهِ الْمَتِینِ فَلْیُوالِ عَلِیّا بَعْدِیوَلْیُ عادِ عَدُوَّهُ وَلْیَأْتَمَّ بِالاَْئِمَّةِ الْهُداةِ مِنْ وُلْدِهِ فَاِنَّهُمْ خُلَفائِی وَاَوْصِیائِی وَحُجَجُ اللّهِ عَلَی الْخَلْقِ بَعْدِی وَسادَةُ اُمَّتِی وَقادَةُ الاَْتْقِیاهُ اِلَیالْجَنَّةِ حِزْبُهُمْ حِزْبِی، وَحِزْبِی حِزْبُ اللّهِ وَحِزْبُ اَعْدائِهِمْ حِزْبُ الشّیطانِ؛ هر کس دوست دارد بر کشتی نجات سوار شودو دستگیره مستحکم را بگیرد و به حبل اللّه استوار چنگ زند، باید پس ازمن رهبری علی را بپذیرد و با دشمن اودشمن باشد و به امامان هدایتگر ازفرزندان او اقتدا نماید، آنان جانشینان،اوصیای من و حجت های خدایی بر خلق پس از من هستند. آنان مهتران امت منو پیشتازان پارسایان بسوی بهشت اند.حزب آنان حزب من و حزب منحزب اللّه است. و حزب دشمنان علی علیه السلام و امامان پس از او حزب شیطان است.

بدون رهبری الهی دستیابی به کشتی نجات و عروة الوثقی و حبل اللّه استوار مقدور نیست.

ماه محرم و دیگر ایام تبلیغی فرصتی الهی است تا نسلهای جدید بافرهنگ اسلام بهتر و بیش تر آشنا شوندو نسلهای کهن ایمان خویش راطراوت بخشند.

محرم، ماه تبلیغ، ماه بیداری، ماه عزاداری، ماه تقویت غیرت دینی، ماه دفاع از اسلام و مسلمانی و ماه تجدیدمصائب حسینی، ماه درس آموزی ازجبهه حق گرایان و ماه عبرت گیری ازاردوگاه باطل گرایی است. ماه محرم،فرصتی الهی است تا پیر و جوان وخرد و کلان و مرد و زن جامعه اسلامی گرد مشعل پرنور حسینی جمع آیند، وگامهایی بلند به سوی شناخت عمیق ترو دقیق تر و ابلاغ فرهنگ عاشورا به دیگران و اجرای اهداف و آرمانهای حسینی بردارند.

برنامه ریزی برای مراسم حسینی

بهره گیری از مراسم حسینی بدون اخلاص و برنامه ریزی و تلاش وکوشش جمعی امکان پذیر نیست.امروز برنامه ریزی در سه سطح برای برگزاری هر چه بهتر آئینهای عاشورایی ضرورت دارد:

1. برنامه ریزی کلان نظام اسلامی،برای هدایت و حمایت از معرفت وشور عاشورایی و مراسم حیات بخش حسینی.

2. برنامه ریزی نهادهای میانی همچون سازمان تبلیغات اسلامی ودفتر تبلیغات اسلامی و سازمان اوقاف و نهادهای همکار و همسو در جهت شناخت و اعزام عادلانه مبلغان متناسب با تواناییهای مبلغ و نیازهایاجتماعی.

3. برنامه ریزی مبلغان هر شهر وبخش و روستا ومشاوره آنان بایکدیگر برای چگونگی استفاده ازبرکات عاشورای حسینی.

با برنامه ریزی و همفکری می توان مراسم حسینی را به بزرگ ترین «دانشگاه اسلام شناسی»تبدیل کرد.

حفظ انگیزه الهی تبلیغ و اجتناباز اهداف و نیات کوچک شخصی ودنیاطلبانه و جناحی، مبارزه با دروغهاو تحریفات و تحلیلهای نادرست وتحریفات و زواید تاریخی و تبادل تجارب تبلیغی، از مهم ترین وظایف مبلغان گرامی و شرط موفقیت درمرزبانی از فرهنگ عاشورا است.حادثه عاشورا بی نقاب و بی دروغ،غم انگیزترین ماجرای تاریخ است وهرگونه افزودن و کاستن، آن را از سطح یک «خورشید جهان افروز» به سطح یک «شمع دودزا» و لحظه ای فرودمی آورد. و بجای تسخیر عقل و قلب انسانها، هیجانی زودگذر ایجاد می کندو احیانا مایه اشک و آه بدون بصیرت وروشنی می شود. بیان مسائل سست وتحریف شده، اصل حادثه کربلا را زیرسؤال می برد و جایگاه قیام حسینی رادر قلبها متزلزل می سازد. باغ زیبایاندیشه و اخلاق حسینی آن قدر گل  طبیعی و چشم نواز دارد که نیاز به گلهای مصنوعی و دروغین نیست.

مراسم حسینی، جایگاه خودنمایی نیست، میدان خدمت وایثار است. عاشورا، روز ضعف وزبونی و ذلت نیست روز اراده و عزّت و اقتدار روح حسینی است. ایام عاشورا، فرصت تملّق و مداحی این وآن نیست، روز پرده برداری از سیمای نورانی مظلوم ترین چهره تاریخ است.

عاشورا، روز سرگرمی و نمایش وخودزنی نیست، روز فریاد علیه تمام ظالمان تاریخ است.

عاشورا، روز بیداری وبیدارگری، روز اتحاد امت اسلامی،روز همکاری و همیاری و روز اعلام مواضع مکتبی و روز نیایش و عرفان سرخ حسینی است. روز حمایت ازمظلومان عراق و فلسطین و افغانستان و کشمیر و سرزمینهای اشغال شده توسط کفر و نفاق و بیدادگران جهانیاست.

امروز در هر منبر «دو گریز»ضرورت دارد:

1. گریز به کربلای سیدالشهدا علیه السلام ؛

2. گریز به کربلاهای امروز درعراق و افغانستان و کشمیر و پاکستانو قتلگاه مظلومان عالم در چهار سویزمین.

امروز در هر منبر حسینی دوگونه سلام نیاز است:

«امام حسین شناسی» و«عاشوراپژوهی»، نشر وگسترش فرهنگ عاشورایی و تلاش برایاجرای اهداف و آرمانهای حسینی، راه فلاح و نجات بشریت امروز و فردا است

1. سلام بر حسین و یاران وفرزندان و شیفتگان آن بزرگوار درجوار ضریح شش گوشه حسینی علیه السلام ؛

2. سلام بر حزب اللّه و بسیج ورزمندگان و مجاهدان اسلام درشش گوشه عالم.

امروز در هر سخنرانی و منبر، دوگروه را باید لعن و نفرین کرد:

1. شمر و یزید و ابن سعد وحرمله تاریخ کربلای حسینی؛

2. سردمداران نظامهای جور واستکبار جهانی؛ همچون بوش و بلر وشارون و المُرت و مثلث امریکا وانگلیس و اسرائیل.

امروز بار دیگر لشکر یزیدی درکنار فرات کمین کرده است، عاشورایامسال باید بلندترین اعتراض جهانی اسلامبه اشغال و اشغالگری باشد.

عاشورا روز اعتراض جهانی به ستمگری و حرامخواری است. سرورشهیدان فرمود: «وَ مُلِئَتْ بُطُونُکُمْ مِنَالْحَرامِ فَطَبِعَ اللّهُ عَلی قُلُوبِکُمْ؛شکمهایتان از حرام انباشته گشته و لذاخداوند بر دلهایتان مهر زده است.»عاشورا، روز دفاع از توحید و اخلاق وعدالت و عزّت انسانهاست. فصل شکوفایی غیرت مسلمانی و روزدمیدن روح حماسه و ایثار در کالبدجامعه اسلامی است.

سرفصلهای تبلیغ در عاشورا

اقامه مجالس عزای امامحسین علیه السلام در کشورهای گوناگون یکیاز مهم ترین فرصتها برای تشریح وتبیین اهداف عاشورا و انتقال فرهنگ حسینی به جامعه بشری است.

آموزش معارف الهی، بیان احکاماسلامی، تقویت عواطف دینی،شبهه زدایی از معارف دینی، آشناییشیعیان اهل بیت علیهم السلام با یکدیگر درمجالس سوگواری حسینی، شناخت بهتر سید الشهدا و رهبران الهی وارتباط نزدیک تر مردم در مساجد ومحافل عزاداری، بخشی از برکات مجالس حسینی است. برگزاری این مراسم ریشه در رهنمودهای پیامبراکرم صلی الله علیه و آله و امامان عترت علیهم السلام دارد وشبهه آفرینی استکبار جهانی و وهابیت هرگز نمی تواند مردم را از عاشورا جداکند؛ امّا تحریفها و دروغها و برخی کارهای بدون محتوا این سرمایه عظیم را تباه و از اهداف خود دور می سازد.

مبلغان گرامی می توانند یک دوره«اسلام شناسی» را با تکیه بر قرآن وکلمات و سیره حسینی علیه السلام به فرزندان امت برسانند.

سرفصلهای پیشنهادی برای محرم امسال بدین شرح است:

1. توحید و سید الشهدا؛

2. نبوت و سید الشهدا؛

3. عدل الهی و سید الشهدا؛

4. امامت و سید الشهدا؛

5. امام زمان و سید الشهدا؛

6. عدالت اجتماعی و سیدالشهدا؛

7. مبارزه با ظلم در زندگی سیدالشهدا؛

8. عزت و استقلال مسلمین وسرور شهیدان؛

9. آزادی و سید الشهدا؛

10. حکومت اسلامی و سرورشهیدان؛

11. معاد و سید الشهدا؛

12. عترت علیهم السلام و امام شهیدان؛

13. جایگاه عقل در کلام و سیرهامام؛

14. جایگاه قرآن در سیره و سخنامام؛

15. نماز در سیره و سخن امام؛

16. زکات و انفاق در سیره وسخن امام؛

17. خمس در سیره و سخن امام؛

18. امر به معروف و نهی از منکردر کلام و مرام حسینی؛

19. تولی و تبری در زندگی امام؛

20. حج و عمره در زندگی امام؛

21. دعا و نیایش در سیره امام؛

22. ازدواج در سیره و سخن امام؛

23. حرام خواری از نگاه امام؛

محرم، ماه تبلیغ، ماه بیداری، ماه عزاداری، ماه تقویت غیرت دینی، ماه دفاع از اسلام و مسلمانی وماه تجدید مصائب حسینی،ماه درس آموزی از جبهه حق گرایان و ماه عبرت گیریاز اردوگاه باطل گرایی است

24. گناه در نگاه امام؛

25. زهد و ساده زیستی در زندگیامام؛

26. پاکیزگی و طهارت در سیرهامام؛

27. فلسفه قیام امام؛

28. فلسفه عزاداری برای امام؛

29. سیمای عبادی امام؛

30. سیمای جهادی امام؛

31. سیمای اخلاقی امام؛

32. سیمای علمی امام؛

33. سیمای سیاسی امام؛

34. ویژگیهای اهل بیت امام؛

35. یاران امام؛

36. امام در کلام الهی؛

37. امام در کلام نبوی؛

38. امام در سخن امامان دیگر؛

39. امام در سیره و سخن بزرگان اسلام؛

40. زیارت امام.

دو تذکر: «فرهنگ جامع سخنان امام حسین علیه السلام »، فرهنگ عاشورا نوشته جواد محدثی و نفس المهموم محدّثقمی لازم ترین منابعی است که می تواند، مبلغان گرامی را یاری کند.

در زمینه هر کدام از سرفصلها درآغاز، آیه قرآن مرتبط تلاوت می شودموضوع سخن و ابعاد آن تشریحمی گردد. وظیفه امروز مسلمانان درزمینه عنوان سخن مورد توجه قرارمی گیرد. و میزان موفقیت و یا ناکامی وعلل آن یادآوری می شود. و سرانجام سخن و سیره حسینی در موضوع بحث، پایان بخش برنامه و سخنرانی خواهد بود.

مجله مبلغان - دیماه 87

دیدگاه های کاربران

هیچ دیدگاهی برای این مطلب وارد نشده است!

ارسال دیدگاه

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی