شناخت‌نامه قرآن بر پایه قرآن و حدیث

بازدید : 3141
زمان تقریبی مطالعه : 5 دقیقه
تاریخ : 11 دی 1391
شناخت‌نامه قرآن بر پایه قرآن و حدیث

 

چاپ اول شناخت‌نامه قرآن بر پایه قرآن و حدیث (فارسی و عربی)، نوشته محمد محمدی ری‌شهری تابستان ۹۱ از سوی انتشارات دارالحدیث صورت گرفته است.
 قرآن و حدیث، دو منبع اصلی برای استخراج معارف اعتقادی، اخلاقی و عملی اسلام، و دو ثقل به یادگار مانده پیامبر اکرم(ص) است و قرآن در این میان، ثقل اکبر است. از این رو، نخستین گام برای فهم دین، شناخت درست و همه جانبۀ قرآن است تا آثار و برکات آن در همه عرصه‌های فردی و اجتماعی، و مادی و معنوی، نمود یابد و مهم‌ترین راه شناخت آن، خود قرآن است و آن چه پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) در تعریف آن فرموده‌اند. برای پر کردن این خلأ، کتاب «شناخت‌نامۀ قرآن بر پایۀ قرآن و حدیث» از سوی پژوهشکدۀ علوم و معارف حدیث مؤسسۀ علمی ـ فرهنگی دار الحدیث، در ماه مبارک رمضان ۱۴۳۳ (مرداد ۱۳۹۱)، با حمایت و مشارکت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، منتشر و در نمایشگاه قرآن کریم، با حضور دکتر حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، آیة الله ری‌شهری، رئیس مؤسسۀ علمی ـ فرهنگی دار الحدیث، و جمعی از پژوهشگران و علاقه‌مندان قرآن و حدیث، رونمایی شد. کتاب «شناخت‌نامۀ قرآن بر پایۀ قرآن و حدیث»، تألیف آیة الله ری‌شهری، در چهار جلد (۲۰۲۸ صفحه) عرضه شده است. این کتاب از سوی گروه تفسیر روایی پژوهشکده علوم و معارف حدیث، و با همکاری جمعی از پژوهشگران، از جمله حجج اسلام اصغر هادوی کاشانی، محمد احسانی‌فر، علی رضا نظری خرم، محمد رضا حسین‌زاده، و علی شاه‌علی‌زاده، تحقیق و تدوین شده است. ارزیابان علمی اثر نیز حجج اسلام سید محمد کاظم طباطبایی، عبد الهادی مسعودی و سید رسول موسوی بوده‌اند. در این کتاب، علاوه بر آیات الهی بالغ بر هزار آیه)، به حدود ۱۸۰۰ حدیث نیز استناد شده است. همچنین ترجمه آیات و احادیث در صفحات مقابل آمده است. مترجم روایات، آقای حمید رضا شیخی (از مترجمان بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی)، و بازبین ترجمه، آقایان محمد مرادی و محمد هادی خالقی بوده‌اند. همچنین به تناسب موضوعات قرآنی و مطرح شده در این کتاب، ۲۵ تحلیل و بیان، پژوهیده و ارائه شده است. در این مجال، به هفت بخش «شناخت‌نامۀ قرآن» اشاره می‌شود:
۱. مبانی شناخت قرآن: فصل اول: نام‌ها و اوصاف قرآن، فصل دوم: فرود آمدن قرآن، فصل سوم: گردآوری قرآن، فصل چهارم: نگاه داشتن قرآن از تحریف، فصل پنجم: اعجاز قرآن، فصل ششم: جامع بودن قرآن، فصل هفتم: رویاروئی با قرآن، فصل هشتم: نسخ در قرآن، فصل نهم: حدوث یا قِدَم قرآن، فصل دهم: قرآن و کتاب‌های آسمانی؛
۲. برکات قرآن: فصل اول: برکات قرآن برای جامعه، فصل دوم: برکات قرآن برای دل‌ها، فصل سوم: برکات قرآن برای خانه، فصل چهارم: مجموعه‌ای از برکات قرآن، فصل پنجم: داستان‌هایی از برکات قرآن و تأثیر آن در جان‌ها، فصل ششم: خواص برخی سوره‌ها و آیه‌ها، فصل هفتم: درمان با قرآن؛
۳. ویژگی‌های قرآن: فصل اول: ویژگی‌های لفظی قرآن، فصل دوم: ویژگی‌های معنوی قرآن، فصل سوم: آداب مربوط به قرآن، فصل چهارم: نام‌گذاری و بیان ویژگی برخی آیات، فصل پنجم: نام‌ها و ویژگی‌های بر خی سوره‌ها؛
۴. یاد دادن و یاد گرفتن قرآن: فصل اول: آموزش دادن قرآن، فصل دوم: فراگیری قرآن، فصل سوم: حفظ قرآن؛
۵.. تلاوت قرآن: فصل اول: فضیلت تلاوت قرآن و گوش دادن به آن، فصل دوم: گوش دادن به قرآن، فصل سوم: آداب تلاوت قرآن، فصل چهارم: کسانی که قرآن خواندن برایشان جایز نیست، فصل پنجم: ختم کردن قرآن و مدت آن، فصل ششم: قاریان قرآن؛
۶. تفسیر و تأویل قرآن: فصل اول: نیاز به تفسیر و تأویل قرآن، فصل دوم: شناخت تفسیر و تأویل قرآن، فصل سوم: تفسیر شدن قرآن با قرآن، فصل چهارم: نمونه‌هایی از احادیث تفسیری، فصل پنجم: آفات تفسیر و تأویل؛
۷. روش تبلیغ در قرآن: فصل اول: به کارگیری حکمت در تبلیغ، فصل دوم: به کارگیری موعظه در تبلیغ، فصل سوم: به کارگیری جَدَل در تبلیغ، فصل چهارم: به کارگیری مَثَل در تبلیغ، فصل پنجم: به کارگیری سوگند در تبلیغ. عناوین ۲۵ پژوهش «شناخت‌نامۀ قرآن» عبارت است از: نام‌ها و اوصاف قرآن کریم؛ نزول دفعی و تدریجی قرآن کریم؛ نخستین و واپسین وحی قرآنی؛ احادیث نزول قرآن بر هفت حرف؛ کاتبان وحی؛ گردآوری قرآن؛ شمار سوره‌ها و آیات قرآن؛ مصونیت قرآن از تحریف؛ اعجاز قرآن؛ جامعیت قرآن؛ نسخ در قرآن؛ حدوث و قِدم قرآن؛ بشارت‌های تورات و انجیل در مورد پیامبر خاتم؛ قرآن‌درمانی؛ خرید و فروش مصحف؛ روایات فراموش کردن قرآن پس از حفظ آن؛ اِعراب قرآن کریم؛ ختم قرآن و مدّت آن؛ اختلاف قرائات؛ شمار بطن‌های قرآن؛ تفسیر و تأویل و تنزیل قرآن؛ ضرب قرآن به قرآن؛ مجادله در قرآن؛ مَثل‌های قرآن؛ سوگندهای قرآن. همچنین ده فهرست در پایان جلد چهارم افزوده شده است: آیات؛ اعلام؛ جمعیت‌ها و قبیله‌ها؛ مکان‌ها؛ اشعار؛ زمان‌ها؛ غریب الحدیث؛ ادیان، فرقه‌ها و مذاهب؛ منابع و مآخذ؛ فهرست تفصیلی مجموع مجلدات.
گفتنی است، چاپ اول چهار جلد شناخت‌نامه قرآن بر پایه قرآن و حدیث نوشته محمد محمدی ری شهری به دو زبان عربی و فارسی در ۲۰۲۸ صفحه جلد سخت، مردادماه ۱۳۹۱ از سوی سازمان چاپ و نشر دارالحدیث روانه بازار نشر شد. 

