روش شناسی علم کلام

بازدید : 3722
زمان تقریبی مطالعه : 2 دقیقه
تاریخ : 11 بهمن 1391
روش شناسی علم کلام
کتاب «روش‌شناسی علم کلام» در قالب اصول استنباط و دفاع از عقاید، به همت سازمان چاپ و نشر دارالحدیث منتشر شد.
دارالحدیث حدیث نت: پژوهشكده كلام اهل بيت(ع) مؤسسه دارالحديث از انتشار كتاب «روش شناسی علم كلام» با موضوع روش و متد استنباط از متون دينی در موضوع عقايد، خبر داد.
مباحث این کتاب پس از بخش مقدماتی در دو بخش روش‌شناسی استنباط و روش‌شناسی دفاع سامان پیدا کرده.
بخش اول ببيشتر بر معناشناسی مفردات و تبيين مؤلفه ها مثل تعريف علم كلام و ويژگی های آن، تعريف معرفت و اقسام آن، معنای روش شناسی و معنای حجيت پرداخته است.
بخش دوم به روش شناسی استنباط آموزهای دينی اشاره شده است. در اين بخش روش نقلی و روش عقلی و فطرت مورد بحث قرار گرفته است.
بخش سوم، نويسنده به روش شناسی دفاع از آموزه های دين پرداخته است. در اين بخش، روش شناسی تبيين، روش شناسی تنظيم ، روش شناسی اثبات، روش شناسی رد شبهه و روش شناسی رد مكاتب معارض به صورت تفصيلی در پنج فصل جداگانه تبيين شده است.
به اعتقاد نویسنده علم کلام تا حدی جایگاه خود را به دست آورده و توجه دانشمندان را به خود معطوف کرده است.
 گفتنی است، پژوهشكده كلام اهل بيت(ع)، يكی از چهار پژوهشكده پژوهشگاه قرآن و حديث مؤسسه علمی ـ فرهنگی دارالحديث است. اين پژوهشكده، سه گروه علمی دارد:
گروه نخست، به «تاريخ كلام» می‌پردازد. اهميت تاريخ كلام از آن روست كه بتواند ميراث و گذشتۀ كلامی را درست بشناسد و جايگاه اهل بيت را در تاريخ كلام اسلامی و كلام شيعه بازشناسی كند.
گروه دوم، «روش‌شناسی مطالعات كلامی» است.  از آن جا كه حوزۀ كلام نيازمند روش‌شناسی و روش تحقيق مناسب است، اين گروه با استفاده از روش‌های سنتی و متداول حوزه‌های علميه در فقه، كلام و فلسفه، و نيز روش‌های جديدی كه امروز در محافل علمی وجود دارد، شيوه‌های تازه و دقيق تحقيق را ميابد.
گروه سوم، گروه «مطالعات موضوعی و مقايسه‌ای» است.  كار اصلی اين گروه استفاده از منابع و متدولوژی خاص است تا بتواند موضوعات، شبهات و مسئله‌هايی را كه امروز در حوزه فكر شيعه و اهل بيت(ع) وجود دارد مطالعه و كنكاش كند.
کتاب روش‌شناسی علم کلام (اصول استنباط و دفاع از عقاید) توسط رضا برنجکار دانشیار دانشگاه تهران با همکاری پژوهشکده کلام اهل بیت(ع) و انجمن کلام اسلامی حوزه علمیه قم در ۲۳۶ صفحه تألیف شده و به همت سازمان چاپ و نشر دارالحدیث به شمارگان هزار نسخه و قیمت ۴ هزار تومان منتشر شده است. 

دیدگاه های کاربران

هیچ دیدگاهی برای این مطلب وارد نشده است!

ارسال دیدگاه

مطالب و مقالات مرتبط

روش تحقيق موضوعی در قرآن كريم» منتشر شد
حكمت نامه عيسى بن مريم (عليه السلام) منتشر شد
انتشار کتاب «ذکر سرود هستی »
مؤسسه علمی ـ فرهنگی «دارالحديث»، ترجمه انگليسی كتاب «حكمت نامه كودك» نوشته آيت‌الله محمدی ری شهری را برای زوج‌های جوان و مربيان امور تربيتی به زيور طبع آراسته است.
كتاب «رضایت زناشویی» پیرامون عوامل پیشینی و پسینی رضامندی، به سفارش سازمان بهزیسیتی کشور و به همت پژوهشكده اخلاق و علوم رفتاری پژوهشگاه قرآن و حدیث منتشر شد.
رونمایی از کتاب «رخساره خورشید»
بخش معرفی نرم‌افزارهای پایگاه دانشگاه قرآن و حدیث که با هدف اطلاع رسانی و معرفی مطالعات رایانه‌ای اسلامی بر آن است تا محققان و علاقه‌مندان را با این نرم‌افزارها آشنا سازد.
سالنامه حديثی نور مزين به كلام اهل بيت عليهم السلام، ويژه سال ۱۳۹۲ توسط معاونت فرهنگی و ارتباطلات مؤسسه علمی ـ فرهنگی دارالحديث تدوين و از سوی انتشارات مؤسسه منتشر شد.
هشتمين جلد «نصوص فی علوم‌القرآن» منتشر می‌شود
چاپ دوم كتاب «دانش حديث» پژوهشی كاربردی در شناخت دانش‌های حديثی به قلم مدرسان دانشكده علوم حديث منتشر شد.
عرضۀ روشمند مجموعه آثار کنگره‌های دارالحدیث در فضای اینترنت
كتاب‌«مدارك فقه اهل سنة علي منهج وسايل الشيعة» در كنفرانس وحدت اسلامي رونمايي شد
کتاب «شادی و شادکامی از دیدگاه اسلام» به همت انتشارات مؤسسه دارالحدیث منتشر شد.
دانشنامه امام حسين(ع)؛ حاصل 10 سال تلاش پژوهشگران دارالحديث است
کتاب «لذت و شادکامی از دیدگاه اسلام» منتشر شد
تلخيص كتاب حج و عمره در قرآن و حديث منتشر شد
شناخت‌نامه قرآن بر پایه قرآن و حدیث
شرح و تبيين «زيارت جامعه كبيره
مناظره های آموزنده

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی