آشنايي با خواص خاكشير

بازدید : 3392
زمان تقریبی مطالعه : 2 دقیقه
تاریخ : 06 خرداد 1393
آشنايي با خواص خاكشير
آشنايي با خواص خاكشير



فصل تابستان كه مي‌رسد مصرف شربت خاكشير در ميان مردم بيشتر مي‌شود زيرا خاكشير از زمان‌هاي گذشته كاربرد داشته و بهترين كاربرد آن به خاطر خاصيت ضدعفوني‌‌كننده آن است.
خاكشير گياهي است علفي يك ساله يا دو ساله كه ارتفاع ساقه آن تا يك متر نيز مي‌رسد، قسمت پايين گياه كرك‌دار و بالاي آن بدون كرك است.
تخم اين گياه كه همان خاكشير است ريز و كمي دراز و معمولا به دو رنگ وجود دارد يكي از آنها قرمز كه داراي طعم كمي تلخ است و ديگري به رنگ قرمز تيره است.
خاكشير داراي تعدادي اسيد چرب مانند اسيد لينوئيك،‌اسيد لينولنيك، اسيد اولئيك،‌اسيد پالمتيك و اسيد استئاريك است.
ضمنا در خاكشير اسانس روغن فراري وجود دارد كه داراي مواد بنزيل و ايزوسيانات است.
دامنه انتشار اين گياه اغلب نواحي كشور مخصوصا مناطق شمال و رشته كوه‌هاي البرز است.
* خواص خاكشير
اين گياه را به صورت خيس كرده استفاده مي‌كنند و در موارد جراحات و تب‌هاي زياد بسيار موثر است و همچنين بو داده آن اسهال‌هاي سخت را درمان مي‌كند.
خاكشير التهاب كليه را برطرف مي‌كند و براي از بين بردن كهير و التهابات پوستي مفيد است.
خاكشير تب‌بر و ادرارآور است و از ديگر خواص اين گياه مي‌توان به درمان سرخك و مخملك اشاره كرد.
اين گياه نيز براي رفع گرفتگي صدا مفيد است و از گل‌ها و برگ‌هاي آن مي‌توان براي رفع بيماري ناشي از كمبود ويتامين C استفاده كرد.
براي برطرف كردن جوش‌هاي صورت كه به علت خوردن چربي و شيريني زياد ايجاد مي‌شود بايد جوشانده يك قاشق ترنجبين را با دو قاشق غذاخوري خاكشير مخلوط كرد و هر روز صبح ناشتا به مدت دو هفته خورد تا جوش‌ها از بين بروند.
بعضي از افراد هنگامي كه خاكشير مي‌‌خورند، ممكن است سردرد بگيرند. به اين افراد توصيه مي‌شود كه خاكشير را با كتيرا بخورند.

دیدگاه های کاربران

هیچ دیدگاهی برای این مطلب وارد نشده است!

ارسال دیدگاه