خدیجه قبل از ازدواج با پیامبر(ص) / رسولی محلاتی، سید هاشم

بازدید : 3603
زمان تقریبی مطالعه : 3 دقیقه
تاریخ : 17 آذر 1393
خدیجه قبل از ازدواج با پیامبر(ص) / رسولی محلاتی، سید هاشم

خدیجه دختر خویلد بن اسد بن عبد العزی بن قصی بن کلاب بود که نسب وی با رسول خدا«ص »در قصی بن کلاب متحدمی شود، مادرش: فاطمه دختر زائدة بن اصم از بنی معیص ابن عامر بن بؤی بود. عموما نوشته اند که وی قبل از ازدواج با رسول خدا«ص »دو شوهر کرده بود:

اول-ابی هاله هند بن زراره تمیمی-که خدیجه از او پسری پیدا کرد و نامش را همانند نام خودش «هند»گذارد،و از این «هند»روایاتی نیز در کتابهای حدیثی نقل شده،مانند روایات معروفی که درباره اوصاف رسول خدا«ص »و شمائل آنحضرت از وی نقل شده و اهل حدیث آنها را در کتابهای خود نقل کرده اندنظیر روایت صدوق «ره »در عیون الاخبار و معانی الاخبار و روایت مکارم الاخلاق،و غیره و حضرت مجتبی «ع »به این عنوان از وی حدیث نقل فرموده و می فرماید: «حدثنی خالی »... (1) و گویند او مردی فصیح و سخنور بوده و بعثت رسول خدا«ص »و اسلام را درک کرده و جزء مهاجران در جنگ بدر و احد نیز شرکت داشته،و او کسی است که می گفت:

«انا اکرم الناس ابا و اما و اخا و اختا،ابی رسول الله صلی الله علیه و آله و اخی القاسم،و اختی فاطمه،و امی خدیجه...» (2) و گویند:وی در جنگ جمل در رکاب امیر مؤمنان بشهادت رسید.

و نیز گویند:او فرزندی نیز داشته که نام او نیز هند بوده و گفته اند او نیز در لشکریان مصعب بن زبیر بود و در جنگ اوبا مختار به قتل رسید...که او را هند بن هند می گفته اند،ولی بر طبق نقل قتاده نام خود ابی هاله «هند»بوده و هند بن هند همان فرزند خدیجه بوده نه فرزند فرزند او. (3)

و برخی گفته اند:خدیجه از ابی هاله پسر دیگری هم داشته بنام هاله که بهمین جهت او را ابی هاله گفته اند،ولی برخی دیگر هاله را فرزند خواهر خدیجه دانسته و چنین فرزندی برای خدیجه ذکر نکرده اند.

دوم-شوهر دوم خدیجه عتیق بن عائد مخزومی است که پس از مرگ ابو هاله بهمسری وی درآمد و در برخی از تواریخ دختری بنام «هند»نیز از عتیق بن عائد برای خدیجه ذکر کرده اند،و گفته اند:وی مادر محمد بن صیفی مخزومی است که ازرسول خدا«ص »حدیث نقل کرده و به فرزندان او«بنی طاهره »می گفتند. (4)

خدیجه پس از اینکه شوهر دوم خود را نیز از دست داد بخاطرثروت بسیار (5) و کمالات دیگری که داشت خواستگاران زیادی پیدا کرد چنانچه در برخی از روایات آمده که عقبة بن ابی معیطو صلت بن ابی اهاب و ابو جهل و ابو سفیان از او خواستگاری کرده و او همه را رد کرد (6) ولی از آنجا که خدای تعالی افتخار همسری رسول خدا«ص »و خدمات بعدی او را به اسلام و رهبر گرانقدر آن برای وی مقدر کرده بود بهمسری آنحضرت درآمد.

پی نوشتها:

1-بحار الانوار ج 16 ص 148-155.و سیره ابن هشام(پاورقی)جلد 1 ص 118

2-بحار الانوار ج 16 ص 148-155.و سیره ابن هشام(پاورقی)جلد 1صفحه 187.

3-بحار الانوار ج 16 ص 10.

4-این را هم بد نیست بدانید که در این ترتیب دو شوهر که ذکر شد نیز اختلاف است و آنچه نقل شد طبق گفته مشهور است،ولی برخی گفته اند نخست به ازدواج عتیق بن عائد مخزومی درآمد و پس از او همسر ابی هاله هند بن زراره گردید، چنانچه در کتاب فقه السیره(ص 69)و کشف الغمه اربلی(بحار الانوار ج 16 ص 10)نقل شده است.

5چنانچه از روایات و تواریخ بدست می آید خدیجه این ثروت بسیار را از ارث پدرو دو شوهر و تجارتهای بسیاری که برای او می کردند بدست آورده بود،و در مقدار آن رقمهای مبالغه آمیزی در تواریخ دیده می شود که سند متقن و صحیحی برای آن رقمهادر دست نیست مانند هشتاد هزار شتر و امثال آن...و الله اعلم.

6-بحار الانوار ج 16 ص 22.

دیدگاه های کاربران

هیچ دیدگاهی برای این مطلب وارد نشده است!

ارسال دیدگاه

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی