زهد حقیقی

داستان درویش و ملا احمد نراقی

ملا احمد نراقی (1185 - 1244 یا 1245ق) فرزند ملا محمدمهدی نراقی، از مجتهدان و دانشمندان بزرگ شیعه در قرن سیزدهم هجری است ملا احمد نراقی فردی زاهد، متقی، و در اوصاف حمیده و اخلاق فاضله زبانزد خاص و عام بوده و در فخر و فضل او همین بس که استاد خاتم الفقها مرحوم «شیخ مرتضی انصاری» - اعلی الله مقامه الشریف - بوده است.
بازدید : 4226
زمان تقریبی مطالعه : 2 دقیقه
تاریخ : 16 فروردین 1399
داستان درویش و ملا احمد نراقی

✳️زهد حقیقی✳️

درویشی، نام ملا احمد نراقی (از زاهدان معروف )و تعریف کتاب معراج السعاده او را شنیده و به شدت مرید و شیفته وی شده بود. به همین سبب روزی درویش به قصد زیارت ملا احمد نراقی وارد شهر کاشان می‏شود و چون دستگاه ریاست، رفت و آمد و مراجعه مردم را به وی می‏بیند، اندکی از ارادتش نسبت به او کاسته می‏شود. از سوی دیگر ملا احمد نراقی هم در دیدارهایی که با درویش انجام می دهد متوجه این موضوع می گردد. 

بعد از چند روزی درویش می‏گوید که تصمیم دارد به کربلا برود. ملا احمد در جواب می‏گوید: چه بهتر که من هم چنین قصدی داشتم. پس صبر کن تا با هم حرکت کنیم. در این جا درویش می‏پرسد، چند روز باید صبر کنم تا شما آماده شوید؟ جواب می‏شنود: همین الان مهیا هستم. سپس با هم این سفر را آغاز می کنند. 

وقتی به چند فرسخی قم می رسند به خاطر رفع خستگی در کنار چشمه‏ای اتراق می کنند در اینجا درویش می‏گوید: کشکول خود را در خانه شما جا گذاشته‏ام. نراقی می‏فرماید: این که چیزی نیست وقتی از سفر بازگشتیم، آن را تحویل می‏گیری. او قبول نمی‏کند و می‏گوید: من به این کشکول خیلی علاقه‏مندم. ملا احمد سوال می‏کنم: آیا نمی توانی مدتی بدون کشکول باشی؟ او جواب می دهد: من تبرزین وکشکولم  را می خواهم و آماده بازگشت به کاشان می‏شود.                                                   
در این هنگام آن فقیه زاهد و پارسا می فرماید: "ای درویش! من به آن ریاست و مقام و منزلتی که در کاشان دارم، اینقدر وابسته نیستم که تو به این کشکول خود وابسته‏ای؟!"
✅نتیجه :
خوبی برخی از افراد تا وقتی است که مال و جان  و مقام و .... تامین باشد وای به روزی که این ها به خطر بیفتد آن وقت خداپرستی و ..... آنهارا ببین .
هرچه می خواهی قرآن می خوانم ، نماز می خوام ، روزه می گیرم ولی اون 8 تای دیگر فروع دین را از من نخواه هم خرج دارد هم خطر جانی . حالا حجش را هم یه کاریش می کنم به خرجش می ارزد مردم به من میگن حاج آقا !!!!!!!!!!!!!!!!                                   ✳️✳️✳️                                                                                 مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت منهاج عشق آباد

دیدگاه های کاربران

صالحی عالی بود درس بزرگی بود
یک شنبه 19 اردیبهشت 1400 - 10:09
عالی بود عالی

ارسال دیدگاه