خوراكي‌هاي ممنوع در ايام امتحانات

بازدید : 2738
زمان تقریبی مطالعه : 2 دقیقه
تاریخ : 24 اردیبهشت 1392
خوراكي‌هاي ممنوع در ايام امتحانات
خوراكي‌هاي ممنوع در ايام امتحانات



يك متخصص طب سنتي ايران با اشاره به لزوم حذف كله پاچه، ماكاروني چرب، جگر، پيتزا و سوسيس از وعده‌هاي غذايي ايام امتحان، از دانش آموزان و دانشجويان خواست از مصرف غذاهاي سنگين و سرخ‌كرده در روزهاي امتحان بپرهيزند.
دكتر مجيد انوشيرواني در گفت و گو با ايسنا، با اشاره به لزوم پرهيز از مصرف غذاهاي ديرهضم در ايام امتحانات، گفت: اختلال عملكردهاي مغزي پس از مصرف غذاهاي پرچرب موجب بروز رفتار تغذيه‌اي نامناسب شده، يا مصرف غذاهايي كه موجب پركاري دستگاه گوارش يا فساد غذا در معده مي‌شوند، عملكرد مغزي كاهش مي‌يابد، بنابراين دانش آموزان و دانشجويان بايد در روزهاي امتحان از پرخوري اجتناب كرده و حتي الامكان غذاهاي سبك و زودهضم مصرف كنند.
وي در ادامه گفت: حجم زياد غذا حتي در صورت لطيف بودن آن، موجب فشار آمدن بر دستگاه گوارش و صرف نيروي بيشتر براي انجام اعمال هضم و جذب و دفع آن مي‌شود بطوري كه بدن از تامين انرژي لازم براي كارهاي مغزي بازمي‌ماند، به همين دليل مصرف غذاهاي سنگين و سرخ‌كرده مانند كله پاچه، ماكاروني چرب، جگر، پيتزا و سوسيس در روزهاي امتحان توصيه نمي‌شود
اين متخصص طب سنتي ايران با توجه به آغاز ايام امتحانات به دانش‌آموزان و دانشجويان هشدار داد: در روزهاي آزمون از پرخوري خودداري كنند، چرا كه هرگونه ناسازگاري غذايي و فساد هضم در معده منجر به افت شديد عملكرد مغز مي‌شود.
انوشيرواني يادآور شد: از ديدگاه طب سنتي ايران مصرف همزمان بعضي غذاها و ميوه‌هاي لطيف مانند شير و توت، ماهي و توت فرنگي يا شير و پياز و حتي شير و ماهي در يك وعده غذايي نهي شده است.
وي در ادامه با بيان اينكه نبايد از توت فرنگي به عنوان دسر استفاده شود، افزود: بايد به اين نكته توجه داشت كه غذاهاي لطيف و خوش‌هضم هرگز نبايد پس از غذاي سنگين و ديرهضم استفاده شوند به طور مثال خوردن توت فرنگي پس از صرف غذاهاي چرب بسيار نامناسب است.
دكتر انوشيرواني مصرف غذاهاي كم كالري را در فصل امتحانات مناسب ندانست و گفت: اين نوع غذاها سبب كندي عملكرد مغز و خواب‌آلودگي در فرد شده و هوشياري را كاهش مي‌دهند، موادي همچون ماست، دوغ و كاهو از اين جمله‌اند.
وي با اشاره به اينكه غذاهاي نفاخ براي مصرف در روزهاي امتحان مناسب نيستند، تصريح كرد: موادي همچون حبوبات خيس نكرده در غذا و مواد نفاخ مانند؛ كلم، تربچه، سير و پياز، غذاهايي هستند كه علاوه بر ازدياد فعاليت دستگاه گوارش، عملكرد سيستم اعصاب مركزي را دچار اختلال كرده، موجب سنگيني و خواب‌آلودگي فرد مي‌شوند.
اين متخصص طب سنتي ايران در پايان به دانش آموزان و دانشجويان يادآور شد: در روزهاي آزمون از مصرف زياده از حد خوراكي‌هاي محرك سيستم عصبي مانند قهوه، نسكافه و چاي پررنگ خودداري كنند، نوشيدن مفرط اين نوع مواد موجب ايجاد احساس ناآرامي و اضطراب شده، تمركز و يادگيري را مختل مي‌كند.

دیدگاه های کاربران

هیچ دیدگاهی برای این مطلب وارد نشده است!

ارسال دیدگاه