شناخت‌نامه قرآن برپايه قرآن و حديث ج1 
شناخت‌نامه قرآن برپايه قرآن و حديث ج2
شناخت‌نامه قرآن برپايه قرآن و حديث ج3
شناخت‌نامه قرآن برپايه قرآن و حديث ج4 

 

دیدگاه های کاربران

هیچ دیدگاهی برای این مطلب وارد نشده است!

ارسال دیدگاه

مطالب و مقالات مرتبط

چاپ دوم كتاب «دانش حديث» پژوهشی كاربردی در شناخت دانش‌های حديثی به قلم مدرسان دانشكده علوم حديث منتشر شد.
حكمت نامه عيسى بن مريم (عليه السلام) منتشر شد
مؤسسه علمی ـ فرهنگی «دارالحديث»، ترجمه انگليسی كتاب «حكمت نامه كودك» نوشته آيت‌الله محمدی ری شهری را برای زوج‌های جوان و مربيان امور تربيتی به زيور طبع آراسته است.
كتاب «رضایت زناشویی» پیرامون عوامل پیشینی و پسینی رضامندی، به سفارش سازمان بهزیسیتی کشور و به همت پژوهشكده اخلاق و علوم رفتاری پژوهشگاه قرآن و حدیث منتشر شد.
بخش معرفی نرم‌افزارهای پایگاه دانشگاه قرآن و حدیث که با هدف اطلاع رسانی و معرفی مطالعات رایانه‌ای اسلامی بر آن است تا محققان و علاقه‌مندان را با این نرم‌افزارها آشنا سازد.
روش تحقيق موضوعی در قرآن كريم» منتشر شد
تلخيص كتاب حج و عمره در قرآن و حديث منتشر شد
انتشار کتاب «ذکر سرود هستی »
رونمایی از کتاب «رخساره خورشید»
سالنامه حديثی نور مزين به كلام اهل بيت عليهم السلام، ويژه سال ۱۳۹۲ توسط معاونت فرهنگی و ارتباطلات مؤسسه علمی ـ فرهنگی دارالحديث تدوين و از سوی انتشارات مؤسسه منتشر شد.
هشتمين جلد «نصوص فی علوم‌القرآن» منتشر می‌شود
عرضۀ روشمند مجموعه آثار کنگره‌های دارالحدیث در فضای اینترنت
كتاب‌«مدارك فقه اهل سنة علي منهج وسايل الشيعة» در كنفرانس وحدت اسلامي رونمايي شد
روش شناسی علم کلام
کتاب «شادی و شادکامی از دیدگاه اسلام» به همت انتشارات مؤسسه دارالحدیث منتشر شد.
دانشنامه امام حسين(ع)؛ حاصل 10 سال تلاش پژوهشگران دارالحديث است
کتاب «لذت و شادکامی از دیدگاه اسلام» منتشر شد
شرح و تبيين «زيارت جامعه كبيره
مناظره های آموزنده

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی